ماشین های لباسشویی امروزه به دستگاهی ضروری تبدیل شده اند که تقریبا می توان آن را درهر خانه ای یافت. اگر برای خرید ماشین لباسشویی به مراکز خرید مراجعه کنیم متوجه می شویم که انواع مختلفی از ماشین لباسشویی در بازار موجود است که موتور آنها باهم متفاوت است.اما سوال اینجاست که این موتورها چه تفاوت هایی باهم دارند و تفاوت عملکرد آنها چه تاثیری در شستشوی لباس ها دارد. کدام یک از این موتورها قدرتمندتر هستند؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

انواع موتور لباسشویی

انواع موتور لباسشویی شامل موتور معمولی تسمه ای، موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال، موتور دایرکت درایو، موتور آسنکرون و موتور یونیورسال می باشند. در ادامه انواع این موتورها را بررسی می کنیم.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی 

آموزش-تعمیرات-ماشین-ظرفشویی

موتور معمولی تسمه ای

قدیمی ترین نوع از انواع موتور لباسشویی، موتور تسمه ای معمولی می باشد که به موتورهای زغالی نیز معروف هستند. میزان لرزش و سر و صدای این نوع موتورها به دلیل تسمه ای بودنشان بسیار زیاد است. به همین دلیل امروزه کمتر از این نوع موتورها استفاده می شود. طراحان ماشین لباسشویی به دلیل سر و صدا و لرزش زیاد این نوع موتور به فکر طراحی انواع دیگر موتورها افتادند. این موتورها از ارزان ترین موتورهای موجود در بازار هستند. اگر موتور ماشین لباسشویی شما از نوع تسمه ای باشد می توان در صورت خرابی آن را با انواع کم سر و صداتر جدید تعویض نمود.

دوره مرتبط: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

موتورهای بدون تسمه یا دیجیتال

رایج ترین نوع از انواع موتور لباسشویی مورد استفاده در ماشین های لباسشویی جدید و امروزی نوع بدون تسمه یا دیجیتال است. موتورهای بدون تسمه و یا دیجیتال به این منظور توسعه یافتند که سر و صدا و لرزش موتورهای تسمه ای قدیمی را حذف و یا تا حد امکان کاهش دهند.

ساختار این موتورها شامل یک برد الکترونیکی است که دستورات را به قسمت های مختلف دستگاه ارسال می کند. بردهای الکترونیکی این نوع ماشین ها با توجه به ساختار و قابلیت های ماشین لباسشویی کاملا متفاوت هستند.

توان و ظرفیت موتورهای دیجیتالی نسبت به موتوهای تسمه ای قدیمی به شدت بیشتر است. همچنین بازده کاری این نوع از موتورها به شدت افزایش یافته و طول عمر آنها نیز بهبود یافته است. این در حالی است که مصرف انرژی آنها در مقایسه با موتورهای تسمه ای به اندازه قابل توجهی کاهش داشته است.

مقاله مرتبط: علت نشت آب از جاپودری ماشین لباسشویی

مزایا و معایب موتورهای بدون تسمه

بعد از بررسی انواع موتور لباسشویی به بررسی مزایا و معایب می پردازیم. ماشین های لباسشویی با موتورهای بدون تسمه مانند دستگاه الکترونیکی دیگر دارای مزایا و معایبی نسبت به دیگر مدل های ماشین لباسشویی هستند. در ادامه مزایا و معایب ماشین های لباسشویی بدون تسمه یا دیجیتال را مورد بررسی قرار می دهیم.

مزایای ماشین های لباسشویی بدون تسمه:

انواع-موتور-لباسشویی

  • کاهش احتمال خرابی نسبت به مدل تسمه ای
  • سرعت چرخش بیشتر به این معنی است که لباس ها سریعتر خشک می شوند.
  • قطعات شکستنی کمتر به این معنی که قطعات کمتری برای تعویض دارند.
  • مصرف انرژی کمتر
  • زمان چرخه های شستشوی کوتاه تر
  • چرخش در دو جهت برای باز کردن گره لباس ها

معایب موتورهای بدون تسمه:

  • تعمیر خودسرانه آنها غیر ممکن است، بلکه باید با یک تکنسین تماس بگیرید.
  • تعمیر آن از ماشین لباسشویی تسمه ای پر هزینه تر است.
  • قیمت آن گران تر از لباسشویی های لباسشویی تسمه ای

مقاله مرتبط: کدهای خطا ماشین لباسشویی سامسونگ

موتور دایرکت درایو

جدیدترین و مدرن ترین نوع از انواع موتور لباسشویی را می توان موتورهای دایرکت درایو دانست. در این نوع از موتورها از جریان DC برای تامین برق دستگاه استفاده می شود. در این موتورها از یک برد الکترونیکی یا یک درایور برای استارت زدن موتور استفاده می شود. موتورهای دایرکت درایو به موتورهای گیربکسی نیز مشهورند. البته بر خلاف نام این موتورها هیچگونه گیربکسی در ساختار آن ها به کار نرفته است. موتور ماشین های لباسشویی امروزی همگی از نوع دایرکت درایو هستند. این موتورها دارای صدای بسیار کمی بوده و تقریبا می توان گفت لرزشی نیز ندارند.

ویژگی های موتورهای دایرکت درایو که آنها را از دیگر انواع موتور مجزا کرده و مورد رضایت مشتریان قرار گرفته شامل موارد زیر است:

  • گارانتی قطعات سازنده موتور
  • عملکرد آرامتر و لرزش کمتر
  • ماندگاری بیشتر قطعات موتور
  • حذف رایج ترین خرابی های موجود در نمونه های قبلی
  • سایز بزرگتر مخزن لباسشویی
  • سرعت چرخش نهایی یا RPM بیشتر

در این نوع از موتورها باید سعی شود از بارهای بیش از حد روی موتور جلوگیری شود اما به طور بالقوه در حالت تعادل عملکرد بهتری دارند.

یکی از معایب این نوع از انواع موتور لباسشویی هزینه بالای آنها در هنگام نیاز به تعمیرات است. اما نکته مهمتر این است که این موتورها مانند موتورهای تسمه ای نیستند و به ندرت دچار خرابی و ایراد می شوند. موتورهای دایرکت درایو از یک استاتور شامل یک سیم پیچ، یک روتور و یک دیواره پشتی به همراه یک روزنه برای عبور اتصالات تشکیل شده است.

مقاله مرتبط: نحوه تعمیر ماشین لباسشویی

موتور آسنکرون در ماشین لباسشویی

یک نوع دیگر از انواع موتور لباسشویی موتورهای آسنکرون هستند. در این نوع موتورها از محافظ های حرارتی استفاده می شود. در این نوع از موتورها از یک خازن برای راه اندازی موتور استفاده می شود. این موتورها دارای دور موتورهای مختلف تند و کند می باشند و در دور تند می توانند لباس ها را خشک کنند.

موتور یونیورسال در ماشین لباسشویی

موتورهای یونیورسال نوع دیگری از موتورهای ماشین های لباسشویی می باشند. این نوع موتورها دارای یک برد الکترونیکی هستند. این موتورها از یک تاکوژنراتور برای کنترل از راه دور بهره می برند. این نوع از موتورها گران تر از موتورهای تسمه ای می باشند و در صورت تعمیر هزینه تعمیر بالاتری دارند.

مقاله مرتبط: تخلیه آب ماشین لباسشویی دو قلو 

موتور BLDC

این نوع موتور الکتریکی یک موتور جریان مستقیم DC بدون جاروبک می باشد. این موتور به جای جاروبک از موتورهای DC معمولی استفاده می کند. موتورهای BLDC  به دلیل استفاده از نیمه هادی ها در ساختار آن از موتورهای DC متداول محبوب تر هستند. این موتورها در تولید گشتاورهای بالا قابلیت کم نظیری دارند. در این موتورها آهنرباهای دائمی با چرخش حول یک آرمیچر به مشکل اتصال جریان به آرمیچر غلبه می کنند.

موتور-ماشین-لباسشویی

جمع بندی معرفی انواع موتور لباسشویی

در این مقاله به معرفی انواع موتور لباسشویی پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید موتورهای لباسشویی دارای انواع مختلفی هستند. مدل های اولیه موتورهای ماشین های لباسشویی دارای موتورهای پر سر و صدا و با لرزش بسیار بودند. این موتورها همچنین طول عمر مفید کمتری داشتند و در مدت زمان کار خود به دفعات بیشتری دچار خرابی می شدند. اما طراحان برای برطرف نمودن این ایراد نمونه های جدیدتر ماشین های لباسشویی با موتورهای آرام تر و کم صدا را تولید کردند.

تعمیر ماشین های لباسشویی کاری تقریبا پیچیده است که نیاز به آموزش و تجربه دارد. آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات ماشین های لباسشویی را در محیطی کاملا آموزشی و کارگاهی برگزار می کند. در این دوره ها کارآموزان تعمیرات انواع ماشین های لباسشویی گیربکسی و تسمه ای را آموزش می بینند و برای کار در بازار کار آماده می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۹ از ۵
از مجموع ۱۸ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات