یکی از مهمترین و رایج ترین دلایل ضعف عملکرد یخچال و کولر گازی کمبود گاز مبرد یا سرد کنند است. برای یک کاربر خانگی پیدا کردن نشتی گاز یخچال کار آسانی نیست و این کار باید به طور معمول توسط متخصص صورت بگیرد. البته نشانه هایی برای پی بردن به نشتی گاز یخچال وجود دارد اما این نشانه ها دلیل ثابتی ندارد و ممکن است ایراد از قطعات دیگر یخچال فریزر باشد.

در این مقاله قصد داریم چند راه ساده کاربردی معرفی کنیم که هر کسی بتواند با این روش ها به راحتی به نشتی گاز یخچال و فریزر پی ببرد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با دلایل ایجاد نشتی در کولر گازی و یخچال و همینطور بهترین روش پیدا کردن نشتی گاز یخچال و کولر گازی آشنا شویم.

کلیک کنید: آموزش تعمیر یخچال و فریزر

آموزش-تعمیر-یخچال

 چرا گاز یخچال دچار نشتی می‌شود؟

تا اینجای کار متوجه شدیم که به دلیل نشت گاز از یخچال، مشکلات متعددی برای یخچال ها اتفاق می افتد که یکی از آنها به اندازه کافی سرد نشدن مواد غذایی داخل یخچال است. اما در حال حاضر سوال اینجاست که دلایل نشتی گاز یخچال چیست؟

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

کیفیت پایین لوله‌ها 

یکی از دلایلی که باعث خالی شدن گاز یخچال می شود جنس لوله هاست. به طور طبیعی هرچه جنس لوله ها قوی تر باشد، احتمال نفوذ گاز مبرد به خارج از لوله ها کمتر می شود و نشتی گازی به احتمال خیلی کمتری به وقوع خواهد پیوست.

عمر بالای یخچال

برای یخچال های قدیمی تر، احتمال نشت گاز از لوله ها بیشتر است زیرا لوله ها بعد از مدتی فرسوده می شوند. شما می بایست مرتب لوله ها را بررسی کنید تا از پوسیده نبودن آن ها اطمینان حاصل کنید. اگر لوله ها پوسیده باشند باید حتما نسبت به تعویض آنها اقدام کنید زیرا لوله های پوسیده قادر نخواهند بود فشار گاز داخل لوله ها را حفظ کنند و نشتی گاز باعث کاهش راندمان کاری در انها خواهد شد.

مقاله مرتبط: علت یکسره کار کردن یخچال

برفک‌زدایی با روش غیر اصولی

یکی از دلایل ایجاد نشتی گاز در یخچال برفک زدایی غیر اصولی است. هنگامی که شما به صورت غیر اصولی با استفاده از وسایل نوک تیز مثل چاق یا ساتور و یا کارتک فلزی به کندن برفک ها می پردازید، نوک این وسایل با لوله های گاز تعبیه شده در کف و کناره های جایخی برخورد می کند و باعث سوراخ شدن آنها می شود. نشتی گاز ناشی از سوراخ شدن لوله باعث می شود یخچال نتواند مواد غذایی داخل را به خوبی سرد کند. برای انجام این کار باید یخچال را خاموش کرده و منتظر بمانید تا برفک های داخل جایخی آب شوند.

مقاله مرتبط: علت یخ زدن داخل یخچال

ضربه خوردن به یخچال

گاهی اوقات هنگام اثاث کشی، یخچال به طرز غیر اصولی توسط کارگران جابجا می شود که این باعث می شود به یخچال ضربه وارد شود. لوله هایی که گاز یخچال را در خود نگهداری می کنند نسبت به ضربه بسیار حساس هستند و در صورت ضربه خوردگی صدمه دیده و باعث نشتی گاز می شوند. بنابراین هنگام اثاث کشی یا تغییر دکوراسیون خانه خیلی مراقب ضربه به یخچال باشید.

علائم نشتی گاز یخچال و کولر گازی

نحوه-پیدا-کردن-نشتی-گاز-یخچال

گاز مبرد داخل لوله های یخچال ارتباط مستقیمی با عملکرد یخچال دارد. بنابراین یکی از مهمترین نشانه های وجود نشتی در گاز یخچال، عملکرد ضعیف یخچال در خنک کردن مواد غذایی است. البته همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، خنک نشدن مواد غذایی داخل یخچال می تواند به دلایل متفاوتی صورت بگیرد که کمبود گاز فقط یکی از آن دلایل است. ممکن است گاهی کمپرسور نیم سوز شده باشد یا ترموستات یخچال به درستی دما را به برد یخچال گزارش ندهد. البته برای پیدا کردن نشتی گاز یخچال روش های وجود دارد که در ادامه مقاله به آن می پردازیم.

 نشانه‌های نشت پیدا کردن گاز یخچال

نشت گاز یخچال نشانه های مختلفی دارد. در ادامه نشانه های نشت گاز یخچال را بررسی می کنیم.

  • یکی از نشانه‌های مهم نشت گاز یخچال، دیدن برفک در یخچال است.
  • نشانه دیگری که نشان می دهد نشتی گاز یخچال باید تعمیر شود داغ شدن بیش از حد لوله های پشت یخچال و کار کردن دائم کمپرسور است.
  • گاز یخچال بوی بدی دارد و اگر نشتی شدید باشد، یخچال شما بدبو خواهد شد.
  • مهمترین نشانه نشتی گاز یخچال خنک نشدن مواد غذایی داخل یخچال به اندازه کافی است. اگر غذایی برای ساعت ها در یخچال باشد و هنوز خنک نشده باشد، نشتی گاز یخچال یکی از احتمالات قوی می باشد.
  • اگر هزینه مصرف برق شما علی رغم عدم تفاوت در میزان مصرف در مقایسه با ماه های پیش افزایش یافته است، نشان دهنده کمبود گاز یخچال و افزایش بار مصرفی یخچال به دلیل این کمبود گاز می باشد.

راه حل های مختلف پیداکردن نشتی گاز یخچال و کولر گازی

راه های مختلف پیدا کردن نشتی گاز یخچال به قرار زیر است:

محل آغشته به روغن را پیدا کنید

یکی از نشانه های نشتی گاز یخچال، نشت روغن به بیرون از لوله در محلی نشتی است. دلیل این اتفاق این است که در گاز سرد کننده مقداری روغن وجود دارد. تکنسین تعمیرات یخچال برای پیدا کردن نشتی گاز یخچال ، به دنبال روغن روی سطح بیرونی لوله ها می گردد. اگر در ابتدا این محل نشتی روغن روی سطح بیرونی لوله ها پیدا نشود، بدین معنی است که محل نشتی یک سوراخ بسیار ریز است و باید از روش های دیگر برای پیدا کردن این محل استفاده کرد.

دستگاه مخصوص

برای پیدا کردن نشتی گاز یخچال می توان از برخی دستگاه ها استفاده کرد. برخی دستگاه های مخصوص وجود دارند که مانند آشکارساز عمل می کنند و در صورت قرار گرفتن در معرض گاز فریون تولید نویز می کنند. برای انجام این کار به شکل خیلی ساده ای باید دستگاه را به لوله ها نزدیک کنید. اگر گاز نشتی داشته باشد دستگاه از خود تولید صدا خواهد کرد و محل تقریبی نشتی مشخص خواهد شد.

مشعل هالید

مشعل هالید می تواند وسیله ای برای پیدا کردن نشتی گاز یخچال باشد. مشعل هالید مانند فلورسنت هنگامی که با برخی مواد ترکیب می شوند، تغییر رنگ می دهند. هنگامی که مشعل را روشن کردید، آن را به لوله ها نزدیک کنید و اگر رنگ شعله به رنگ سبز تغییر کرد، نشان دهنده این است که محلی که مشعل نزدیک آن قرار دارد دارای نشتی گاز است.

از کف و صابون کمک بگیرید

نشتی-گاز-یخچال

یکی از راه های پیدا کردن نشتی گاز یخچال استفاده از کف و صابون است. برای این منظور باید گیج را به کمک یک کمپرسور فشار به شیر شارژ متصل کنید و با اعمال فشاری بین 120 الی 150 پی سی آی به لوله ها، از محل نشتی حباب های صابون بیرون می زند که نشان می دهد در لوله ها نشتی وجود دارد. برخی از لوله های کندانسور در دور درب یخچال تعبیه شده است. دسترسی به این لوله ها بسیار سخت است.

برای اطمینان از عدم وجود نشتی در این قسمت از لوله ها، ابتدا مسیر گاز کاملا خلاء می شود و سپس در همین حالت چند ساعت باقی می ماند. سپس مدار گاز به صورت مداوم با گیج بررسی میشود. اگر مقدار وکیوم کاهش داشته باشدنشان دهنده این است که در این ناحیه نشتی وجود دارد.

استفاده از رنگ قلورسنت برای پیداکردن نشتی گاز یخچال و کولرگازی

یکی دیگر از روش های پیدا کردن نشتی گاز یخچال استفاده از کمی رنگ فلورسنت است. این رنگ به داخل گاز تزریق می شود. سپس گاز یخچال را کمی شارژ می کنند. سپس با لامپ یو وی سرتاسر مسیر لوله ها را بررسی می کنند. اگر رنگ سبز یا زرد روی لوله ها مشاهده شود نشانه این است که در قسمت مورد نظر نشتی وجود دارد. پیدا کردن محل دقیق نشتی و ردیابی انها از مهمترین مزایای این روش به شمار می رود که بسیار پرکاربرد نیز می باشد.

مزایای پیدا کردن نشتی گاز یخچال با فلورسنت

  • منبع و منشاء دقیق نشتی خیلی زود پیدا می شود.
  • نشتی های با فاصله خیلی کم نیز می توانند به راحتی ردیابی شوند.
  • نشتی های خیلی ریز و چندتایی به سرعت پیدا می شوند.
  • تعمیرکاران می توانند حتی هنگام روشن بودن یخچال نیز به نشتی ها پی ببرند.
  • بررسی دوباره برای پیدا کردن نشتی بعد از انجام کار نیز آسان است.
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۷ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات