نحوه تعمیر برد تیکان تلویزیون برای خیلی از تعمیرکاران ناشناخته است. تلویزیون های امروزی تکنولوژی طراحی و ساخت پیشرفته ای دارند. در تلویزیون های مدرن انواع قطعات و بردهای پیشرفته به کار برده شده است. یکی از بردهای مهم در تلویزیون ها برد تیکان (TCON) می باشد. این قطعه به ایجاد تصویر با کیفیت در سرتاسر صفحه نمایش کمک می کند.

برد تیکان و در واقع قطعات الکترونیکی نصب شده روی آن گاهی به دلایل مختلف از جمله استفاده غیر اصولی و نوسانات برق دچار سوختگی یا خرابی های دیگر می شوند و نیاز به تعمیر خواهند داشت.

در این مقاله قصد داریم نحوه تعمیر برد تیکان تلویزیون را به صورت کامل شرح دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دوره جامع آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل) به صورت کاملا عملی 

تعمیرات-لوازم-خانگی

برد تیکان تلویزیون چیست؟

برد تیکان یکی از مهم و اصلی قطعات تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی می باشد. برد تیکان را با نام برد TFT نیز می شناسند. کار برد تیکان تبدیل کردن سیگنال های دریافتی توسط آن ره تصویر خروجی قابل فهم است. در واقع عامل ایجاد تصویر در صفحه نمایش تلویزیون همین برد تیکان است. این قطعه بیشترین تاثیر را در ایجاد تصویر با کیفیت خروجی دارد. این قطعه میزان رنگ و روشنایی هر پیکسل از تلویزیون را به خوبی تنظیم می کند و باعق افزایش کیفیت نمایشگر می شود.

دوره مرتبط: آموزش تعمیرات تلویزیون 

نحوه کار برد تیکان چگونه است؟

اگر بخواهیم برد تیکان را دقیق تر بررسی کنیم، این برد دارای سه بخش است:

  • کنترل تایمینگ
  • مبدل
  • DC-DC مدارهای گاما

هنگامی که تلویزیون روشن می شود، قطعه سی پی یو در مادربرد سیگنال Panel-On رو برای برد تیکان ارسال می کند که با این کار یک ولتاژ 5 یا 12 ولتی نیز برای شروع به کار برد تیکان به عنوان ولتاژ ورودی به برد تیکان می رسد.

هنگامی که ولتاژ به قسمت کنترل زمانی ارسال می شود، این بخش شروع به کار می کند و آی سی این قسمت سیگنال شروع به کار سیستم را به بخش DC-DC ارسال می کند تا آن را روشن کند. با این کار ولتاژهای دیگر VDA ,VGH,VGL  تولید شده و سیگنال LVDS  به صورت همزمان به بخش کنترل زمانی ارسال و به سیگنال RSDS تبدیل می شود.

این ولتاژ سپس به مدارهای تصحیح گاما ارسال می شود تا با ایجاد ولتاژ VCOM به سلول های TFT   در ال سی دی منتقل شده و تصویر تلویزیون را ایجاد کند.

به طور کلی، کار برد تیکان در تلویزیون ایجاد تصویر نهایی و کنترل زمان بندی تصویر است. این برد به طور مستقیم روی رنگ و HDR تلویزیون تاثیر دارد. هر چه HDR تلویزیون بیشتر باشد رنگ ها واضع تر و واقعی تر خواهند بود. اگر برد تیکان ایراد پیدا کند، تصاویر رنگ خود را به تدریج از دست می دهند.

حتما تا به حال از نرخ نوسازی تصاویر مطالبی را شنیده اید. این قطعه الکترونیکی روی نرخ نوسازی تصاویر تاثیر زیادی دارد. اگر تلویزیون نرخ نوسازی مناسبی داشته باشد، تصویر و صدا باهم هماهنگ نخواهند بود.

کلیک کنید: مشکلات رایج تلویزیون و نحوه تعمیر آنها

این ولتاژ ها چه استفاده ای دارند؟

برای یادگیری نحوه تعمیر برد تیکان تلویزیون باید با جزئیات ولتاژها در این برد آشنا باشیم. در برد آدرس و برد تیکان قسمت هایی به نام تست پوینت وجود دارند. این نقاط ولتاژها را به نمایش می گذارند و ما می توانیم از طریق آن نقاط ولتاژها را اندازه بگیریم. اگر ولتاژ این نقاط به مقدار تعیین شده نباشد یعنی ولتاژ یک قطعه دچار مشکل شده و باید عیب قطعه برطرف شود.

علائم از کار افتادگی برد تیکان

خرابی برد تیکان

مهمترین دلیل خرابی برد تیکان، آبخوردگی صفحه تلویزیون و نفوذ مایعات به پنل می باشد. اکثر خانم های خانه دار از اسپری و دستمال برای تمیز کردن صفحه تلویزیون استفاده می کنند که همین عامل نفوذ آب و رطوبت به داخل تلویزیون می باشد.

هنگامی که برد تیکان خراب می شود، تصویر تلویزیون با مشکل مواجه می شود. از جمله مشکلاتی که بعد از خرابی برد تیکان برای صفحه نمایش ایجاد می شود عبارتند از:

  • قطع شدن ناگهانی تصویر
  • تقسیم شدن تصویر به دو تکه
  • ایجاد خط های رنگی یا سیاه و سفید روی صفحه نمایش تلویزیون
  • تصویر به صورت نگاتیو در می آید.
  • رنگ ها از هم پاشیده می شوند.
  • سفید شدن صفحه نمایش تلویزیون
  • دوتایی شدن تصویر و ایجاد سایه کنار اشیاء

مقاله مرتبط: تلویزیون صدا دارد ولی تصویر ندارد

نحوه تعویض برد تیکان

بعد از نحوه تعمیر برد تیکان تلویزیون به نحوه تعویض آن می پردازیم. برای تعویض برد تیکان باید نکات مختلفی را رعایت کرد. هنگامی که قصد دارید برد تیکان را جدا کنید باید حتما ضامن ها را فشار دهید تا برد از قاب نگه دارنده جدا شود در غیر این صورت به برد آسیب می رسد. برد تیکان به دلیل وظیفه ای که بر عهده دارد بسیار حساس است و کوچکترین آسیبی به آن روی کیفیت صفحه نمایش تاثیر می گذارد.

امروزه بخش کنترل زمانی تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی را تنها روی برد تیکان طراحی کرده و می سازند. البته برد تیکان ممکن است با پنل ال سی دی و مادربرد یک تکه شود.

بخش کنترل زمانی و مدار DC-DC آنها درصد تعمیر بالایی در تلویزیون های ال سی دی و ال ای دی دارند. البته برخی تعمیرکاران تلویزیون را به مشتری باز می گردانند و می گویند که قبل تعمیر نیست که اینطور نیست و اگر تخصص کافی وجود داشته باشد این قطعات به راحتی قابل تعمیر می باشند.

اگر به صورت دقیق با نحوه عملکرد برد تیکان و نحوه عیب یابی آن آشنا باشیم می توانیم برد تیکان و یا پانل ال سی دی را نیز تعمیر کنیم. البته یکی دیگر از مشکلات در تعمیر برد تیکان قطعات یدکی آن می باشد. این قطعات را می توان در برخی سایت های اینترنتی پیدا کرد و یا از بردهای تیکان اوراقی استفاده کرد.

تعمیر برد تیکان

اهمیت بررسی برد تیکان در تعمیر ال سی دی

کنترل تایمینگ در تعمیر تلویزیون ها یا مانیتورهای ال ای دی و ال سی دی بسیار مهم است و باید با تمام ریزه کاری های این کار آشنا باشیم. برخی اعتقاد دارند که تعویض برد تیکان ارزان می باشد و یادگیری آن خیلی به صرفه و معقول نیست اما مشکل این است که در برخی از تلویزیون ها از برد تیکان استفاده نمی شود و بخش کنترل تایمینگ داخل پانل به صورت یکپارچه قرار گرفته است.

خیلی از مشکلات پنل ها قابل رفع هستند اما متاسفانه برخی تعمیرکاران به دلیل اطلاعات و آموزش های ناقص آن ها را دور می اندازند یا به مشتری اعلام می کنند که قطعه قابل تعمیر نیست. پس باید نحوه کار تیکان و بخش کنترل تایمینگ داخل گنل را یاد بگیریم.

جمع بندی نحوه تعمیر برد تیکان تلویزیون

در این مقاله به نحوه تعمیر برد تیکان پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید برد تیکان یکی از بخش های اصلی در تلویزیون و مسئول کیفیت صفحه می باشد. البته در مدل های جدیدتر بخش کنترل تایمینگ تلویزیون با برد اصلی یکپارچه شده است اما مشکل اینجاست که هنوز هم موارد زیادی از تلویزیون های دارای برد تیکان به دست تعمیرکاران می رسد که این تعمیرکاران از تعمیر این قطعات سرباز می زنند.

دلیل این امر این است که این تعمیرکاران به شکل اصولی آموزش ندیده اند و با خم و چم و فوت و فن این نوع تعمیرات آشنا نیستند. اگر این تعمیرکاران به صورت اصولی و عملی آموزش ببینند قادر خواهند بود انواع خرابی های تلویزیون را عیب یابی کرده و تعمیر کنند.

آموزشگاه فنی سازان یکی از آموزشگاه های مطرح در تهران است که دوره های آموزش تعمیرات تلویزیون را که زیرشاخه دوره تعمیر لوازم خانگی (پک کامل) می باشد در کارگاه مجهز برگزار می کند. در این دوره کاراموزان تمام مهارت ها را زیر نظر اساتید با تجربه تهران فرا می گیرند و برای ورود به بازار کار آماده می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات