هر وسیله الکترونیکی به صورت طبیعی بعد از مدتی استفاده دچار خرابی و ایراد می شود. تلویزیون نیز یکی از وسایلی است که ساعات زیادی در خانه روشن است و از همین رو ایجاد مشکلات مختلف برای آن بسیار رایج است. در این مقاله مشکلات رایج تلویزیون را معرفی و دلایل و راه حل رفع آنها را مختصرا توضیح می دهیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

تعمیرات-لوازم-خانگی

قطع شدن صدای تلویزیون و عدم هماهنگی با تصویر

یکی از مشکلات رایج تلویزیون قطع شدن صدا می باشد. این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. خرابی برد اصلی، ایراد در اسپیکیر تلویزیون و یا تنظیمات اشتباه می تواند به قطع شدن صدای تلویزیون منجر شود. پیدا کردن دلیل اصلی این مشکل نیاز به عیب یابی تخصصی دارد. البته شما می توانید برای رفع این مشکل ابتدا تنظیمات تلویزیون را در حالت پیش فرض قرار دهید.

کلیک کنید: دوره آموزش تعمیرات تلویزیون

یکی دیگر از مشکلات رایج مربوط به صدا، عدم هماهنگی صدا و تصویر است. هیچ چیزی اذیت کننده تر از این نیست که ببینید لب های کسی حرکت می کند ولی صدای شخص با حرکت لب ها هماهنگ نیست. در صورت بروز این مشکل فقط کافی است به تنظیمات صدای تلویزیون خود بروید و گزینه “audio delay” را در حالت تنظیمات مجدد قرار دهید. سپس اطمینان حاصل کنید که کابل صوتی یا HDMI به طور صحیح متصل باشد. اگر مشکل حل نشد باید به متخصص تعمیرات تلویزیون مراجعه کنید.

مشکلات-رایج-تلویزیون-و-نحوه-تعمیر-آنها

تلویزیون روشن می شود ولی تصویر ندارد

برای این مشکل دلایل متعددی وجود دارد. رایج ترین دلیل ایجاد این مشکل این است که تلویزیون شما روی ورودی اشتباهی تنظیم شده است. برای حل این مشکل کافی است دکمه Source را از روی کنترل تلویزیون خود فشار دهید و ورودی درست را انتخاب کنید.

مقاله مرتبط: راهنمای تعمیر تلویزیون

اگر ورودی شما صحیح است اما هنوز تصویری ندارید کابل های تلویزیون و ماهواره خود را بررسی کنید. اگر مشکل برطرف نشد سعی کنید از دستگاه دیگری برای تلویزیون خود ورودی بگیرید. اگر با استفاده از یک دستگاه دیگر، تصویر تلویزیون برگردد مشکل از دستگاه شما می باشد. در غیر این صورت باید با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید.

قطع و وصل شدن یکسره ی تصویر تلویزیون

یکی از مشکلات رایج تلویزیون قطع و وصل شدن مکرر آن می باشد. منشاء این مشکل می تواند موارد مختلفی باشد که یکی از آنها صفحه نمایش تلویزیون است. در صورت بروز این مشکل ابتدا تنظیمات تلویزیون را به حالت کارخانه برگردانید و در صورت ادامه این مشکل با متخصص تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

مقاله پیشنهادی: روی صفحه تلویزیون خطوط افقی یا عمودی ظاهر می شود!

پرش تصاویر در تلویزیون

یکی از مشکلات رایج تلویزیون پرش تصویر آن است. این مشکل عملکرد تلویزیون را به کلی مختل می کند و دیگر نمی توان از آن استفاده کرد. سوسو زدن تصویر و پرش آن دلایل فنی زیادی دارد. از جمله این دلایل می توان به ایراد در برد اصلی، خرابی منبع تغذیه و پاور، ایراد در پنل تلویزیون و ضعیف بودن لامپ تصویر اشاره کرد.

هنگامی که این مشکل برای تلویزیون شما پیش می آید باید قابلیت Motion interpolation را از تنظیمات تلویزیون غیر فعال کنید. این کار باعث افزایش فریم های ویدئو و تا حدی نیز رفع تاری تصویر می شود و می تواند تا حدی کمک کننده باشد. اگر همچنان مشکل ادامه داشته باشد باید با یک متخصص تعمیرات تلویزیون تماس بگیرید.

ترکیب رنگ ها در تصاویر

مشکلات-رایج-تلویزیون-و-راه-حل-ها

به هم خوردن ترکیب رنگ های تلویزیون یکی از مشکلات رایج تلویزیون است. وقتی این مشکل رخ می دهد هاله ای از رنگ های مختلف را در کنار هم مشاهده می کنید در حالی که کل تصویر را نیز یک پرده رنگ خاص مثل زرد یا بنفش پوشانده است. همچنین نوشته ها و اعداد در تصویر سایه دار می شوند و تشخیص آنها بسیار سخت خواهد بود. این مشکل در تصاویر تلویزیون با پنل دستگاه و لایه اول آن یعنی لایه Liquid مرتبط است. راهکار حل این مشکل تعویض پنل است.

سیگنال نداشتن تلویزیون

یکی از مشکلات رایج تلویزیون ها عدم وجود سیگنال است که اختلالی مربوط به آنتن است. دلایل بروز این مشکل تنظیم نبودن ارتفاع آنتن، پیدا نکردن ایستگاه برای دریافت سیگنال و تداخلات سیگنال های دریافتی است. برای رفع این مشکل باید از دستگاه تقویت کننده سیگنال استفاده کرد و آنتن تلویزیون را در ارتفاع مناسب قرار داد.

اختلال در ساختار فیزیکی تصاویر

یکی دیگر از مشکلات رایج تلویزیون وجود اختلالاتی در شکل تصاویر دستگاه مانند دو نیم شدن تصاویر و شطرنجی شدن آنها است . یکی از دلایل بروز چنین مشکلی اختلال در مادربرد دستگاه است. همچنین، این مشکل می تواند مربوط به پنل آن باشد که با تعویض پنل برطرف می شود. به طور کلی مشکلاتی از قبیل وجود نقاط سیاه روی تصویر و سوختن پیکسل ها با تعویض پنل برطرف می شود.

شکستگی و آبخوردگی پنل تلویزیون

ضربه خوردگی یا شکستگی پنل یکی دیگر از مشکلات رایج تلویزیون می باشد. ضرباتی که به تلویزیون وارد می شود عمدتا باعث اختلال در نوع نماش تصاویر دستگاه می شوند و ممکن است پنل دستگاه هم با شکستگی روبرو شود.در صورت شکستگی پنل تلویزیون فقط تعویض پنل می تواند کیفیت اولیه را به تلویزیون برگرداند.

 یکی از دلایل رایج آبخوردگی تلویزیون استفاده بیش از حد و اسپری مداوم مایعات پاک کننده روی تلویزیون است. بهتر است به اندازه کمی از این مواد روی تلویزیون اسپری شود و سپس بلافاصله با دستمال خشک تمیز شود. همچنین هنگام انجام این کار باید تلویزیون خاموش باشد. در صورت نفوذ آب یا مایعات دیگر به داخل پنل، ممکن است تصویر تلویزیون دچار مشکلاتی شود که راه حل آن به احتمال خیلی زیاد تعویض کل پنل خواهد بود که خیلی هزینه زیادی نیز دارد و حتی برخی افراد ترجیح می دهند به جای تعویض پنل، کلا تلویزیون را تعویض کنند.

دیر روشن شدن تلویزیون

این ایراد بیشتر در تلویزیون های LCD سامسونگ اتفاق می افتد. علت این مشکل ایراد بخش پاور تلویزیون است. وقتی این مشکل ایجاد می شود، تلویزیون کمی روشن مانده و سپس چراغ استندبای شروع به چشمک زدن می کند و سپس تلویزیون روشن می شود. این ایراد هر بار تکرار می شود با این تفاوت که به مرور زمان تلویزیون مدت زمان بیشتری را قبل از روشن شدن روی حالت استندبای می ماند. در نهایت نیز با آسیب به برد اصلی تلویزیون دستگاه کاملا خاموش می شود.  برای حل این مشکل باید به متخصص تعمیرات برد تلویزیون مراجعه کرد.

جمع بندی مشکلات رایج تلویزیون 

در این مقاله در مورد مشکلات رایج تلویزیون صحبت کردیم. عمدتا مشکلات تلویزیون از نوسان برق، ضربه خوردگی، استفاده نادرست از تلویزیون و یا نقص فنی در هنگام تولید ناشی می شود. خیلی از مشکلات به راحتی قابل عیب یابی و تعمیر هستند اما مشکلات مربوط به پنل دستگاه که هزینه زیادی نیز دارد به تعویض کلی این قطعه ختم می شود.

همانطور که در بالا مطالعه کردید، تاکید ما روی این مساله است که تعمیرات تلویزیون باید توسط متخصص تعمیرات انجام شود و اگر این تخصص را ندارید باید فقط مشکلات سطحی و بهم خوردن تنظیمات نرم افزاری را بررسی کنید و برای جلوگیری از ایجاد خسارت بیشتر به دستگاه نباید خود اقدام به باز کردن تلویزیون کنید.

باز کردن و تعمیر تلویزیون باید توسط یک متخصص آموزش دیده صورت بگیرد. این متخصصان تمام نکات مهم و فوت و فن های تعمیرات انواع تلویزیون را آموزش دیده اند. اگر شما علاقه دارید که به یک تکنسین و متخصص تعمیرات انواع تلویزیون تبدیل شوید فقط کافی است در دوره آموزش جامع تعمیرات تلویزیون در آموزشگاه فنی سازان شرکت کنید.

شرکت در این دوره نیاز به هیچ پیش نیاز و یا مدرک خاصی ندارد و تمام آموزش ها صفر تا صد هستند. اساتید مجرب این آموزشگاه مطالب پیشرفته مربوط به تعمیرات تلویزیون را به زبان ساده به کارآموزان آموزش می دهند. این دوره در کلاس های حضوری برگزار می شود و آموزش ها کاملا عملی و کاربردی هستند.

در پایان دوره نیز مدرک معتبر از سازمان فنی و حرفه ای به کارآموزان اعطا می شود که می توانند به وسیله آن جواز کسب بگیرند و در بازار کار مشغول به کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات