معمولاً یخچال‌ها را در یک دمای مشخص تنظیم کرده و سیستم یخچال به گونه‌ای کار می‌کند که این دما را به صورت ثابت حفظ کند. اما گاهی اوقات مشاهده می‌شود که دمای یخچال، از حد معین شده کمتر است و سیستم قادر نیست این دما را به آن حد تعیین شده برساند. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با آموزش تعمیرات لوازم خانگی از جمله علت کاهش سرمای یخچال آشنا کنیم.

بالا رفتن دمای یخچال، یک مسأله مهم در رابطه با یخچال‌ها تلقی می‌شود، به این صورت که سبب بوجود آمدن انواع باکتری‌های خطرناک درون مواد غذایی می‌شود و این موضوع می‌تواند سلامتی افراد را به خطر بیندازد.
علت کاهش سرمای یخچال می تواند موارد مختلفی باشد که در ادامه مقاله قصد داریم از ساده‌ترین دلایل این موضوع شروع و سپس به دلایل تخصصی به وجود آمدن این مشکل بپردازیم. در ادامه به شرح مواردی می‌پردازیم که رفع آن توسط هر فرد غیر متخصصی نیز امکان‌پذیر است. با ما همراه باشید.

راهکار های جلوگیری از کاهش سرمای یخچال

از راهکارهای مفید جلوگیری از علت کاهش سرمای یخچال و آموزش تعمیر یخچال می توان به موارد زیر اشاره نمود :

1- چک کردن میزان دمای یخچال

ممکن است درجه ‌هایی که برای دمای یخچال در نظر گرفته‌ایم، به هر علت تغییر کرده باشد. در صورتی که باید دمای یخچال و فریزر هر کدام به شکل جداگانه، طبق دفترچه راهنما تنظیم شده باشد. پس ابتدا پنل موجود روی یخچال و دمای تنظیم شده را به دقت چک کنید و در صورتی که دما در حد استاندارد تعیین شده نبود، مجدد آن را تنظیم کرده و اجازه دهید یک روز کامل با آن دما کار کند. در صورتی که بازهم مشکل رفع نشد، راهکار‌هایی که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم را تا زمان رفع مشکل ادامه دهید.

چک کردن میزان دمای یخچال

 

2- تمیز کردن کندانسور

ممکن است بر روی کندانسوری که در پشت یخچال قرار دارد، گرد و غبار نشسته باشد و به راحتی نتواند یخچال را خنک کند. پس چک کردن آن در زمانی که یخچال از برق کشیده شده است و تمیز کردن آن به وسیله جاروبرقی می‌تواند در رفع مشکل مؤثر باشد. دقت کنید این کار را به آرامی انجام دهید تا به سیم پیچ‌های پشت یخچال آسیبی وارد نشود.

 

3- تمیز کردن درزگیر یخچال

علت دیگر کاهش دمای یخچال ممکن است به خاطر کثیف شدن درزگیر‌های یخچال باشد که امکان دارد آلودگی به خود جذب کرده باشند و اجازه ندهند درب یخچال به درستی بسته شود، در نتیجه باید به خوبی تمیز شوند. تمیز کردن درزگیر‌های یخچال را به وسیله یک دستمال و کمی صابون انجام دهید.

اگر پس از تمیز کردن درز گیر‌های یخچال، باز هم متوجه شدید که درب یخچال به خوبی بسته نمی‌شود، باید آن‌ها را تعویض کنید که این کار را توسط یک تکنسین می‌توانید انجام دهید.

 

4- بررسی دریچه‌های هوا

ممکن است دریچه‌های هوا توسط وسایل موجود در یخچال، مسدود شده باشند. پس دریچه‌های هوا را نیز چک کنید و در صورت انسداد دریچه‌های هوایی، آن را رفع کنید.

 

5- مواد غذایی بیشتر از ظرفیت یخچال

ممکن است شما مواد غذایی زیادی را که بیشتر از ظرفیت یخچال است، در آن قرار داده باشید که در این صورت، یخچال نمی‌تواند به خوبی آن‌ها را خنک کند و همین مورد می‌تواند علت کاهش سرمای یخچال باشد.برای حل این مشکل مقدار مواد غذایی داخل یخچال را کاهش دهید.

 

6- چک کردن موقعیت یخچال

یخچال برای اینکه بتواند به درستی خنک شود، نیاز است فاصله‌ای را برای آن از طرفین در نظر بگیریم. این فاصله باید طبق استاندارد‌های تعیین شده باشد. ممکن است اگر این مسائل رعایت نشوند، در کارکرد یخچال اختلال ایجاد شود و علت کاهش سرمای یخچال شما رعایت نکردن این نکته کوچک باشد.

فاصله استاندارد برای یخچال از دو طرف ۹سانت و از پشت یخچال تا دیوار، 2.5 تا ۳ سانتی متر است تا بتواند به درستی خنک شده و اختلالی در کارکرد آن به وجود نیاید.

 

تمیز کردن کندانسور

 

7- میزان دمای محل قرار‌گیری یخچال

گاهی اوقات ممکن است یخچال و دیگر عوامل مربوط به آن مشکلی نداشته باشند، ولی خود یخچال در محیطی گرم یا در کنار وسایل گرمایشی همچون اجاق گاز قرار گرفته باشد. این موضوع سبب می‌شود تا در دمای یخچال اختلال به وجود آمده و نتواند به راحتی خنک شود.

 

8- بررسی پریز برق

دوشاخه و پریز برق را به دقت چک کنید تا مشکلی در انتقال جریان برق وجود نداشته باشد. گاهی ممکن است جریان برق قطع و وصلی داشته باشد و همین موضوع علت کاهش سرمای یخچال باشد و سبب شود تا یخچال نتواند به دمای مورد نظر برسد.

موارد بالا از جمله نکاتی بودند که با چک کردن آن‌ها می‌توان در بعضی اوقات علت کاهش دمای یخچال را شناسایی و برطرف کرد. ولی اگر با انجام تمام این کار‌ها همچنان در دمای یخچال اختلال وجود داشت، لازم است تا به شکل تخصصی‌تری علت کاهش دمای یخچال بررسی شود. این کار فقط باید توسط تعمیرکار متخصص و تکنسین مجاز و معتبر انجام شود.

 

ایرادات فنی که سبب کاهش سرمای یخچال می‌شوند !

گاهی اوقات مشکل حاد است و باید علت کاهش سرمای یخچال به صورت جدی‌تری پیگیری شود. در ادامه شما را با ایرادات فنی که ممکن است سبب کاهش سرمای یخچال شود، آشنا می‌کنیم:

1- ایراد در کمپرسور

کمپرسور و کویل‌ها یکی از مهمترین قطعات یخچال بشمار ‌می‌روند. وظیفه کمپرسور انتقال گاز فشرده به داخل کویل است که سبب خنک کردن یخچال می‌شود. مشکل در هر کدام از این‌ دو قطعه ممکن است علت کاهش سرمای یخچال باشد.

2- کم بودن میزان گاز یخچال

اگر گاز از قسمتی نشت داشته باشد و تخلیه شود، ممکن است باعث شود کمپرسور به راحتی خنک نشود. نشتی گاز یخچال در نهایت باعث کاهش سرمای یخچال می‌شود.

3- خرابی فن کندانسور

کندانسور وظیفه سرد کردن گاز را بر عهده دارد، سپس توسط یک تونل تعبیه شده به وسیله یک فن، سرما را از قسمت فریزر به یخچال انتقال می‌دهد. هرگونه خرابی در این فن یا موتور آن، یا مسدود بودن لوله هایی که سرما را از قسمت فریزر به یخچال می‌رسانند، ممکن است باعث شود یخچال به خوبی خنک نشود. پس باید این فن چک شده و اگر پره‌های آن دارای مشکل بود، با قطعه‌ی سالم جایگزین شود و اگر پره‌های فن مشکلی نداشت، موتور آن چک شود، زیرا ممکن است مشکل از موتور فن باشد. در کنار این ایرادات فنی، ممکن است مشکل ساده‌تری وجود داشته باشد، مثلا راه لوله کندانسور توسط چیزی مسدود شده باشد، برای رفع این مشکل تمیز کردن لوله و جاروبرقی کشیدن آن مؤثر است. پس ممکن است علت کاهش سرمای یخچال لوله‌های کندانسور یا فن آن باشد.

 

ایرادات فنی که سبب کاهش سرمای یخچال می‌شوند

 

راه‌های تشخیص مشکل علت کاهش سرمای یخچال

برای اینکه بتوانیم قبل از آمدن تعمیرکار، تا حدودی یخچال را عیب‌یابی کنیم، می‌توانیم از چند روش برای تشخیص مشکل استفاده کنیم:

1- بررسی کم بودن گاز یخچال

یخچال‌ها در قسمت پشت یا کنار یخچال دارای لوله‌هایی هستند که به آن کندانسور گفته می‌شود، زمانی که سرمای یخچال، کاملاً از بین می‌رود یا خیلی کم می‌شود. اولین موردی که باید آن را بررسی کرد گاز یخچال است. با دست زدن به لوله‌ها و لمس آن‌ها، می‌توان به کمبود گاز یخچال پی برد. اگر لوله‌ها را لمس کردید و گرم نبودند، سرد بودن آن‌ها نشانه کمبود یا خالی بودن گاز یخچال است.

 

2- مسدود بودن راه گردش گاز

گاهی اوقات، دستگاه گاز کافی دارد ولی به دلیل مسدود بودن راه گردش گاز در لوله‌ها، یخچال به خوبی خنک نمی‌شود. در این شرایط ممکن است به اشتباه تصور شود گاز یخچال تخلیه شده است و علت کاهش سرمای یخچال کمبود گاز است. راه تشخیص این مشکل، به این صورت است که یخچال به صورت مداوم کار می‌کند و به شکل اتوماتیک خاموش نمی‌شود و لوله‌های کندانسور، به شدت داغ هستند و صدای موتور کاملاً غیرطبیعی می‌باشد. مسدود بودن راه گردش گاز اگر به موقع رفع نشود، ممکن است باعث خسارات زیادی شود زیرا طولانی شدن این مشکل سبب ضعیف شدن یا سوختن موتور یخچال می‌شود. راه حل رفع این مشکل هم به این صورت است که باید لوله‌های کندانسور توسط تعمیرکار شستشو داده شوند و سپس گاز مجدد شارژ شود.

اگر یخچال به شکل مداوم کار می‌کند، می‌توانید به صورت موقت و به صورت دستی، یخچال را در فواصل زمانی دو تا چهار ساعته به مدت ۲۰ دقیقه خاموش کنید، تا میزان آسیب را تا زمان رسیدن تعمیرکار، به حداقل برسانید.

 

3- ضعیف شدن موتور

یکی دیگر از دلایل کاهش سرمای یخچال، ضعیف شدن موتور یا همان کمپرسور یخچال است. در صورت وجود این مشکل، موتور دستگاه به خوبی کار می‌کند و میزان گاز دستگاه نیز مناسب است، ولی یخچال به خوبی خنک نمی‌شود. نحوه تشخیص این مشکل، به این صورت است که موتور یخچال به شکل مرتب کار می‌کند ولی داخل یخچال و فریزر به خوبی سرد نمی‌شود یا قسمتی از آن، سرد است و قسمتی دیگر گرم است. گاهی نیز موتور مداوم کار می‌کند ولی نمی‌تواند یخچال را خنک کند که این به دلیل ضعیف شدن موتور یخچال و عدم توانایی در کمپرس گاز است. این مشکل باید فقط توسط تعمیرکار متخصص رفع شود و دیگر قسمت‌های یخچال نیز عیب یابی شوند.

 

4- کثیف یا مسدود بودن لوله مویی

درون یخچال‌ها لوله‌ای وجود دارد که بعداز فیلتر درایر قرار دارد و وظیفه این قطعه، تبدیل گاز داغ شده به پودر و کاهش فشار این گاز می‌باشد. این لوله بسیار نازک است و هر نوع گرفتگی کوچکی ممکن است باعث اختلال عملکرد آن شود. مسدود شدن این لوله باعث می‌شود گاز نتواند به راحتی در دستگاه جریان پیدا کند و علت کاهش سرمای یخچال می تواند همین موضوع باشد.

زمانی که این لوله مسدود می‌شود، سبب می‌شود کمپرسور فشار زیادی را متحمل شود. به اینصورت که کمپرسور پس از کمپرس گاز، تلاش می‌کند تا گاز را به قسمت‌های مختلف یخچال برساند، ولی به دلیل مسدود بودن لوله این عمل ممکن نیست و همین فشار زیاد سبب می‌شود موتور یخچال آسیب دیده و هر دو قسمت مکانیکی و الکتریکی آن خراب شود یا از کار بیفتد.

راه تشخیص این مشکل به این صورت است که موتور یخچال صدا‌های ناهنجار و غیرطبیعی تولید می‌کند. موتور یخچال به سرعت خاموش و روشن می‌شود و لوله‌های کندانسور به حدی داغ هستند که دست را می‌سوزانند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات