علت نشت آب از جا پودری ماشین لباسشویی چیست ؟

ماشین های لباسشویی مانند تمام لوازم خانگی دیگر گاهی دچار مشکلاتی می شوند که فرآیند شستشوی لباس ها را با مشکل مواجه می کنند. یکی از این مشکلات نشت آب از جا پودری ماشین لباسشویی است. این اتفاق ممکن است باعث ایجاد اختلال در برنامه کاری ماشین لباسشویی شود.

به علاوه نشت آب و نفوذ آن به قطعات الکترونیکی دیگر دستگاه می تواند باعث اتصالی و آسیب بیشتر به قطعات و اعمال هزینه های پیش بینی نشده به کاربر شود. لذا در این مقاله قصد داریم به علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی بپردازیم و راه حل های رفع مشکل را نیز بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی

ماشین-لباسشویی

بخش های مختلف جاپودری ماشین لباسشویی

قبل از صحبت کردن در مورد علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی بهتر است بهتر است با خود جاپودری آشنا شویم. در ادامه با معرفی بخش های مختلف جاپودری با ما همراه باشید.

هر برندی جاپودری مخصوص با شکل و شمایل خاص خود را دارد. اما به طور کلی، جاپودری از سه لاین تشکیل شده که هر کدام علامت مخصوص خود را دارند. این قسمت ها شامل موارد زیر است:

لاین اول  جا پودری ماشین لباسشویی

لاین اول با | نمایش داده می شود. مواد شوینده در این قسمت قرار می گیرد و برای شستشوی مقدماتی مورد استفاده قرار می گیرد. به این نکته دقت کنید که در این قسمت باید مواد کمی بریزید.

لاین دوم

این لاین با علامت || نشان داده می شود و برای شستشوی اصلی مورد استفاده قرار می گرد. مواد شوینده ای که برای این قسمت مورد استفاده قرار می گیرد مخصوص لکه بری و تمیز کردن اساسی است.

لاین سوم یا نرم کننده  جا پودری ماشین لباسشویی

در این قسمت از جاپودری نرم کننده ریخته می شود. این قسمت با علامت * نمایش داده می شود. اگر در این قسمت بیش از حد از مایع نرم کننده استفاده کنید، مایع در قسمت بالا و لبه این قسمت باقی می ماند و به مرور زمان باعث ایجاد بوی بد می شود. در این قسمت یک خط به عنوان خط Max وجود دارد. سعی کنید بالاتر از این خط مایع نریزید. اما اگر بیشتر از این خط مایع ریختید سعی کنید با یک دستمال جرمگیر مناسب اضافی مایع را پاک کنید. برخی از جاپودری ها در لباسشویی های مدرن تر دارای یک بخش چهارم نیز هستند که برای مواد رنگی استفاده می شود.

مقاله مرتبط: نکات تعمیرات ماشین لباسشویی ویرپول

روند شست و شوی جاپودری

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می تواند کثیف بودن یا گرفتگی جاپودری باشد. برای شستشوی جاپودری ابتدا باید اتصال برق به دستگاه را قطع کنید. بعد از اطمینان از این موضوع که بدنه برق ندارد جاپودری را از جای خود خارج کنید. قطعه های جاپودری را جدا کنید و با برس و اسفنج آنها را با دقت بشویید. همچنین قسمتی که خود جاپودری در بدنه لباسشویی در آن قرار می گیرد را بشویید.

اتصال برق به دستگاه را قطع کنید و هنگامی که مطمئن شدید بدنه برق ندارد جاپودری را از جا در بیارید. برای درآوردن آن روی بخش نرم کننده بیشتر مدل ها یک شاسی وجود دارد که اگر آن را فشار دهید می توانید جاپودری را به بیرون بکشید.

ابتدا قطعه های جا پودری را جدا کنید و سپس با برس یا اسفنج آنها را با دقت بشویید. در صورتی که لکه ها از بین نرفت از مواد شوینده استفاده کنید تا کامل تمیز شود. همچنین باید بخشی که خود جاپودری در آن قرار می گیرد را تمیز کنید تا بقایای مواد شوینده از بین برود.

مقاله پیشنهادی: کد خطای ماشین لباسشویی سامسونگ 

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

در این بخش از مقاله در رابطه با علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی مواردی را بیان می کنیم. شاید تصور برخی ها بر این باشد که بیرون رختن آب از جاپودری ماشین لباسشویی به علت فرسودگی قطعات آن باشد. اما این ایراد در ماشین های لباسشویی نو هم محتمل است، به این صورت که با شروع به کار ماشین لباسشویی آب از جاپودری به بیرون چکه می کند یا سرازیر می شود. سرویس به موقع ماشین لباسشویی تواند تا حد زیادی از این اتفاق جلوگیری کند. علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می تواند موارد زیر باشد:

مسدود شدن مسیر جا پودری ماشین لباسشویی

مایع-لباسشویی-بهتره-یا-پودر

مکانیزم کاری جا پودری ماشین لباسشویی به صورتی است که آب از طریق جاپودری به داخل محفظه منتقل می شود. اگر این مسیر به هر دلیلی مسدود شود، باعث جمع شدن آب داخل جاپودری میشود که متعاقب آن آب درزهای جاپودری به بیرون دستگاه نشتی می دهد.

یکی از راه حل ها برای رفع این مشکل این است که ابتدا دستگاه را خاموش کرده و سپس جاپودری را خارج کنید. در این حالت عامل مسدود کننده را خواهید یافت. عوامل مختلفی می تواند باعث مسدود شدن جاپودری شود. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از شوینده های بی‌کیفیت
  • استفاده از پودر دستی به جای پودر ماشین لباسشویی
  • استفاده مقدار بیش از حد از پودر ماشین لباسشویی
  • تمیز نکردن مرتب جاپودری
  • چسبیدن پودر ماشین لباسشویی خشک شده به دیواره های جاپودری
  • گیر کردن اجسام سخت در مسیر عبور آب جاپودری

این نکته حائز اهمیت است که استفاده از مایع دستشویی به جای پودر ماشین لباسشویی می تواند تا حد زیادی این مشکلات را برای جا پودری ماشین لباسشویی کاهش دهد.

مقاله مرتبط: نحوه عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی

نصب اشتباه ماشین لباسشویی

اگر ماشین لباسشویی خود را تازه خریداری کرده اید بهتر است خود به نصب آن اقدام نکنید. نصب ماشین لباسشویی در جای مناسب و به شکل اصولی بسیار مهم می باشد. نصب ماشین لباسشویی به صورت غیر اصولی ممکن است باعث مشکلات دیگری همچون خارج نشدن آب از ماشین لباسشویی، سر و صدای بیش از حد و غیر معمول شود اگر به عنوان فردی غیر متخصص اقدام به نصب ماشین لباسشویی کنید و اصول نصب آن را رعایت نکنید ممکن است یکی از عواقب آن نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی باشد.

مقاله پیشنهادی: روش های تعمیر ماشین لباسشویی

فشار بالای آب

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می تواند فشار بالای آب باشد. در برخی مناطق فشار آب از حد معمول بیشتر است یا پمپ آب با فشار بیش از حد آب را به سمت لوله ها پمپاژ می کند. این اتفاق می تواند باعث این شود که آب با فشار زیادی به جاپودری پمپاژ شود و این باعث شود که آب به بیرون از جاپودری پمپاز شود. برای رفع این مشکل توصیه می شود فشار آب ساختمان را کنترل کنم. فشار آب بالا علاوه تاثیر منفی روی ماشین لباسشویی می توان باعث سر و صدای غیر معمول پکیج نیز بشود.

خرابی هیدرواستات  جا پودری ماشین لباسشویی

علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی می تواند خرابی هیدروستات باشد. هیدروستات یک قطعه کاملا کوچک اما حیاتی برای ماشین های لباسشویی می باشد. وظیفه هیدروستات کنترل میزان آب وردی به داخل دستگاه می باشد. اگر هیدروستات خراب شود آب بیش از حد نیاز داخل محفظه وارد می شود و از جاپودری نشتی می کند. تعمیر و یا تعویض هیدروستات باید توسط متخصص تعمیرات ماشین لباسشویی صورت بگیرد.

مقاله مرتبط: تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پوسیدگی و فرسودگی جا پودری ماشین لباسشویی

جاپودری

پوسیدگی جاپودری می تواند علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی باشد. اگر ماشین لباسشویی شما قدیمی است و از جاپودری آن آب نشت می کند، احتمال اینکه جاپودری پوسیده باشد بسیار زیاد است. برای بررسی این مشکل باید در حالت خاموش جاپودری را به صورت کاملا خارج کرده و با شستن پودرهای خشک شده ته جاپودری با دقت بالا وجود هرگونه سوراخ یا شکستگی در ظرف را بررسی کنید. ممکن است شکستگی ها یا روزنه های ریزی وجود دارد که با چشم دیده نمی شود لذا می توانید این ظرف را پر از آب کنید تا نشتی آب از آن را بررسی کرده و از عدم وجود یا عدم وجود پوسیدگی و یا شکستگی اطمینان حاصل کنید.

مقاله پیشنهادی: تخلیه آب ماشین لباسشویی دوقلو

پیچ و تاب خوردن مسیر جاپودری ماشین لباسشویی

گاهی اوقات ممکن است به دلیل تغییر دکوراسیون و یا علت های دیگر اقدام به جابجایی ماشین لباسشویی کنید. تکان ها و جابجایی های زیاد در ماشین های لباسشویی می تواند باعث بسته شدن مسیر ورود شوینده و آب در جا پودری شود. همچنین مهمتر از این مسیر ورودی آب ممکن از گره بخورد و این گره خوردگی مسیر آب را مسدود کند. برای برطرف کردن این مشکل باید پس از خاموش کردن دستگاه جلوی ماشین لباسشویی راباز کنید و پیچ خوردگی لوله را از هم باز کنید.

جمع بندی علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

در این مقاله علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی را بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید عمده دلایل این مشکل مربوط به خود جاپودری می باشد. این مشکل می تواند به راحتی توسط یک متخصص تعمیرات ماشین لباسشویی برطرف شود. البته یک متخصص باید قادر باشد انواع قطعات ماشین لباسشویی را تست و عیب یابی کند و در صورت لزوم آنها را تعمیر و یا تعویض نماید.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این دوره کارآموزان تعمیرات انواع ماشین های لباسشویی از جمله ماشین لباسشویی گیربکسی و دایرکت درایو را در برندهای مختلف آموزش می بینند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات