شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۴۴ پایه گذاری شد و بیش از نیم قرن است که لوله کشی گاز فراگیر شده است. به این معنا که تمامی نقاط کشور ایران از لوله کشی گاز برخوردار هستند. کمتر مناطقی هستند که از لوله کشی گاز در آن ها استفاده نشده است که این عمل باعث شده زندگی آن ها دچار مشکل شود. لازم به ذکر است که بگوییم هر ساختمان و یا هر واحد تجاری احتیاج به انشعابات گاز دارد. در این مقاله می خواهیم شما را با مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری آشنا کنیم با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

لوله کشی گاز چیست؟ مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

لوله کشی گاز باعث می شود تا افراد از کپسول های سنگین استفاده نکنند و به راحتی از گاز استفاده کنند. خوشبختانه با وجود لوله کشی گاز زندگب مردم نیز بسیار راحت تر شده است. لوله کشی گاز به دو روش انجام می شود که لوله کشی توکار و روکار گفته می شود. انتخاب لوله کشی سلیقه ای نیست و هرکس بنا به سلیقه خودش نمی تواند از آن استفاده کند؛ زیرا مهندس ناظر با توجه به نوع ساختمان و بررسی‌ های آن  مشخص می کند که لوله کشی توکار باشد یا روکار؛ بنابراین طبق نظر مهندس ناظر لوله کشی را انجام می دهند. لوله کشی حتما باید استاندارد باشد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

دوره پیشنهادی : آموزش لوله کشی گاز خانگی و تجاری به صورت کاملا تخصصی و عملی

مدارک مورد نیاز جهت ارائه به شرکت گاز مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

شخصی که برای لوله کشی گاز می خواهد اقدام کند باید مدارکی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • کپی شناسنامه کارت ملی و حتماً باید متعلق به مالک آن ساختمان باشد.
  • سند ملک یعنی باید سند ملک همراه صاحب ملک باشد.
  • اگر نیز در حال تخریب و نوسازی ملک می باشد، باید جواز ساخت آن را به شرکت گاز ارائه دهد و برای جمع آوری کردن انشعابات گازحتماً از مسئولان رسید دریافت کند.

بعد از ارائه این مدارک به شرکت گاز و بررسی برخی موارد به مالک گفته می شود تا برخی از مدارک خود را به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد.

 

مدارک لازم برای ارائه به سازمان نظام مهندسی جهت تشکیل پرونده

اگر ملک شما تک واحدی باشد دریافت لوله کشی گاز برای خانه های تک واحدی  سختی آن چنانی ندارد. اما چنانچه ساختمان شما دارای طبقات زیادی است، لوله کشی گاز در این موارد کمی متفاوت تر انجام می گیرد. قبل از مراجعه به سازمان نظام مهندسی باید بخشی از مدارک را آماده کنید. در این صورت مراحل دریافت مجوز لوله کشی گاز خیلی سریع برای شما انجام خواهد شد. اگر مدارک را از قبل آماده نکنید دچار مشکل می شوید و مجوز لوله کشی گاز شما هم نیز به تعویق می افتد.

برای ارائه مدارک به سازمان نظام مهندسی فرم قرارداد ساختمان که شامل فرم محاسبه، فرم طراحی، فرم نظارت و فرم مهندسین هستند و کلیه فرم های قرارداد مهندسین که تکمیل شده اند، باید دارای مهر و امضا باشند. همچنین نقشه ساختمان نیز باید همراه شما باشد. در صورتی که ساختمان شما دارای طبقات دو یا بیشتر از دو است، برگه عوارض ساختمان و نقشه تاسیسات را هم باید حتما همراهتان داشته باشید تا به سازمان نظام مهندسی تحویل دهید. مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

در صورتی که ساختمان شما از چهار طبقه بیشتر است باید همچنین برگه عوارض، فرم بازدید، دستور نقشه و همچنین نظارت تاسیسات، نقشه های تاسیسات و فرم قرارداد اجرا شده با پیمانکار مدیریت یا دریافت فرم تعهد محضری را هم به همراه داشته باشید که بتوانید به راحتی مجوز لوله کشی ساختمان را دریافت کنید‌. اگر مدارکی که نام برده شد را نداشته باشید، مراحل گرفتن مجوز برای شما سخت می شود و باید زمان زیادی را برای دریافت مجوز صرف کنید.

 

مراجعه به شرکت گاز و دریافت فرم برای پیش بردن مراحل لوله کشی گاز

در این مرحله نیاز است که به شرکت گاز استان خودتان بروید و مدارک خود را ارائه دهید. در صورتی که ملک شما کلنگی و برای تخریب باشد باید کنتور گاز و انشعابات آن را جمع آوری کرده تا به شرکت گاز تحویل دهید. در هنگام تحویل دادن کنتور گاز باید رسیدی را که نشان دهنده تحویل کنتور می باشد را دریافت کنید. بعد از اینکه مدارک مورد نیاز را ارائه دادید و تشکیل پرونده به جریان افتاد، به شما فرمی داده می شود که شما باید آن را به سازمان نظام مهندسی ارائه دهید. حتماً حضور ذهن داشته باشید که قبل از ارائه دادن آن فرم به سازمان نظام مهندسی، حتما مدارک مورد نیاز ارائه به سازمان نظام مهندسی نیز داخل پرونده شما موجود باشد.

 

مراجعه به سازمان نظام مهندسی همراه با مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده و تعیین ناظر

زمانی که فرم را از اداره گاز دریافت و آن را تکمیل کردید باید به سازمان نظام مهندسی ارائه دهید. بعد از ارائه فرم باید  ۶ مرحله طی گردد تا پرونده شما تکمیل و به ناظر موردنظر ارائه داده شود.

  1. در این مرحله شما به واحد کنترل صلاحیت و ظرفیت دریافت لوله کشی گاز مراجعه می کنید و مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده گازرسانی ارائه می دهید.
  2. شما باید در این مرحله به امور مالی مراجعه کنید تا مبلغی که برای انشعابات ساختمان شما است طبق قانون برآورد شود تا شما آن را پرداخت کنید.
  3. زمانی که هزینه پرداختی شما را برآورد می کنند، به شما می گویند که در بانک مورد نظر آن ها مبلغ را به چه حسابی واریز نمایید.
  4. زمانی که هزینه برآورد گردید و بانک مورد نظر معرفی شد، شما مجدداً به واحد کنترل ظرفیت و صلاحیت فرستاده می شوید تا تاییدیه شهرداری که نشان می دهد هیچ گونه مشکلی برای گاز رسانی ساختمان شما وجود ندارد صادر گردد.
  5. بعد از دریافت تاییدیه، شما باید رسید پرداختی خود را که از بانک دریافت نموده اید را مجدداً با مراجعه به واحد مالی به آن ها تحویل دهید تا این رسید را در پرونده شما ضمیمه نمایند.
  6. در این مرحله مدیر اجرایی وارد عمل شده و تاییدیه که شهرداری برای لوله کشی ساختمان برای شما صادر نموده بود را بررسی می کند. بعد از گذراندن بخشی از مراحل اداری به شما شماره تماس مهندس ناظر درخواستی را که داشتید از طریق پیامک ارسال می کنند.

دوره پیشنهادی : آموزش لوله کشی ساختمان به صورت کاملا تخصصی و عملی

بازدید مهندس ناظر تعیین پیمانکار و اجرای عملیات نصب انشعابات

در این مرحله از لوله کشی گاز مهندس ناظر با شما تماس می گیرد و قرار بازدید اولیه از ملک شما را می گذارد. در این بازدید شما شرکت گاز رسانی که تحقیق کرده و مورد بررسی قرار داده اید و می خواهید با آن ها مراحل لوله کشی گاز خود را انجام دهید، به مهندس ناظر معرفی می کنید. شرکت گاز رسانی مورد نظر باید نقشه لوله کشی گاز را تهیه کند. باید طبق این نقشه ای که طراحی می کند اقلامی که در لوله کشی مورد نیاز است که شامل اتصالات گازی و لوله های API می شود، را خریداری کنند. در این زمان ناظر به شما می گوید که شما می توانید از لوله کشی روکار یا توکار استفاده کنید.

شما برای لوله کشی روکار یا توکار احتیاجی به اتصالات گاز استاندار ندارید. اما بهتر است برای انشعابات گازی ساختمان های خانگی و تجاری حتما از اتصالات استاندارد استفاده کنید. می توانید از شرکت‌ های مختلفی که آن ها را تولید می کنند با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می دهند، تهیه کنید. بعد از خرید اتصالات گاز، شرکت گاز رسانی باید تمام لوله کشی را انجام داده و بعد از اتمام آن مهندس ناظر از روی نقشه ای که قبلا تایید کرده بود از لوله کشی بازید می کند. مراحل لوله کشی گاز باید طبق نقشه اجرا شود.

اگر لوله کشی مشکل و یا عیبی داشته باشد، باید مجدداً شرکت گاز رسانی وارد عمل شود تا آن مشکل را رفع کند، تا لوله کشی به تاییدیه مهندس ناظر برسد. اما اگر به هر دلیلی مشکل رفع نشود، مهندس ناظر لوله کشی را تایید نمی کند و اجازه پوشاندن لوله کشی را هم به هیچ عنوان صادر نمی کند. زمانی که لوله کشی گاز ساختمان به تاییدیه مهندس ناظر رسید، شما می توانید سفید کاری را انجام داده و کابینت ها را نصب کنید. در بازدید نهایی صدور تاییدیه نهایی از طرف مهندس ناظر انجام می شود.

لازم است بدانید  پس از اتمام این مراحل از لوله کشی گاز خانگی از شرکت گاز درخواست بازدید نهایی را باید داشته باشید؛ چون باید بر اساس جواز و تعداد واحدی که در ساختمان دارید  انشعابات گاز را خریداری کنید تا نصب تمامی کنتور های که خریداری کرده بودید انجام شود. پس حتماً به یاد داشته باشید از شرکت گاز درخواست کنید تا لوله کشی های شما را مورد بررسی قرار دهد. همچنین طبق مجوز شما دستور صادر کنند تا کنتورهای شما هر چه سریع تر نصب شوند و بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید.

 

هزینه لوله کشی گاز چقدر است؟ مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

هزینه لوله کشی گاز به عوامل خیلی بسیار بستگی دارد. بیشترین عواملی که بر روی هزینه آن تاثیر می گذارد از جمله تعداد طبقات، اعداد انتقال انشعابات و متراژ کار است که هزینه نهایی را مشخص می کند. هر پروژه ای که انجام می شود به قیمت های مختلفی امکان دارد صورت بگیرد. لوله کشی گاز برای کاربری های مسکونی اداری و تجاری و بسیاری از فضا و مکان های دیگری انجام می شود. لوله کشی گاز با توجه به میزان کاری که انجام می شود نیز محاسبه می گردد. امکان دارد برخی از کارها کلی بوده ویا برخی از کارها جزئی باشد که این هم بر روی هزینه آن تاثیر می گذارد. مراحل لوله کشی گاز خانگی و تجاری

 

نکات ایمنی در مراحل اجرای لوله کشی گاز خانگی و تجاری

  • طبق قانون های موجود باید در زمان لوله کشی گاز به نکاتی توجه کنند تا خطری آن ها را تهدید نکند. در این قسمت از مقاله می خواهیم به شما از نکات مراحل لوله کشی بگوییم:
  • فشار گاز شهری در ساختمان های مسکونی و تجاری باید طبق محاسبات ایمنی و مهندس ناظر آن مورد استفاده قرار گیرد.
  • رگلاتور گاز باید مسیر طولانی تر تا مصرف کننده گاز داشته باشد.
  • استفاده از لوله های گاز مناسب که قطرشان باید با یک دیگر هم اندازه باشد.
  • ساختمان های که تعداد واحد هایشان زیاد است باید لوله های گاز هر واحد به طور جداگانه لوله کشی شود.
  • لوله های گاز به هیچ عنوان نباید از مسیر هایی که هوا در آن ها جریان دارد به کار گرفته شود.
  • اتصالات گازی باید با نوار های مخصوصی نوار پیچ شوند که نشتی گاز رخ ندهد.
  • لوله های گاز را باید حتما با لوله خم کن، خم کنند و اگر دچار چین خوردگی و ترک خوردگی هم شد آن را فورا عوض کنند تا مشکلی پیش نیاید.

 

سخن پایانی

برخی از افرادی که قصد ساخت و ساز دارند، گمان می کنند گرفتن مجوز گاز بسیار دشوار است. اما لازم است بدانند با جمع آوری مدارکی که در قسمت های بالا گفته شد، آن ها می توانند به راحتی مجوز گاز خود را دریافت کنند. مراحل لوله کشی گاز بسیار حساس است و باید دقت های لازم را هنگام انجام کار رعایت کنند تا هیچ گونه مشکلی پیش نیاید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات