یکی از اقدامات امنیتی که برای دستگاه های موبایل و تبلت انجام می دهند، حذف مک آدرس تصادفی است. گاهی اوقات ممکن است حس کنید سرعت اینترنت شما به شدت پایین آمده یا حجم اینترنت شما خیلی زودتر از آنچه فکر می کردید به پایان رسیده است. در این مواقع اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که فردی به وای فای شما دسترسی داشته و از آن استفاده می کند. این مورد در هنگامی که مودم شما امنیت مناسب را نداشته باشد امکانپذیر است. منظور از امنیت مودم، یک پسورد قوی و دارای حروف و اعداد است که کسی با نرم افزارهای معمولی و در دسترس، نتواند آن را هک کند.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار)

آموزش-تعمیرات-موبایل

مک آدرس در واقع یک کد اختصاصی 12 تا 16 رقمی و غیر قابل تغییر برای دستگاه های الکترونیکی مانند تبلت، موبایل و … است که می توانند به اینترنت متصل شوند. از آنجایی که این کد غیر قابل تغییر است، می توان با استفاده از روش هایی خاص، مک آدرس گوشی را پیدا کرده و آن را در مودم خود وارد کرد. به این ترتیب فقط دستگاه هایی که مک آدرس آنها در مودم وجود دارد می توانند به وای فای دسترسی داشته باشند. در این مقاله نحوه تغییر یا حذف مک آدرس تصادفی را آموزش می دهیم.

مک آدرس گوشی اندروید چیست؟

مک آدرس توسط کمپانی سازنده برای گوشی یا هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود در نظر گرفته می شود. امکان یکی بودن مک آدرس در دو دستگاه وجود ندارد زیرا این کد برای هر دستگاه منحصر به فرد است. اگر مک آدرس مودم خود را داشته باشید، می توانید امنیت آن را به سادگی تضمین کنید.

مقاله پیشنهادی: ریست فکتوری سامسونگ

پیدا کردن مک آدرس گوشی اندروید

اگر قصد دارید مک آدرس گوشی اندروید خود را پیدا کنید لازم است مراحل زیر را طی کنید:

وارد قسمت تنظیمات یا همان Setting گوشی خود شوید.

از آنجا به قسمت About Device بروید.

در اینجا گزینه status را انتخاب کنید. در صفحه باز شده مک آدرس گوشی را تماشا خواهید کرد.

به این نکته نیز دقت کنید که در دستگاه های اندروید قدیمی برای پیدا کردن مک آدرس باید وای فای را روشن نگه دارید. مک آدرس به این دلیل روی هر دستگاه به صورت جداگانه تعریف می شود که به واسطه آن دستگاه شما شناسایی شود و سرورها بدانند به کجا اطلاعات ارسال می کنند. در برخی سرویس ها نیز از مک آدرس برای ردیابی فعالیت دستگاه شما استفاده می شود. در گوشی، مک آدرس عمدتا برای اهدافی مانند دریافت پهنای باند بیشتر، پنهان شدن کاربران، جلوگیری از هک شدن و … کاربرد دارد.

اگر دستگاه اندرویدی دارید که روت شده است، می توانید مک آدرس آن را برای همیشه تغییر دهید. عمده گوشی هایی که اخیرا طراحی و تولید شده اند، به خصوص گوشی های سامسونگ، به شما اجازه نمی دهند آدرس خود را بدن روت کردن دستگاهی دهید.

مقاله مرتبط: علت ریستارت شدن مداوم گوشی

تغییر مک آدرس گوشی اندروید

غیر-فعال-کردن-مک-آدرس

بعد از روت کردن گوشی با استفاده از Terminal Emulator می توان مک آدرس گوشی اندروید را تغییر داد. در ادامه مراحل تغییر یا حذف مک آدرس تصادفی را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

قدم اول

برای آنکه بتوانید مک آدرس گوشی خود را به صورت دائمی تغییر دهید باید ابتدا از روت شدن گوشی خود مطمئن شوید. نکته جالب توجه اینجاست که برخی مدل های تلفن همراه نظیر سامسونگ گلکسی اصلا روت نمی شوند. بنابراین برای نصب نرم افزار Busy Box و تغییر دائمی مک آدرس خود، گوشی شما از قبل باید روت شده باشد.

برای اینکه از روت بودن گوشی خود مطمئن شوید، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا برنامه گوگل پلی را باز کنید.
  2. در نوار جستجوی برنامه عبارت Root Checker را تایپ کنید.
  3. روی گزینه Install بزنید تا نرم افزار دانلود شود.
  4. برنامه Root Checker را باز کنید.
  5. گزینه Get Started را انتخاب کرده و در مرحله بعد روی Verify Root بزنید.

قدم دوم

قدم دوم در حذف مک آدرس تصادفی این است که ابتدا مک آدرس کنونی خود را جایی یادداشت کنید تا در صورتی که مراحل انجام کار به هر دلیلی به مشکل برخورد، مک آدرس اولیه برای استفاده در دسترس باشد.

در صفحه اصلی به گزینه Settings بروید.

گزینه Wi-Fi را لمس کنید و به قسمت Additional Settings بروید.

به پایین صفحه اسکرول کنید تا MAC Address را مشاهده کنید.

گام سوم

برنامه BusyBox را دانلود و نصب کنید. این نرم افزار شامل ابزارهای یونیکس در یک فایل تکی است. این نرم افزار شما را قادر می سازد تا دستورات لینوکس و یونیکس را در Terminal Emulator اجرا کنید.

گام چهارم

در مرحله چهارم از حذف مک آدرس تصادفی، باید برنامه Terminal Emulator را از طریق گوگل پلی دانلود کرده و روی گوشی خود نصب کنید. این برنامه به شما اجازه می دهد به دستورات یونیکس و لینوکس دسترسی داشته باشید.

گام پنجم

برنامه Terminal Emulator را باز کنید.

عبارت su را تایپ کنید و روی گزینه Enter بزنید.

اگر گوشی شما روت شده باشد گزینه Allow ظاهر می شود. روی آن تپ کنید.

حالا عبارت IP link show را تایپ کنید و بعد روی Enter بزنید. با انجام این کار نام رابط فعلی شبکه شما نشان داده می شود. آن را یادداشت کنید زیرا در مرحله بعد به آن احتیاج دارید.

حال عبارت busybox ip link را تایپ کنید و در مکان interface name نام رابطه کاربری که در مرحله قبلی یادداشت کرده بودید را بنویسید.

عبارت busybox config را برای تغییر مک آدرس خود تایپ کنید.

اگر در این مرحله با خطایی مواجه شدید به این معنی می باشد که مک آدرس شما در دسترس نیست. احتمال دیگر این است که مک آدرس شما صحیح نباشد، در این صورت مک آدرس صحیح را وارد کنید.

به این نکته توجه کنید که تغییرات حتی پس از راه اندازی مجدد گوشی نیز ادامه می یابد.

2. تغییر مک آدرس گوشی اندروید بدون روت

تغییر-مک-آدرس

از اندروید 8 به بعد، گوشی های موبایل هنگام بررسی شبکه از مک آدرس جدید استفاده می کند. مک آدرس تصادفی باعث افزایش حریم خصوصی افراد می شود زیرا اجازه ثبت سابقه فعالیت دستگاه را نمی دهد.

برای فعال کردن مک آدرس تصادفی باید مراحل زیر را طی کنید:

  • در صفحه اصلی، تنظیمات یا همان Settings را انتخاب کنید.
  • گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.
  • روی وای فای مورد نظر تپ کنید.
  • گزینه Privacy را انتخاب کنید.
  • گزینه Use Randomized MAC را انتخاب کنید.

فعال کردن مک آدرس در گوشی های آیفون کمی متفاوت است. برای فعال کردن مک آدرس در آیفون به شکل زیر عمل کنید.

از بخشSetting ، گزینه Wi-Fi را انتخاب کنید.

گزینه Information را انتخاب کنید.

برای روشن کردن مک آدرس تصادفی، Private Address را روشن کنید.

توجه داشته باشید که مک آدرس یک پارامتر سخت افزاری است و نمی توان آن را تغییر داد. به این ترتیب نمی توان در گوشی آیفون مک آدرس را عوض کرد.

مشکل در تغییر یا حذف مک آدرس تصادفی

در دسترس نبودن مک آدرس گوشی شیائومی و یا در دسترس نبودن مک آدرس گوشی سامسونگ توسط کاربران زیادی گزارش شده است. این کاربران برای غیر فعال کردن مک آدرس تصادفی گوشی خود با هشدار not available مواجه می شوند. دلیل این اتفاق این است که مک آدرس و ایدی گوشی زمانی تعیین می شود که گوشی را به یک روتر وصل کنیم. برای این کار باید اسم وای فای را پیدا کنید و رمز را وارد کنید تا بعد از اتصال، مک آدرس ظاهر شود.

جمع بندی غیر فعال کردن و حذف مک آدرس تصادفی در اندروید

در این مقاله، غیر فعال کردن و حذف مک آدرس تصادفی را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که دیدید این کار در گوشی ایفون و اندروید کمی متفاوت است. بهتر است برای انجام این کار به یک متخصص تعمیرات گوشی که به تعمیرات نرم افزاری نیز مسلط است مراجعه کنید.  مک ادرس به امنیت گوشی و لپ تاپ شما وابسته است و انجام عملیات اشتباهی ممکن است فرصت را برای هک گوشی شما در اختیار هکرها قرار دهد.

برای یادگیری انواع تعمیرات گوشی از جمله تعمیرات سخت افزاری و تعمیرات نرم افزاری انواع گوشی و تبلت می توانید در دوره جامع آموزش تعمیرات موبایل در فنی سازان شرکت کنید و تمام مهارت های عملی تعمیرات گوشی را در یک کارگاه مجهز و زیر نظر اساتید مجرب دوره به صورت صفر تا صد و به زبان ساده فرا بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات