یکی از مهمترین لوازم خانگی یخچال است. اولین وسیله ای که برای تکمیل لوازم خانگی حتما در نظر گرفته می شود یخچال است. بدون یخچال مخصوصا در فصل تابستان حتی یک روز زندگی هم واقعا سخت است. اختراع یخچال را می توان یکی از اختراعات مهم بشر در قرن جدید نامگذاری کرد.

یخچال ها از جمله لوازم خانگی هستند که به صورت دائم و 24 ساعته روشن هستند و کار می کنند. به همین دلیل یخچال ها گاهی دچار مشکلاتی می شوند. یکی از این مشکلات خرابی دمپر یخچال است که می تواند تنظیم دمایی یخچال را با مشکل مواجه کند.

اما دمپر یخچال چیست و دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ نحوه تعمیر دمپر یخچال چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم در مورد دمپر یخچال و علائم خرابی و نحوه تعمیر آن اطلاعاتی را شرح دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیر یخچال و فریزر

آموزش-تعمیر-یخچال

دمپر یخچال چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه تعمیر دمپر یخچال بهتر است ابتدا با خود قطعه آشنا شویم. نام دیگر اواپراتور سرد کننده است. ممکن است یک یا دو عدد اواپراتور در یخچال وجود داشته باشد. تعداد اواپراتورها در یک یخچال به نوع و برند یخچال بستگی دارد. اگر یخچال فریزر دارای یک اواپراتور باشد این قطعه به طور حتم در قسمت جایخی یا فریزر قرار دارد. در این نوع از یخچال فریزرها، اواپراتور در قسمت فریزر تولید سرما می کند و سرما از آنجا به محفظه داخل یخچال وارد می شود.

در پاسخ به سوال دمپر یخچال چیست باید این توضیح را اضافه کنیم که دمپر در واقع قطعه ای مکانیکی است که دارای موتور و پرده می باشد و وظیفه آن انتقال سرما از فریزر به داخل یخچال و کنترل جریان هوای جایخی است. دمپر داخل یخچال از برد یا ترموستات دستور باز و بسته کردن دریچه را دریافت می کند.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

عملکرد دمپر در یخچال چگونه است؟

دمپر یخچال چیست

برای یادگیری نحوه تعمیر دمپر یخچال باید ابتدا نحوه عملکرد آن را بدانیم. یخچال فریزرهای مکانیکی یا نیمه مکانیکی دارای ترموستات می باشد. در این نوع از یخچال فریزرها اگر دمای داخل یخچال به اندازه کافی پایین نباشد ترموستات به دمپر دستور باز شدن ارسال می کند. در این حالت جران هوا ای طریق فریزر به داخل یخچال سرایت می کند. هنگامی که دمای یخچال به مقدار مطلوب می رسد، ترموستات دستور بسته شدن دریچه را صادر می کند.

در یخچال فریزرهای مدرن تر الکترونیکی که دارای برد الکترونیکی می باشند، وظیفه باز و بسته کردن دمپر و ارسال دستور به آن بر عهده برد است. اما اگر می خواهید بدانید خود ترموستات اطلاعات لازم برای اندازه گیری سرمای یخچال را از کجا می آورد باید بدانید که این کار را به وسیله سنسورها یا حسگرهای دمایی موجود در کابین یخچال انجام می دهد.

مقاله مرتبط: دلایل بوی بد یخچال

ئم خرابی دمپر یخچال

هر تعمیرکاری برای بکارگیری روش درست در نحوه تعمیر دمپر یخچال باید علائم خرابی آن را به درستی بشناسد و عیب آن را به درستی تشخیص دهد. خرابی دمپر می تواند علائمی غیر عادی در عملکرد یخچال ایجاد کند. یکی از این علائم هنگامی است که فریزر به صورت عادی و در دمای معمول به کار خود ادامه می دهد اما دمای داخل کابین یخچال از حالت نرمال خارج شده و خیلی گرم یا حتی خیلی سرد است. توجه به این نکته ضروری است که قبل از خرابی دمپر در این حالت و حالات مشابه باید ابتدا قطعات دیگری مانند ترموستات، فن که قبل از دمپر در فرآیند سرد کنندگی تاثیر دارند را بررسی کرد.

همچنین در برخی یخچال فریزرها، فریزر در قسمت بالا قرار دارد. در این نوع از یخچال فریزرها احتمال یخ زدگی یا گرفتگی لوله تخلیه سیستم دیفراست وجود دارد. در این حالت در محفظه اواپراتور و دریچه دمپر برفک و یخ ایجاد می شود که به طبع آن دریچه دمپر بسته شده و جریان هوا از جایخی به داخل فریزر نفوذ نمی کند که این امر موجب گرم شدن کابین یخچال می شود.

همچنین اگر دریچه دمپر یخچال به صورت دائمی باز باشد، هوای سرد فریزر وارد یخچال می شود و دمای یخچال بیش از حد کاهش می یابد و موجب یخ زدن مواد داخل یخچال و خراب شدن میوه ها و سبزیجات می شود. بنابراین سرمای بیش از حد یخچال نیز می تواند نشانه ای از خرابی دمپر باشد.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه پیدا کردن نشتی گاز یخچال

تست خرابی دمپر در یخچال

اگر فریزر کاملا سالم باشد اما یخچال گرم باشد می توانید به این شکل عملکرد دمپر را تست کنید:

  1. ابتدا درب یخچال را باز کنید و شاسی مربوط به لامپ یخچال را با دستتان پایین نگه دارید.
  2. صبر کنید تا هوای گرم از محیط وارد یخچال شود و دمای آن را بالا ببرد. در این حالت ترموستات یخچال یا برد یخچال سیگنال روشن شدن موتور یخچال را صادر کرده و کمپرسور شروع به کار کردن می کند.
  3. حالا باید ورود جریان هوای سرد را از از دریچه دمپر بررسی کنید. می توانید خیلی ساده با نزدیک کردن دست خود این جریان را حس کنید. اگر هیچ جریان هوای سردی از سمت فریزر به داخل کابین یخچال حس نمی کنید یعنی فریزر سالم بوده و دمپر خراب است. اما اگر فریزر هم سرما نداشته باشد یعنی مشکل از سمت دیگری است.

تعمیر دمپر یخچال

تعمیرکاران یخچال معمولا به جای تعمیر دمپر آن را تعویض می کنند. معمولا تعمیر دمپر به صرفه نیست و قطعه تعمیر شده نیز کارایی قطعه اولیه را ندارد. توصیه می شود حتی اگر آشنایی نسبی به کارهای فنی دارید ولی در تعمیر یخچال متخصص نیستید تعویض دمپر را در خانه امتحان نکنید. این کار باید توسط یک متخصص آموزش دیده که دوره آموزش تعمیرات یخچال را گذرانده انجام شود. در ادامه به نحوه تعمیر دمپر یخچال می پردازیم.

مراحل و نحوه تعمیر دمپر یخچال

به آموزش نحوه تعمیر دمپر یخچال رسیدیم. ابتدا باید دمپر مناسب تهیه کنید. دقت داشته باشید که دمپرها با توجه به نوع یخچال ها و سال ساخت آنها تفاوت دارند. حتما قبل از خرید دقت داشته باشید که دمگر مناسب یخچال خود را تهیه کنید. برای پی بردن به نوع دمپر یخچال خود می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

  • یخچال را ابتدا از برق بکشید.
  • مواد غذایی داخل یخچال را خالی کنید و اطراف یخچال را خلوت کنید تا دسترسی به دمپر ساده باشد.
  • دمپر دارای یک درپوش است. درپوش آن را بردارید تا به دمپر و لامپ داخلی دسترسی داشته باشید.
  • موتور دمپر را جدا کنید.
  • دمپر جدید را جایگزین کرده و پره های آن را با دست بچرخانید تا از جاگزاری درست آن اطمینان حاصل کنید.
  • درپوش را سر جای خود قرار دهید و آن را با گیره محکم کنید.
  • دمای یخچال را تنظیم کنید و منتظر باشید تا دمای داخلی متعادل شود. اگر عیب یابی را به درستی انجام داده باشید و مشکل از دمپر یخچال باشد، دما باید متعادل شود.

جمع بندی نحوه تعمیر دمپر یخچال

در این مقاله به نحوه تعمیر دمپر یخچال پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید تعمیر دمپر یخچال کاری تخصصی و ضروری است. اگر دمپر به موقع و به شکل اصولی تعمیر نشود علاوه کاهش کارایی یخچال ممکن است به قطعات دیگر یخچال نیز آسیب وارد کند.

برای تعمیر دمپر و انجام تعمیرات دیگر یخچال باید آموزش ببینید. این آموزش ها باید کاملا اصولی باشند و با تجهیزات کامل و به صورت عملی برگزار شوند. آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات یخچال را در کارگاه مجهز و تحت نظر مجرب ترین اساتید برگزار می کند. کارآموزان در این دوره ها تعمیرات پایه و اساسی یخچال را فرا می گیرند و وارد بازار کار می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات