همه از لامپ ها برای ساختمان استفاده می کنند. گزینه های زیادی برای استفاده از انواع لامپ ها در خانه یا آپارتمان شما وجود دارد. این راهنما را بخوانید تا با انواع لامپ های مورد استفاده در برق ساختمان آشنا شوید.

سوالاتی که هنگام انتخاب لامپ برای ساختمان خود با آن ها مواجه می شوید، می تواند این سوالات باشد: آیا نور گرم می خواهید یا رنگ های سرد؟ از نور برای چه استفاده خواهید کرد؟ خواندن؟ روشنایی عمومی؟ محیط؟ آیا به دنبال یک لامپ زیبا و قدیمی هستید یا هر لامپ دیگری این کار را انجام می دهد؟ ما در این مقاله به این سؤالات و موارد دیگر پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

لامپ چیست؟ ‏ انواع لامپ

لامپ یک منبع مصنوعی نور است که در طول 100 سال گذشته، به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است.

انواع مختلفی از لامپ ها در بازار موجود است که در اصل عملکرد، مواد مورد استفاده و مهمتر از همه بهره وری انرژی آنها متفاوت است. ‏

پیشنهاد ویژه : بررسی نکات و آموزش برق ساختمان به صورت تخصصی

لامپ چیست؟

اصول اولیه لامپ : وات و لومن  انواع لامپ

در انتخاب لامپ باید به دو نکته توجه کرد وات و لومن. وات لامپ میزان مصرف انرژی را اندازه می گیرد. از سوی دیگر، لومن، روشنایی یک لامپ را اندازه می‌گیرد. هر چه این مقدار بیشتر باشد، نور روشن‌تر است.

زمانی که تقریباً همه لامپ ‌ها رشته ‌ای بودند (قبل از سال 2012، زمانی که این سبک شروع به کنار گذاشتن تدریجی از بازار به نفع گزینه‌های کم‌مصرف‌تر شد)، تنها چیزی که باید در نظر می‌گرفتند، توان لامپ بود.

به همین دلیل است که امروزه اکثر گزینه ها شامل لومن و عدد معادل وات می شوند. برای مرجع، یک لامپ استاندارد 100 وات حدود 1600 لومن نور تولید می کند.

 

دمای لامپ: روشنایی گرم در مقابل سرد

وقتی مردم ظاهر نور را به عنوان گرم یا سرد توصیف می کنند، منظورشان دمای نور است. دما بر اساس چیزی به نام مقیاس کلوین (K) اندازه گیری می شود و بیشتر نورپردازی های داخلی دمایی بین 2700 تا 6500 کلوین دارند.

سفید ملایم/سفید گرم

در انتهای پایین طیف، از حدود 2700K تا 3000K، نور سفید ملایم (همچنین به عنوان سفید گرم شناخته می شود) خواهید دید. این‌ها آن دسته از رنگ‌های دنج و مایل به زرد هستند که به اتاق احساس خوش‌آمد گویی و آرامش می‌ دهند.

این یک انتخاب عالی برای اتاق خواب، اتاق نشیمن، و سایر مناطقی است که می خواهید آن را جذاب کنید. همچنین برای لامپ های رومیزی، زمینی و آویز نیز مناسب است. لامپ های روشنایی در این محدوده دمایی به احتمال زیاد حس نور رشته ای قدیمی را تکرار می کنند.

سفید سرد/سفید روشن

بعدی محدوده 3100K-4500K است. از رنگ های زرد که نور سفید و روشنی را ایجاد می کند که فضای خنثی تری را ایجاد می کند. این محدوده برای آشپزخانه، مطالعه، دفتر خانه، گاراژ یا هر جایی که نوری پر جنب و جوش اما خشن نیست، عالی است.

نور حمام معمولاً بین 2700 تا 3200 کلوین است و هرگز بیش از 3500 کلوین نیست که در آن نقطه، خیلی شدید می شود.

نور روز

نور با دمای 4500 کلوین یا بیشتر شروع به ورود به قلمرو نور روز می کند. (برای زمینه، خورشید در ظهر بین 5000K تا 5500K است). نور در این دما ظاهری روشن، شفاف و مایل به آبی دارد.

نور روز رنگ‌ ها و جزئیات را نشان می‌ دهد و برای مطالعه، اتاق‌ های صنایع دستی و کار گاه‌ ها و نور پردازی برجسته عالی است.

 

 

انواع لامپ مورد استفاده در برق ساختمان

چند نوع اصلی لامپ وجود دارد که مناسب استفاده در ساختمان‌ها و خانه ها است. در زیر به چند نوع از آن ها می پردازیم.

  • لامپ های رشته ای

اولین نوع لامپ یک لامپ رشته ای است. یک لامپ رشته‌ای، کره‌ی نور رشته‌ای یک چراغ الکتریکی با رشته‌ای سیمی است که تا زمانی که بدرخشد گرم می‌شود.

فیلامنت در یک لامپ شیشه ای با خلاء یا گاز بی اثر قرار می گیرد تا از فیلامنت در برابر اکسیداسیون محافظت کند. جریان از راه سیم های که در شیشه تعبیه شده است به فیلامنت می رسد. یک سوکت می تواند لامپ پشتیبانی مکانیکی و همچنین اتصالات الکتریکی را فراهم کند.

ویژگی لامپ رشته ای  انواع لامپ

لامپ‌ های رشته‌ ای در طیف وسیعی از اندازه‌ ها، خروجی نور و درجه‌ بندی ولتاژ، از 1.5 ولت تا حدود 300 ولت تولید می‌شوند.

آنها به تجهیزات تنظیم کننده خارجی نیاز ندارند، هزینه های تولید پایینی دارند و به همان اندازه در جریان متناوب یا جریان مستقیم کار می کنند. در نتیجه، لامپ رشته ای به طور گسترده در روشنایی های خانگی و تجاری، برای چراغ های قابل حمل مانند چراغ های رومیزی، چراغ های جلو اتومبیل و چراغ قوه و جهت نورپردازی های تزئینی و همچنسن تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند.

  • لامپ های فلورسنت  انواع لامپ

لامپ فلورسنت یک تخلیه گاز با فشار کمتر با لامپ بخار جیوه است و با استفاده از فلورسانس نور مرئی تولید می کند. در این لامپ، هنگامی که جریان الکتریکی تامین می شود، گاز بخار جیوه را برای تولید نور فرابنفش موج کوتاه تحریک می کند و سپس باعث می شود که یک پوشش فسفری در داخل لامپ چشمک بزند. ‏

عملکرد اصلی یک لامپ فلورسنت، در مقایسه با لامپ های رشته ای، انرژی را با کارایی بیشتری از الکتریکی به برق تبدیل کند. ‏

ویژگی لامپ فلورسنت

بازده نوری معمول لامپ های فلورسنت از 50 تا 100 لومن بر وات متغیر است. در مقابل، بازده نوری یک لامپ رشته ای به سادگی 16 لومن بر وات است. ‏

در مقایسه با لامپ های رشته ای، لامپ های فلورسنت گران هستند زیرا به وزنی برای کنترل جریان در سراسر لامپ نیاز دارند. با این حال، هزینه انرژی کمتر معمولاً قیمت اولیه بالاتر را متعادل می کند.

  • لامپ های فلورسنت فشرده (CFL)

لامپ فلورسنت فشرده یکی از انواع لامپ های فلورسنت است که به طور معمول برای جایگزینی لامپ های هالوژن یا رشته ای طراحی می شود. این لامپ ها در دو نوع پیچی و پلاگین موجود می باشند.

گاهی اوقات به این موارد یکپارچه و غیر یکپارچه می گویند. این دو نوع لامپ در اندازه‌های مختلف، وات، انواع پایه، دمای رنگ موجود هستند و عمدتاً به دلیل هزینه پایین، کارایی، عمر طولانی دارند.

از نظر عملکرد، لامپ های فلورسنت فشرده برابر با لامپ های فلورسنت خطی هستند؛ زیرا این دو لامپ، لامپ های مبتنی بر تخلیه گاز هستند. این لامپ ها از الکتریسیته برای تحریک بخار جیوه موجود در پوشش شیشه ای از طریق تکنیکی به نام پراکندگی غیرالاستیک استفاده می کنند. علاوه بر این، گاز نجیب و فسفر نیز در این پاکت گنجانده شده است. ‏

پیشنهاد ویژه : آموزش برق صنعتی مخصوص ورود به بازار کار

لامپ های فلورسنت فشرده (CFL)

ویژگی لامپ های فلورسنت فشرده

این لامپ ها به طور مداوم در حال بهبود هستند و جایگزین های کاملی در کاربردهای مسکونی و تجاری رو به رشد هستند. به طور خاص، جایگزین‌های ایده‌آل CFL‌های پیچ‌دار به دلیل ارتقای ساده هستند. همه می توانند به سادگی لامپ قدیمی را جدا کرده و آن را در CFL بچرخانند و CFL های متصل به هم به بالاست و یک سوکت خاص نیاز دارند و بنابراین مقاوم سازی آنها سخت تر است. ‏

  • لامپ دیود ساطع کننده نور (LED)

لامپ LED مخفف دیود ساطع کننده نور است. لامپ های LED تا 90 درصد در تولید نور کار آمدتر از لامپ های رشته ای است. یک جریان الکتریکی با عبور از یک ریز تراشه، که منابع نور کوچکی را که ما LED می نامیم باعث روشن شدن آن می شود و نتیجه آن نور مرئی است. برای جلوگیری از مشکلات عملکرد، LED های حرارتی تولید شده در یک هیت سینک جذب می شوند.

ویژگی های لامپ ال ای دی  انواع لامپ

نور ال ای دی از جهات مختلفی با رشته ای و فلورسنت متفاوت است. وقتی به خوبی طراحی شود، نور LED کارآمدتر، همه کاره تر است و دوام بیشتری دارد.

لامپ LED ها منابع نور جهت دار هستند، به این معنی که آنها نور را در یک جهت خاص ساطع می کنند، بر خلاف لامپ های رشته ای و CFL که نور و گرما را در همه جهات منتشر می کنند. این بدان معناست که LED ها می توانند از نور و انرژی به طور موثرتری در بسیاری از کاربردها استفاده کنند.

رنگ های متداول LED عبارتند از کهربایی، قرمز، سبز و آبی. برای تولید نور سفید، ال‌ ای‌ دی‌ های رنگ‌ های مختلف با مواد فسفری ترکیب یا پوشانده می‌ شوند که رنگ نور را به نور سفید مورد استفاده در خانه‌ ها تبدیل می‌ کند. فسفر ماده ای مایل به زرد است که برخی از LED ها را می پوشاند.

  • لامپ هالوژن  انواع لامپ

لامپ‌ های هالوژن تنگستن از نظر ساخت شبیه به لام پ‌های رشته‌ای تنگستن پر از گاز معمولی هستند به جز مقدار کمی از هالوژن (معمولا برم) در گاز پرکننده است.

پیشنهاد ویژه : آموزش نصب کولر گازی از صفر تا صد به صورت عملی

لامپ هالوژن

ویژگی لامپ های هالوژن تنگستن

لامپ هالوژن تنگستن همچنین کوارتز ید و کوارتز هالوژن نیز نامیده می شود، یکی از انواع لامپ های رشته ای است که شامل یک رشته تنگستن است که در یک پوشش شفاف جامد محصور شده است. این پوشش با ترکیبی از یک هالوژن و یک گاز بی اثر مانند برم یا ید بسته بندی شده است. ‏

ترکیب رشته و گاز هالوژن یک واکنش شیمیایی با چرخه هالوژن ایجاد می کند که تنگستن محلول را مجدداً روی فیلامنت رسوب می دهد به طوری که نگهداری و عمر پوشش افزایش می یابد. ‏

بنابراین این اجازه می دهد تا رشته لامپ در مقایسه با یک لامپ رشته ای معمولی در حداکثر دما کار کند. ‏

اندازه لامپ های هالوژن امکان استفاده در سیستم های نوری جامد را برای روشنایی و پروژکتورها فراهم می کند. پوشش شیشه‌ای کوچک ممکن است در یک لامپ شیشه‌ای بیرونی بالا قرار داده شود و این لامپ دارای دمای کمتری برای محافظت از لامپ داخلی در برابر سرایت است به طوری که این لامپ از نظر مکانیکی مانند یک لامپ معمولی تغییر می‌کند. در مقایسه با فلورسنت و LED، لامپ های رشته ای هالوژن و استاندارد کارایی کمتری دارند.

ما در این مقاله تمام اطلاعات لازم را انواع لامپ های مورد استفاده برق ساختمان با شما به اشتراک گذاشتیم. امیدواریم سودمند بوده باشیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات