روشن نشدن گوشی ممکن است به علت خرابی و یا ضعیف شدن باتری باشد، ولی همیشه خرابی باتری نمی تواند دلیل روشن نشدن گوشی یا تبلت باشد. مشکل روشن نشدن گوشی گاهی اوقات از سخت افزار و نرم افزار گوشی است و ربطی به سیستم عامل ندارد. امروزه به دلیل بالا رفتن قیمت گوشی بیشتر باید مراقب خراب شدن گوشی اندروید یا آیفون باشیم. مشکل روشن نشدن گوشی می تواند در هر شرایطی برای هر یک از گوشی های هوشمند رخ دهد. ما در ادامه قصد داریم دلایل و راه حل های کاربردی برای روشن نشدن گوشی یا تبلت را مورد بررسی قرار دهیم.

 

علت روشن نشدن گوشی چیست ؟ و چگونه این مشکل را رفع کنیم ؟

با روشن نشدن گوشی موبایل پی به خرابی قسمت های مختلف آن می بریم. در ابتدا باید یادآوری کنیم که دلیل روشن نشدن هر برند گوشی ممکن است با برند دیگر تفاوت داشته باشد. در اینجا راه حل های کلی برای حل مشکل همه برندهای گوشی را بیان می کنیم.

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات موبایل به صورت کاملا تخصصی و عملی

علت روشن نشدن گوشی چیست ؟ و چگونه این مشکل را رفع کنیم

1- مشکلات مربوط به شارژ باتری گوشی خود را چک کنید.

رایج ترین دلیل روشن نشدن گوشی نداشتن شارژ کافی یا خالی شدن باتری است. اولین کاری که می توانید انجام دهید چک کردن شارژ گوشی است. وجود گرد و خاک و غبار که سر راه اتصال به کابل قرار گرفته باشد می تواند دلیل روشن نشدن گوشی باشد.

2- گوشی را از اول راه اندازی کنید

در گوشی های قدیمی باتری را از گوشی خارج می کردند و بعد از چند ثانیه وارد کردن باتری در گوشی مشکل حل می شد. در گوشی های جدید و هوشمند که باتری پشت قاب پرس شده است، دیگر انجام این کار امکان پذیر نیست. در گوشی های جدید می بایست چند ثانیه پاور را نگه داریم تا گوشی خاموش و دوباره روشن کنیم.

3- کلید پاور گوشی  علت روشن نشدن گوشی

کلید پاور یکی از عوامل اصلی روشن نشدن گوشی است. خرابی کلید پاور باعث می شود شما نتوانید گوشی خود را روشن کنید؛ بنابراین می بایست از سالم بودن کلید پاور گوشی خود مطمئن شوید.

4- صفحه نمایش گوشی را بررسی کنید.

اگر صفحه نمایش گوشی شما خراب شده باشد، بدون اینکه خودتان متوجه شوید گوشی روشن می شود. ولی شما فکر می کنید گوشی روشن نشده است. دکمه پاور را به مدت 30 ثانیه نگه دارید. سپس 2 دقیقه صبر کنید تا مراحل راه اندازی تمام شود. حالا با یک گوشی دیگر با گوشی خود تماس بگیرید. اگر گوشی زنگ خورد، یعنی صفحه نمایش خراب است اما اگر صدای زنگ خوردن گوشی را نشنیدید، مشکل از جای دیگر است و دلیل روشن نشدن گوشی صفحه اسکرین نیست.

5- باتری گوشی خود را بررسی کنید.  علت روشن نشدن گوشی

بیشتر باتری های گوشی و تبلت هوشمند پس از چند سال استفاده، طول عمرشان کم می شود و به مرور زمان خراب می شوند. با افتادن گوشی روی زمین، آب ریختن داخل گوشی یا دمای بیش از حد به گوشی شما آسیب می رساند. اگر گوشی شما جدید است علت روشن نشدن گوشی سوختن آی سی شارژ گوشی است. هنگام اتصال به شارژ بررسی کنید که باتری شارژ می شود یا نه ؟

6- توسط کامپیوتر گوشی را عیب یابی کنید.  علت روشن نشدن گوشی

گوشی را توسط کابل قابل انتقال دیتا به کامپیوتر وصل کنید. اجازه دهید به مدت 15 دقیقه گوشی شارژ شود. گوشی را از کابل جدا کرده و 10 ثانیه بعد مجددا گوشی را به کامپیوتر وصل کنید. 30 دقیقه بعد مجددا گوشی خود را شارژ کنید و کلید پاور را 5 ثانیه نگه دارید. سپس گزینه Restart را بزنید یا 30 ثانیه دکمه پاور را نگه دارید.

7- گوشی خود را ریسیت کنید ( به تنظیمات کارخانه برگردید)

با ریست همه اطلاعات روی گوشی شما پاک می شود. ابتدا کلید پاور و راکت کم کردن صدا را به صورت همزمان چند ثانیه نگه دارید تا لوگوی اندروید نمایان شود. کلید راکت کم و زیاد کردن صدا را چند ثانیه نگه دارید تا به صفحه ریکاوری (Recovery ) منتقل شود. سپس دکمه پاور را فشار دهید و از کلید صدا برای انتخاب گزینه Wipe Data/ Factory Reset استفاده کنید و با خود کلید پاور آن را تایید کنید. سپس گزینه Yes/ Erase all data را انتخاب کنید. کامل شدن ریسیت کردن گوشی چند دقیقه طول می کشد.

 

علت روشن نشدن گوشی سامسونگ

ممکن است پس از چند سال استفاده از گوشی سامسونگ، مشکل روشن نشدن گوشی به طور اتفاقی رخ دهد. همان طور که در راهکارهای کلی گوشی ها گفتیم، مشکلات سخت افزای و نرم افزاری می توانند علل روشن نشدن گوشی باشند. در اینجا چندین دلیل را بازگو می کنیم.

  • ممکن است علت روشن نشدن گوشی سامسونگ مشکل سخت افزاری باشد مانند خراب شدن مین برد گوشی شما. مین برد نقش مهمی در گوشی دارد و مهمترین وظیفه آن برقراری ارتباط بین تمامی اجزاء و تعیین نقش هریک از قطعات گوشی است. مهمترین عامل در خرابی مین برد گوشی سامسونگ نوسان برق است؛ بنابراین بهتر است گوشی را هنگام شارژ به محافط برق وصل کنید.
  • اگر به تازگی باتری گوشی سامسونگ خود را تعویض کرده اید، گوشی تان هنگ نمی کند ممکن است IC شارژ شما خراب شده باشد. ضعف در آنتن دهی و روشن نشدن گوشی سامسونگ از نشانه های خرابی IC شارژ است.
  • ابتدا یک بار گوشی خود را فلش کنید. اگر با فلش کردن مشکل روشن نشدن گوشی حل نشد، پس هارد گوشی شما خراب شده است و باید اقدام به تعویض آن کنید.
  • از آن جایی که همیشه با پاور گوشی سامسونگ خود را روشن می کنید، اگر دکمه پاور خراب شود دیگر نمی توانید گوشی را روشن کنید. می توانید از نرم افزارهایی که برای رفع خرابی پاور طراحی شده اند کمک بگیرید.
  • اگر قبل از اینکه گوشی را خودتان خاموش کنید، برنامه های درحال اجرا قطع می شوند. اگر گوشی شما هنگ می کند مشکل از باتری گوشی یا CPU است.

دوره ی پیشنهادی : آموزش تعمیرات برد به صورت کاملا تخصصی و عملی

علت روشن نشدن گوشی سامسونگ

 

خاموش شدن گوشی به دلیل خیس شدن

یکی از دلایل خاموش شدن و روشن نشدن گوشی های اندروید و دیگر برندها، خیس شدن گوشی و در نتیجه خراب شدن تجهیزات داخلی و مرطوب بودن بودن آن ها است. با چند روش می توانید گوشی افتاده در آب یا هر مایع دیگر را نجات داد که عبارتند از:

1. ابتدا گوشی را به صورت دستی خاموش کنید تا اتصال در مدارهای داخلی آن رخ ندهد.

2. درب پشت گوشی را باز کنید تا آب درون گوشی خارج شود.

3. باتری، سیم کارت و مموری کارت را از گوشی خارج کنید.

4. با دستمال یا حوله تمیز و نرم گوشی را خشک کنید.

5. بعد از چند دقیقه که از خشک شدن کامل گوشی مطمئن شدید، آن را روشن کنید.

6. اگر باز هم گوشی روشن نشد یا روشن شد و قطعات خراب شده یا مثل قبل خوب کار نکردند، پس می بایست به تعمیر کار مراجعه کنید.

 

روشن نشدن گوشی های آیفون به دلایل سخت افزاری

آسیب های سخت افزاری مانند ضربه، فشار و خیس شدن گوشی آیفون می توانند یکی از دلیل روشن نشدن گوشی شما شوند. در موارد دیگر اختلالات در نرم افزاری و یا سیستم عامل می تواند دلیل روشن نشدن گوشی باشد. مشکلات سخت افزاری رایج برای گوشی های آیفون عبارتند از:

1. شارژ کردن  علت روشن نشدن گوشی

اگر باتری گوشی کاملا خالی شده است و یا باتری به اندازه کافی شارژ برای عملکرد ندارد، گوشی خاموش می شود. گاهی اوقات باتری خود به خود تخلیه می شود، این نشان دهنده خرابی وضعیف شدن باتری است. در این حالت بهتر است با یک شارژر اصلی و سالم به مدت یک ساعت گوشی را شارژ کنید. سپس در حالی که گوشی به شارژر وصل است آن را روشن کنید. اگر باز هم گوشی آیفون شما روشن نشد روش های دیگر را امتحان کنید.

2. آسیب دیدگی LCD

ابتدا مطمئن شوید که آیا برد گوشی شما روشن می شود یا خیر؟ اگر با فشردن دکمه پاور برد گوشی آیفون شما روشن شد به احتمال خیلی زیاد مشکل از صفحه نمایشگر گوشی است. در این حالت می بایست به تعمیرکار مراجعه و اقدام به تعویض ال سی دی کنید. اما اگر برد گوشی شما روشن نشد از روش های دیگر استفاده کنید.

3. بررسی آب خوردگی علت روشن نشدن گوشی

افتادن گوشی در آب یا ریختن آب یا مایعات دیگر روی صفحه گوشی، می تواند دلیل خاموش شدن و روشن نشدن گوشی شما باشد. جای سیم کارت را خارج کنید. درون قسمت نگه دارنده سیم کارت را چک کنید. برچسب دایره ای سفید رنگی در این قسمت وجود دارد، اگر رنگ این برچسب قرمز شده پس گوشی شما دچار آب خوردگی شده است. در این صورت اصلا گوشی را روشن نکنید؛ زیرا با روشن کردن آسیب های جدی به قطعات الکترونیکی داخلی گوشی آیفون خود وارد می کنید. بهتر است برای عیب یابی و تعمیر گوشی به یک تکنسین حرفه ای مراجعه کنید.

 

سخن پایانی

به طور کلی علت و دلایل روشن نشدن گوشی یکی از مشکلات خاصی است که ممکن است برای بیشتر افراد رخ دهد و باعث نگرانی آن ها شود. در صورتی که با این مشکل مواجه شدید، در ابتدا از سالم بودن باتری گوشی خود، شارژر و اتصال برق مطمئن شوید. در بسیاری از موارد توسط راهکارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم این مشکل حل می شود. اگر به هر دلیلی این روش ها نتوانستند مشکل روشن نشدن گوشی سامسونگ، آیفون و یا هر برند دیگر را حل کنند، جهت عیب یابی دقیق و تخصصی به تعمیرکار و تکنسین حرفه ای مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات