آنچه مسلم است یخچال اصلی‌ترین و ضروری‌ترین وسیله هر خانه و آشپزخانه‌ای می‌باشد. یخچال‌ها عموماً از قیمت قابل توجهی برخوردار می‌باشند و از این نظر بسیار مهم است که به خوبی از آن‌ها مراقبت شود. چرا که یخچال نیز همانند لوازم خانگی دیگر در صورت عدم مراقبت و استفاده نادرست می‌تواند خراب شود و حتی بسوزد. یکی از بخش های مهم یخچال موتور یخچال است. موتور یخچال ممکن است به دلایل مختلفی بسوزد. با سوختن موتور، یخچال به طور کامل از کار می افتد. در این مقاله دلایل سوختن موتور یخچال را بررسی می کنیم.

 

موتور یخچال چیست؟

هرگاه از یک وسیله برقی از جمله یخچال و کیفیت و حساسیت آن صحبت می‌شود، توجه ما به سمت موتور آن معطوف می‌شود.  به نحوی که هر کسی با حداقل اطلاعات می‌داند که قلب یخچال، موتور آن می‌باشد و کیفیت و عمر مفید یک یخچال به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قدرت و سلامت موتور آن می‌باشد. اگر شما دلایل سوختن موتور یخچال را بدانید، می‌توانید تا حدود زیادی از سوختن یخچال خود جلوگیری کنید. در اغلب موارد منظور از سوختن یخچال سوختن موتور آن می‌باشد.

در واقع موتور یخچال همان بطری یا جعبه سیاه پشت یخچال است که تعداد زیادی سیم و لوله به آن وصل هستند دریخچال‌های امروزی و مدرن معمولاً موتور پوشانده شده است و قابل مشاهده نمی‌باشد. در بیانی ساده و قابل فهم همان طور که قلب انسان خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند، موتور یخچال نیز همانند یک پمپ عمل می کند که گاز یخچال را هدایت می‌کند.

 

دوره و مقاله پیشنهادی : آموزش تعمیر یخچال

موتور یخچال چیست؟

 

موتور یخچال چگونه کار می‌کند؟

از گذشته دور و با اختراع اولین یخچال‌ها، زمانی که یخچال‌ها به بازار عرضه شدند و در اختیار عموم مردم قرار گرفتند، سؤال‌های زیادی در مورد یخچال و نحوه کار کردن آن و موتور یخچال برای عموم افراد پیش آمد که موتور یخچال چگونه کار می‌کند؟ آیا از سیستم بسیار پیچیده‌ای بهره‌مند است؟ چگونه بطور مداوم فضای داخلی یخچال را سرد نگه می‌دارد؟ و هزاران سؤال دیگر.

در پاسخ به پرسش‌های فوق باید گفت که بر خلاف تصور، موتور یخچال از فناوری نه چندان پیچیده ای برخوردار است. در تعریفی عامیانه و مختصر می‌توان گفت که موتور یا همان کمپرسور در مجموع شامل پیستون، سوپاپ و میل‌لنگ می‌باشد. میل‌لنگ که در داخل محفظه موتور قرار دارد با چرخش خود باعث می‌شود تا پیستون مانند یک تلمپه عمل کند. حاصل همکاری منظم و دقیق اجزاء تشکیل دهنده موتور یخچال باعث می‌شود که سوپاپ‌ها باز و بسته شوند و گاز یخچال مرتب از لوله‌های برگشت مکیده شده و با فشار زیادی به لوله رفت هدایت شود. این گاز سرد به صورت پیوسته باعث ایجاد سرما در یخچال می‌شود. در واقع ماهیت و رسالت کمپرسور این است که گاز یخچال یا همان مبرد فریون را درون لوله‌های اپراتور فشرده کند، سپس این گاز در بخش کندانسور خنک می‌شود و حالت مایع به خود می‌گیرد و با هدایت این گاز یخچال سرد می‌شود.

در واقع بر روی موتور یخچال سه لوله وجود دارد که شامل لوله شارژ گاز، لوله فشار گاز یا همان لوله رفت و لوله مکش گاز یا همان لوله برگشت است. وظیفه خنک‌سازی خود کمپرسور و کندانسور یخچال‌های بزرگ بر عهده فن می‌باشد و روانکاری و خنک کردن قسمت‌های الکتریکی و مکانی نیز توسط مقدار مشخصی روغن صورت می‌گیرد که داخل پوسته می‌باشد. این روش سرمایشی به دهه‌های قبل بر می‌گردد و فناوری پیچیده و جدیدی نمی‌باشد.

 

دلایل سوختن و آسیب به موتور یخچال 

دلایل سوختن موتور یخچال یا آسیب به آن یک بحث فنی و تخصصی است و نیازی نیست که شما به عنوان یک فرد غیر متخصص اطلاعات کامل و حرفه‌ای در این زمینه داشته باشید. اما در هر حال اگر دلایل سوختن موتور یخچال را حتی به شکل ابتدایی بدانید، این اطلاعات کمک خواهند کرد که بتوانید از یخچال خود در مقابل آسیب دیدن موتور آن که قلب یخچال شما است، محافظت کنید.

شما باید بپذیرید که یخچال و موتور آن همانند هر وسیله الکتریکی و غیر الکتریکی دیگری در طول زمان دچار استهلاک و آسیب می‌شوند. چه بسا یک سهل انگاری کوچک بتواند باعث سوختن موتور یخچال شما و از کار افتادن کامل آن شود. سه دسته یا دلیل عمده واصلی برای آسیب به کمپرسور یخچال وجود دارد و آسیب‌هایی که موتور یخچال شما می‌بیند به این سه دلیل بر می‌گردد. این دلایل سوختن موتور یخچال در ادامه مقاله توضیح داده می‌شوند. البته آسیب‌های فیزیکی نیز مسأله‌ای دیگر می‌باشند.

دوره و مقاله پیشنهادی : آموزش تعمیرات لوازم خانگی

دلایل آسیب به موتور یخچال

 

آب‌ بندی داخلی  دلایل سوختن موتور یخچال

به صورت طبیعی پس از گذشت چندین سال، آب ‌بندی کمپرسور یخچال شما دچار افت کیفیت می‌ شود و حتی ممکن است خراب شود. در نتیجه دیگر نمی‌ تواند که به خوبی عمل پمپاژ را انجام دهد. شما این حالت را زمانی متوجه می ‌شوید که حس می ‌کنید دیگر یخچال شما مانند سابق سرد نمی‌شود. هم چنین اگر روغن از درون کمپرسور به درون سیستم وارد شود، باعث خفه شدن آن و در نتیجه کاهش مقدار سرد کردن، بیشتر شدن زمان کار موتور، حتی داغ شدن بیش از حد و نهایتاً گیرپاژ کردن می‌شود. وارد شدن روغن به کمپرسور از دلایل سوختن موتور یخچال می‌باشد.

ایراد الکترونیکی  دلایل سوختن موتور یخچال

دومین دلیلی که می‌تواند منجر به آسیب موتور یخچال شود، ایراد الکتریکی است و در سال‌های ابتدایی عمر یخچال و با فرض نصب درست یخچال، یکی از شایع‌ترین دلایل سوختن موتور یخچال است. در این حالت کمپرسور از کار افتاده و دیگر کار نمی‌کند. گاهی شما صدای وز وز یا تق تق از یخچال خود می‌شنوید که به دلیل تلاش برای راه‌اندازی مجدد کمپرسور است. یکی از رایج‌ترین دلایل ترق ترق کردن یخچال، جای نامناسب یخچال است که باعث فشار بیشتر بر روی کمپرسور و نارسایی آن می‌شود. پس دقت کنید که جای یخچال باید تراز و مناسب باشد.

 

گیرپاژ کردن کمپرسور  دلایل سوختن موتور یخچال

اگر یخچال شما گیرپاژ کند، می‌تواند موجب توقف کمپرسور یخچال و راه‌اندازی مجدد آن با صدای ناهنجار شود. اگر این صدا از رله باشد، این یعنی در حال تلاش برای راه‌اندازی مجدد موتور است و اغلب در اثر نصب نادرست یخچال اتفاق می‌افتد.

 

آیا تعمیر موتور یخچال در خانه امکان‌پذیر است؟

پیش از این نیز اشاره کردیم که سیستم فنی یخچال، چگونگی کار کردن آن، نصب یخچال و…  اطلاعاتی تخصصی هستند، پس باید تعمیرات و نصب یخچال را به متخصصی که مهارت لازم دارد، بسپاریم. با این حال این سؤال وجود دارد که آیا تعمیر موتور یخچال در خانه امکان‌پذیر است؟ باید گفت که برخی از مشکلات یخچال جزئی می‌باشند و اگر شما کمی مهارت فنی داشته باشید، می‌توانید حتی در خانه نیز یخچال خود را تعمیر کنید. اما شما ابتدا باید دلایل سوختن موتور یخچال را یاد بگیرید.

پنج دلیل اصلی برای سوختن موتور یخچال شامل کمبود گاز، پس زدن روغن، گرمای بیش از حد موتور، انسداد کندانسور و عدم تراز آن می‌باشد. لازم است که شما علائم این وضعیت‌ها را بدانید. یکی از اصلی‌ترین دلایل سوختن موتور یخچال، گرمای بیش از حد و داغ شدن آن می‌باشد. عواملی همچون فضای تنگ یخچال و عدم گردش هوای اطراف موتور، باز بودن طولانی مدت درب یخچال، اتومات نکردن، کمبود گاز، خرابی ترموستات و…  باعث گرم شدن بیش از حد موتور یخچال می‌شود. بنابراین شما می‌توانید با یادگیری یک سری نکات کلیدی از دلایل سوختن موتور یخچال و مراقبت‌های ساده از سوختن موتور یخچال خود جلوگیری کنید.

 

جمع بندی

در این مقاله دلایل سوختن موتور یخچال را بررسی کردیم. اگر شما به کار‌های فنی از جمله تعمیر موتور یخچال علاقه‌مند هستید باید آموزش‌های لازم در این زمینه را ببینید. در غیر این صورت ممکن است با دست کاری خودسرانه یخچال، ایراد آن را بزرگ‌تر کنید.

موتور یخچال از سیستم فنی چندان پیچیده‌ای برخوردار نیست و دلایل کلی سوختن موتور یخچال نیز معمولاً ساده هستند. به این صورت که اگر شما اطلاعات ابتدایی لازم را در این زمینه داشته باشید، نه تنها می‌توانید از سوختن کامل یخچال خود جلوگیری کنید، بلکه مشکل یخچال را در همان مراحل ابتدایی تشخیص داده و قبل از جدی شدن مشکل، آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف می‌کنید.

مطالب مرتبط :

علت کاهش سرمای یخچال فریزر چیست؟

علت یکسره کار کردن یخچال 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات