کندانسور کولر گازی چیست؟

کندانسور کولر گازی وظیفه تبدیل بخاری که از کمپرسور کولر گازی در کندانسور حرارت خود را به وسیله آب یا هوا کم کرده به مایع می باشد یا به عبارت دیگر می توان گفت که عمل تقطیر را کندانسور کولر گازی انجام می دهد. طبقه بندی کندانسور ها به وسیله عمل خنک کنندگی آن ها می باشد که اگر عامل خنک کنندگی آن ها به وسیله آب باشد کندانسور آبی و اگر عمل خنک کنندگی آنها به وسیله هوا باشد کندانسور هوایی نامیده می شوند. در بعضی موارد ممکن است که به صورت همزمان هم از آب و هم از هوا برای خنک کردن کندانسور استفاده شود که در این حالت به آن کندانسور تبخیر گفته می شود. کندانسور کولر گازی به عنوان یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های دستگاه کولر گازی می باشد که اجزای اصلی کولر گازی در آن قرار گرفته است. برای همین موضوع باید در نصب کندانسور کولر گازی دقت لازم را به خرج داد.

اینجا ببینید: دوره آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی با 30 درصد تخفیف 

 

بنر-آموزش-نصب-و-تعمیرات-کولر-گازی

آموزش نصب کندانسور کولر گازی به چه صورت می باشد؟

نصاب کولر گازی با در نظر گرفتن برخی نکات اساسی می تواند نصب کندانسور کولر گازی را در فضاهای باز به صورت استاندارد و ایمن انجام دهد. منظور از کندانسور, همان بخش خارجی کولر گازی بوده که در بیرون از منزل و در فضای باز نصب می شود. چون فضای باز برای نصب کندانسور یک محیط امن و بهترین مکان می باشد. کندانسور کولر گازی نباید در مکانی که گرم می باشد و یا در معرض گرد و غبار زیادی است نصب شود و همچنین دقت کنید نصب کندانسور به هیچ وجه نباید در مکانی که پر تردد می باشد انجام شود و باید حتما یک فضای آزاد برای اطراف این کندانسور در نظر گرفته شود تا در این صورت اطمینان کافی را از عملکرد مناسب کولر گازی داشته باشید. برای نصب کندانسور کولر گازی باید به این صورت عمل نمود که در ابتدا کف بتنی کندانسور کولر گازی را روی سطح زمین گذاشته  و اطمینان لازم را از تراز بودن آن حاصل کنیم. همچنین می توان آن را کمی بالاتر از سطح زمین نصب کرد که در زمان بارش برف و باران، آب داخل آن نفوذ نکند.

مقاله مرتبط: نصب کولر گازی در بالکن 

کندانسور باید حتما در فضای باز و در بالای یک پد قرار گیرد و برای این که لرزش آن کم شود می توانید از پلاستیک استفاده نمایید. این کار می تواند از ایجاد اثرات منفی بر روی عملکرد صحیح کندانسور کولر گازی جلوگیری کند. به علاوه بهتر است با منابع ایجاد نویز برای کندانسور حداقل فاصله به اندازه 3 متر به هنگام نصب رعایت شود.

مرحله بعدی برای آموزش نصب کندانسور اتصال کردن سیم برق می باشد که در این مرحله باید در ابتدا بعد از برداشتن پوشش و سپس مطمئن شدن از ترتیب سیم ها به صورت درست با توجه به نمودار واحد سیم کشی اقدام به عمل بیاورید و همیشه دقت لازم را داشته باشید که سیم کشی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. پوشش را بعد از بستن کابل ها و لوله ها به وسیله بست جایگزین نموده و تمامی لوله های کندانسور را به صورت دقیق به لوله های مربوطه در واحد کولر گازی اتصال دهید .

 

کندانسور-کولر-گازی

نحوه ی صحیح شست و شوی کندانسور کولر گازی به چه صورت می باشد؟

از تاثیرات شست و شوی کندانسور کولر گازی می توان به کاهش هزینه های برق مصرفی و میزان سرمادهی و بازده کولر اشاره کرد که در صورت شست و شو تاثیر به سزایی بر روی مطالب ذکر شده خواهد داشت. البته شایان به ذکر است که قبل از انجام عملیات شست و شو کندانسور کولر گازی باید برخی موارد را رعایت نمود و در انجام آن دقت لازم داشت. مانند این موضوع که حتما قبل از شست و شوی کندانسور کولر گازی باید اطمینان کامل از قطع شدن جریان برق را داشته باشید که در هنگام شست و شو کندانسور, کولر گازی شما دچار مشکل و حادثه نشود. بعد از این که اطمینان لازم را از قطع بودن جریان برق حاصل نمودید می توانید به روش زیر اقدام به تمیز کردن و شست و شوی کندانسور کولر گازی خود نمایید, البته لازم به ذکر می باشد که اگر از قطعات کولر گازی و اقدامات ایمنی آن هیچ گونه اطلاعات و سر رشته ای ندارید می توانید انجام این کار را به یک سرویسکار بسپارید تا در این صورت از بروز حادثه های ناخواسته و جبران ناپذیر جلوگیری کرده باشید.

از یک کارواش خانگی می توانید برای شست و شوی کولر گازی اقدام نمایید به این صورت که کناره های کندانسور و بخش های پشتی و با همان پنل خارجی کندانسور را به صورت کامل تمیز و شست و شو دهید و در صورت نداشتن کارواش خانگی می توانید این کار را به وسیله ی یک شیلنگ پر از آب که به صورت پر فشار بوده باشد انجام دهید و کندانسور کولر گازی را بشورید تا هیچ اثر از گرد و غبار و کثیفی در روی آن باقی نماند. تمام کویل ( فین ) را قبل از شست و شو به وسیله باز کردن درب بالایی کندانسور تمیز کنید و بشورید و اگر چه شست و شوی کندانسور کولر گازی خود  را توسط کارواش انجام می دهید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که آب را با فشار و به صورت اریبی به سمت کویل های دستگاه کندانسور بگیرید چون اگر چه این کویل ها خم شوند و یا بر روی هم قرار بگیرند می تواند آسیب بزرگی به کولر گازی شما وارد نمایند. برای همین علت در انجام این کار باید نهایت سعی و دقت را داشته باشید. بعد از این که شست و شوی کویل به اتمام رسید باید اقدام به تمیز کردن و پاک کردن جعبه ی برقی که در کنار کویل وجود دارد بکنید,  و هرچه آلودگی و خاک در روی آن وجود دارد را از روی آن تمیز نموده و پاک کنید سپس همه ی پیچ های آن را با یک پیچ گوشتی سفت کنید. اگر اقدام به سفت کردن پیچ ها نکنید این موضوع موجب می شود به هنگام کار کندانسور، پیچ ها به مرور زمان باز شده و موجب خارج شدن سیم از جای خود شود که این کار منجر به آسیب رسانی شدید به کولر گازی شما می شود.

به هنگام شست و شوی کندانسور بعد از گذشت چند وقت از نصب کندانسور کولر گازی اصلا نگران موتور فن بیرونی کولر نباشید چرا که موتور فنی کاملا عایق بوده و شما زمان شست و شو دچار مشکل نخواهید شد. شست و شوی کندانسور را تا زمانی که عاری از هر گونه گرد و خاک و آلودگی شده باشد ادامه دهید و بعد از اتمام کار شست و شو، درب کندانسور را مانند حالت قبل خود بسته و بعد پیچ های آن را با پیچ گوشتی به صورت محکم ببندید . چون در صورت محکم بودن همین پیچ ها در هنگام کار کولر گازی و روشن شدن آن هیچ گونه صدای اضافی از کولر شما تولید نمی شود.

بعد از اتمام شست و شوی کندانسور کولر گازی، بهتر است تا مدت زمان یک تا دو ساعت اقدام به روشن کردن کولر گازی خود نکنید و بعد از این که این مدت زمان گذشت می توانید کولر خود را روشن نموده و از سرمایش مطلوب آن لذت برده  و لازم به ذکر می باشد که به صورت قابل توجهی اقدام به صرفه جویی در هزینه های برق و تعمیرات کولر خود با این اقدامات نه چندان سخت نموده اید.

 

بهترین محل برای نصب کندانسور کولر گازی کدام قسمت می باشد؟

اجزای-داخلی-کندانسور-کولر-گازی

محل نصب کندانسور کولر گازی با توجه به این موضوع که این وسیله به عنوان یکی از تجهیزات مهم برای ایجاد سرمایش و گرمایش در بین کاربران دچار محبوبیت خاصی شده است, از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای نصب کندانسور کولر گازی برای کولر گازی ها باید بهترین محل را برای نصب آن در نظر بگیرید. کولر گازی پنجره ای دو تکه از اجزای مشترک به هم تشکیل شده است و تنها تفاوت آن ها در این است که همه ی اجزای کولر گازی پنجره ای به صورت پیوسته بوده و در یک یونیت و یک قسمت جمع شده است ولی اجزای کولر گازی دو تکه بین یونیت خارجی و یونیت داخلی تقسیم بندی شده است. دو قسمت مهمی که در کولر گازی موجود می باشد کمپرسور و کندانسور هستند که در کولر گازی های دو تیکه این کندانسور در یونیت خارجی قرار گرفته است.

بهترین مکان برای نصب کندانسور کولر گازی در محلی سخت و صاف می باشد, در صورتی که روی دیوار نصب می شود باید توان و قدرت دیواری که قرار است کندانسور را روی آن نصب شود بررسی گردد چون این قسمت دارای وزن بالایی به دلیل قرار گرفتن  کمپرسور و موتور فن و همچنین قسمت های سیم پیچی و جعبه برق می باشد از طرف دیگر به  دلیل فلزی بودن پایه های نگهدارنده یونیت موجب افزایش وزن یونیت می گردد. به همین علت باید یک محلی را که دیوار آن به اندازه کافی قوی می باشد را انتخاب نمایید تا وزن کندانسور را بتواند تحمل کند. همچنین باید قدرت دیوار در مقابل صدای کمپرسور و لرزه های احتمالی آن بسیار بالا باشد. محل نصب کندانسور کولر گازی باید از اتاق خواب دور باشد, بعضی از موقع ها ممکن است صدای کمپرسور خیلی زیاد باشد برای همین خاطر اگر محل نصب کندانسور در پشت دیوار اتاق خواب بوده باشد این صدا موجب سلب آسایش افراد در هنگام شب می شود. به خاطر این موضوع بهتر است نصب کندانسور در نزدیکی اتاق خواب نباشد.

 

محل نصب کندانسور کولر گازی بهتر است به چه صورتی باشد؟

نصب-کندانسور-کولر-گازی

محل نصب کندانسور کولر گازی باید به صورتی باشد که فضای کافی برای نصب و امکان سرویس و تعمیر کولر گازی وجود داشته باشد. برای همین علت باید از نصب کندانسور در مکان های بسته و خفه خودداری به عمل بیاید و محلی که برای نصب کندانسور کولر گازی انتخاب می کنید باید دارای گردش هوایی منظم باشد تا در صورت نیاز کمپرسور به تبادل هوای سرد و گرم، موجب ایجاد اختلال نشود. باید نصب کندانسور  دور از شاخ و برگ درختان باشد چون وجود انبوهی از شاخ و برگ برای کندانسور مانند مانع  عمل می کند و از رفت و برگشت هوا با یونیت خارجی جلوگیری می کند. البته لازم به ذکر است وجود یک درخت به صورتی که شاخ و برگ آن موجب ایجاد اختلال در عملکرد یونیت خارجی کولر گازی نشود به عنوان یک سایبان توصیه می شود.

اگر محل نصب کندانسور در تابش مستقیم آفتاب باشد چون گرمای زیاد موجب سوختن خازن های کولر گازی می شود می گردد. برای همین موضوع باید محل نصب کندانسور بر روی دیواری که پشت به آفتاب باشد و حد الامکان بر روی آن یک سایبان قرار بگیرد باشد. این سایبان علاوه بر ایجاد سایه موجب جلوگیری از نفوذ گرد و خاک زیاد و برف شدید به داخل یونیت خارجی می گردد. و همچنین لازم به ذکر می باشد که محل نصب کندانسور  باید دور از هرگونه سوخت قابل اشتعال باشد چون احتمال آتش سوزی وجود دارد و همچنین محل نصب کندانسور کولر گازی باید به دور از مکان دارای رطوبت بوده و یا محل نصب آن بر روی شیء خاصی باشد. چون همان گونه که مستحضر هستید کولر گازی به هنگام کار و جمع آوری رطوبت موجود موجب ایجاد مقداری آب شده که از طریق مسیر تخلیه به کندانسور وارد شده و به وسیله شلنگ های آن به خارج هدایت می شود. برای همین علت نباید محل نصب کندانسور کولر گازی در بالای شیء  و یا در مکانی که کاملا به صورت خشک بوده و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشد قرار بگیرد. در صورت رعایت نکردن این مورد احتمال خیس شدن کندانسور شما وجود دارد.

 

جمع بندی نصب کندانسور کولر گازی

نصب و تعمیرات کولر گازی یک حرفه کاملا تخصصی و حرفه ای می باشد. تعمیرکاران و سرویسکاران کولرهای گازی همگی آموزش های خاصی را برای انجام این کار گذرانده اند. سرویسکار کولر گازی باید با فوت و فن های این کار آشنا بوده و قادر باشد به راحتی انواع مختلف برندهای کولر گازی را عیب یابی و تعمیر کند.

آموزشگاه فنی سازان یکی از بزرگترین و مجهزترین آموزشگاه های فنی و حرفه ای در تهران می باشد که به آموزش نصب و تعمیرات کولر گازی و انواع رشته های دیگر در تهران می پردازد. کلاس های حضوری این آموزشگاه در کارگاه مجهز با اساتید مجرب برگزار می شود و یادگیری کارآموزان در این آموزشگاه تضمین می شود. این دوره ها دارای پشتیبانی پس از دوره نیز می باشند. در پایان دوره نیز مدرک معتبر سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان اهدا می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات