چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی معنا و پیام خاصی دارند. روی دستگاه های پرینتر خطاها و پیغام های هشدار متفاوتی برای ایجاد ارتباط با کاربر طراحی شده است. هر کدام از چراغ های روی پرینتر معنا و مفهوم خاصی دارند و نحوه برخورد صحیح با پرینتر را برای کاربر مشخص می کنند. اگر معنا و پیغام این چراغ ها را متوجه باشید به شکل صحیحی با پرینتر برخورد خواهید کرد و این رویه هزینه تعمیرات و نگهداری دستگاه را به شدت کاهش می دهد.

این چراغ ها هنگامی که تک به تک روشن هستند پیغام متفاوتی نسبت به هنگامی که به صورت ترکیبی روشن هستند را به کاربر ارسال می کنند. با استفاده از راهنمای جامعی که در این مقاله ارائه شده می توانید معنای چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی را درک کنید. با ما همراه باشید.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات ماشین های اداری

آموزش-تعمیرات-ماشین-های-اداری

چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی (لیزری)

پرینترهای اچ پی به دو نوع پرینترهای اچ پی لیزری و جوهرافشان تقسیم می شوند. به طور کلی پیغام این پرینترها تقریبا مشترک است اما در برخی موارد نیز تفاوت هایی دارند. در این بخش از مقاله قصد داریم معنای چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی لیزری را یک به یک شرح دهیم.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات پرینتر

چراغ شماره 1: چراغ تونر

 چراغ شماره 1 در پرینتر یعنی چراغ اول از بالا چراغ تونر است اگر این چراغ به طور ثابت روشن بماند به این معنی است که میزان تونر در کارتریج شما به کمترین میزان خود رسیده است و زمان شارژ یا تعویض کارتریج فرا رسیده است. در صورتی که چراغ شماره 1 چشمک بزند به این معنی است که کارتریج از دستگاه خارج شده است.

مقاله مرتبط: تشخیص کارتریج اصل از تقلبی

چراغ شماره 2: چراغ توجه

چراغ شماره 2 چراغ توجه می باشد. این چراغ می تواند پیغام های متنوعی را در بر داشته باشد. اولین معنا و پیغامی که روشن بودن این چراغ برای ما دارد، باز بودن درب پرینتر است. در این حالت دستگاه قادر به کار نیست و باید درب حتما به صورت کامل بسته شود. معنای دوم روشن بودن این چراغ این است که در فرآیند پرینت اتفاقی رخ داده است.

مقاله پیشنهادی: مشکل سایه انداختن پرینتر

چراغ شماره 3: چراغ پاور

چراغ-های-چشمک-زن-پرینترهای-اچ-پی-لیزری

چراغ سوم چراغ پاور پرینتر می باشد. اگر چراغ پاور به صورت دائم و به رنگ سبز روشن باشد به این معنی می باشد که دستگاه به برق متصل است و آماده به کار می باشد. اگر این چراغ در حالت چشمک زن قرار داشته باشد، یعنی دستگاه چاپگر در حال آنالیز اطلاعات قبل از فرآیند چاپ است.

چراغ شماره 4: چراغ  Go

چراغ چهارم و آخر، چراغ GO می باشد. روشن بودن این چرا به همراه چراغ شماره 2 به این معنی می باشد که دستگاه دارای یک خطای ثابت شده که نیاز به تعمیر دارد.

و روشن بودن همزمان آن با چراغ اخطار یا Attention (شماره 2)، به این معنی است که دستگاه دچار یک خطای ممتد یا ادامه دار شده است.

دکمه شماره 5: دکمه  GO

این دکمه به منظور چاپ صفحه دمو برای امتحان کیفیت چاپ و همینطور چاپ کردن تنظیمات فعلی پرینتر مناسب است.

دکمه شماره 6: دکمه X

دکمه X معمولا در انواع مدل های پرینترهای اچ پی به رنگ قرمز طراحی می شود و برای کنسل کردن دستور چاپ استفاده می شود.

چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی

دکمه و چراغ Go در ترکیب با یکدیگر دارای پیغام خاصی می باشند و نمادهای متفاوتی نیز دارند. اگر چاپگر اچ پی به اتصالات بلوتوث، NFC یا وای فای متصل باشد، ممکن است چراغ های بیشتری در پنل کنترل پرینتر شما وجود داشته باشد.

پیشنهاد می شود بخوانید: مشکلات رایج پرینترها

برای مثال همانطور که در تصویر می بینید، اگر کاغذ در پرینتر گیر کند چراغ شماره شماره 8 از چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی در حالت چشمک زن و یا ثابت قرار می گیرد. مفهوم چراغ شما 9 نیز نبود کاغذ در کاست پرینتر است. در صورتی که به دلیل مشکل غلطک یا هر ایراد دیگری پشتیبانی کاغذ دستگاه با ایراد مواجه باشد، این چراغ روشن می شود.

چراغ های چشمک زن چاپگرهای اچ پی (جوهرافشان)

چراغ-های-چشمک-زن-چاپگرهای-اچ-پی-جوهرافشان

چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی در در دستگاه های لیزری و جوهر افشان کمی متفاوت است. برخی چراغ های پرینترهای جوهر افشان اچ پی با چراغ های پرینترهای لیزری اچ پی مشترک بوده و حامل یک پیام یکسان می باشند. اما در موارد بسیاری نیز معنی این چراغ ها متفاوت می باشد. در ادامه معنی هرکدام از این چراغ ها و دکمه ها را شرح می دهیم.

دکمه/چراغ شماره 1

چراغ شماره یک در پرینترهای اچ پی جوهر افشان به معنی روشن بودن و آماده به کار بودن دستگاه است.

چراغ شماره 2

چراغ شماره 2 مربوط به نمایشگر دستگاه می باشد. در ادامه مقاله مفهوم علائم روی نمایشگر را نیز بررسی می کنیم.

چراغ شماره 3

این چراغ در رابطه با تونر است. اگر چراغ تکی روشن باشد به معنی این است که جوهر تک رنگ سیاه رو به اتمام است. چراغ های سه گانه نیز مربوط به کارتریج های سه رنگ می باشند.

دکمه شماره 4

این دکمه در تمامی مدل ها و انواع پرینترهای اچ پی ظاهری مشترک دارند و برای کنسل کردن دستور یا فرآیند چاپ طراحی شده است.

دکمه شماره 5

دکمه شماره 5 مربوط به بازگشت به فرآیند چاپ است.

دکمه/چراغ شماره 6

چراغ شماره 6 مربوط به اتصال وایرلس می باشد. هنگامی که این چراغ چشمک می زند به این معنی است که وایرلس دستگاه دچار مشکل شده است و یا دستگاه در حال اتصال می باشد. صبور باشید تا چراغ ثابت شود.

دکمه شماره 7

7  نمایش اطلاعات چاپ را به عهده دارد.

دکمه شماره 8

دکمه شماره 8 مربوط به کپی های رنگی و دکمه شماره 9 مربوط به کپی های سیاه و سفید می باشد.

اطلاعات صفحه نمایشگر

صفحه نمایشگر نیز حاوی اطلاعاتی مفید است. صفحه نمایشگر حاوی نمادهای A، B، C، D، E و F است. این آیتم ها به شکل زیر به خطاهای دستگاه مربوط می باشند:

  • آیتم A: تعداد کپی
  • آیتم B: خطای کاغذ
  • آیتم C: خطا در فرآیند چاپ
  • آیتم D: فعال بودن Wi-Fi Direct
  • آیتم E: سطح جوهر یا تونر
  • آیتم F: قدرت سیگنال اتصال وایرلس

پیغام های خطا در چراغ های چشمک زن پرینتر اچ پی

همانطور که اشاره کردیم، پیغام های خطا در پرینترهای اچ پی و یا صفحه نمایشگر به صورت تکی و مجزا و یا در ترکیب با یکدیگر نمایش داده می شود. در ادامه به معرفی این خطاهای ترکیبی و راه حل های رفع مشکل می پردازیم.

خاموش بودن تمامی چراغ ها

چراغ-چشمک-زن-اچ-پی

اگر تمامی چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی خاموش باشند به ای معنی می باشد که دستگاه به کلی خاموش است. اگر دستگاه روشن بوده باشد و این اتفاق بیافتد یعنی اتصال برق دستگاه، کابل متصل به دستگاه یا پریز با مشکل مواجه است. اگر از سالم و متصل بودن کابل دستگاه و پریز اطمینان دارید، کابل را ز دستگاه جدا کنید و بعد از مدتی مکث دوباره آن را متصل کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که سوئیچ پشت پرینتر نیز روشن است. اگر مشکل حل نشود برق دستگاه از داخل دچار قعطی شده و باید به یک متخصص تعمیرات پرینتر مراجعه کنید.

روشن بودن چراغ آماده به کار و خاموش بودن چراغ اخطار   

روشن بودن چراغ آماده به کار خاموش بودن چراغ اخطار نشان از سلامت دستگاه دارد. اگر این اتفاق بیافتد یعنی دستگاه بدون هیچ مشکلی برای کار آماده می باشد و منتظر ارسال فرمان چاپ است.

چشمک زدن همزمان چراغ آماده به کار و اخطار

اگر چراغ آماده به کار و چراغ اخطار همزامان چشمک بزنند، نشان از این دارد که دستگاه در حال آماده شدن جهت پرینت است و شما باید منتظر باشید تا چراغ آماده به کار یا پاور دستگاه ثابت به رنگ سبز درآید.

چشمک زدن چراغ آماده به کار

اگر چراغ آماده به کار دستگاه در حال چشمک زدن باشد نشانه این است که دستگاه در حال دریافت دستور چاپ است.

چشمک زدن چراغ ها از بالا به پایین و تکرار آن

اگر چراغ های چشمک زن از بالا به پایین به ترتیب چشمک بزنند و مرتب تکرار شوند، در این صورت دستگاه پرینتر در حال انجام عملیات پاک سازی می باشد. این فرآیند می تواند تا 2 دقیقه نیز به طول بیانجامد، پس به هیچ وجه عجله نکنید.

چشمک زدن چراغ اخطار یا Attention

یکی از چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی چراغ اخطار است. پیغام های این چراغ یا ترکیبات این چراغ با چراغ های دیگر از مواردی هستند که باید حتما مورد توجه قرار بگیرند. چشمک زدن این چراغ می تواند معانی مختلفی داشته باشد. اگر حافظه دستگاه پر باشد، درب پرینتر باز باشد، کاغذ در کاست پرینتر موجود نباشد، کارتریج به صورت صحیح نصب نشده باشد و یا مواردی از این قبیل، باید مراحل زیر دنبال شود.

 در پرینترهای مختلف امکان دسترسی به کاغذی که در دستگاه گیر می کند از طرق مختلف امکان پذیر است. درب جلویی پرینتر، درب پشتی و یا محفظه زیر دستگاه، قسمت هایی هستند که از طریق آنها می توانید به کاغذ مچاله شده روی غلطک دستگاه دسترسی داشته باشید و آن را بیرون بکشید. اگر مشکل گیر کردن کاغذ نباشد در صورت مواجه با این اخطار می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • در مرحله اول پرینتر را خاموش کنید.
  • برق را از پرینتر جدا کنید.
  • درب پرینتر را باز کنید و اطمینان حاصل کنید که کارترج در جای خود به درستی قرار گرفته است.
  • کارتریج دستگاه را خارج کرده و دوباره جا بزنید.
  • درب پرینتر را ببندید و سپس پرینتر را روشن کنید.

هنگامی که دستگاه را خاموش می کنید و برق دستگاه را به طور کامل قطع می کنید، حافظه دستگاه ریست می شود و مشکل پر بودن دستگاه حل می شود. همچنین کارتریج دستگاه در این حالت باید بررسی شود که صحیح کند و به تعویض یا آرژ مجدد احتیاج نداشته باشی.

روشن شدن همزمان چراغ کاغذ و Paper Jam

اگر این چراغ روشن شود دو اتفاق مختلف محتمل است. یکی گیر کردن کاغذ و دیگر تمام شدن کاغذ در کاست. اگر مطمئن هستید که کاغذ در دستگاه گیر نکرده، می توانید با قرار دادن برگه در کاست دستگاه مشکل را به راحتی برطرف کنید.

روشن شدن همزمان چراغ کاغذ، Paper Jam  و اخطار

این وضعیت نشان دهنده این است که پرینتر شما از کاغذهایی که در دستگاه قرار داده اید پشتیبانی نمی کند. مشخصات کاغذهای پشتیبانی شده توسط دستگاه را می توانید در دفترچه دستگاه بررسی کنید.

چراغ کارتریج روشن است

اگر چراغ کارتریج روشن باشد نشان دهنده این است که یا کارتریج دچار مشکل شده و یا کارتریج به صورت کلی از دستگاه خارج شده است. اگر چراغ کارتریج و چراغ Go همزمان روشن باشند نشان می دهد که جوهر و یا تنر در دستگاه کم است.

روشن شدن همزمان چراغ اخطار، آماده به کار و خطا  (GO)

اگر با این مشکل مواجه شوید، نشان دهنده این است که دستگاه خطایی کاملا جدی دارد که باید در اسرع وقت رسیدگی شود. در صورت مواجه با این اخطار دستگاه را برای یک دقیقه خاموش کنید و دوباره روشن کنید. اگر هنوز با همان حالت از چراغ های چشمک زن مواجه بودید باید به کارشناس پرینتر مراجعه کنید.

چشمک زدن چراغ اتصال وایرلس

یکی از چراغ های چشمک زن پرینترهای اچ پی چراغ وایرلس است. اگر چراغ اتصال وایرلس چشمک بزند، نشان می دهد که دستگاه در حال برقراری ارتباط با شبکه وایرلس می باشد. این یعنی اتصال بین مودم دستگاهو مودم برقرار است. اگر مشکل این نبود باید فاصله بین مودم و پرینتر را مورد بررسی قرار دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات