دانستن نحوه تشخیص کارتریج اصل از تقلبی از اهمیت زیادی برخوردار است. کارتریج های تقلبی می توانند علاوه بر کیفیت پایین چاپ، به پرینتر نیز آسیب برسانند. این کارتریج ها با مشکلات متعددی از جمله نشت تونر، احتمال انفجار و … روبرو هستند که در صورت بروز این اتفاقات می توانند پرینتر را با آسیب جدی مواجه کنند. همچنین کارتریج های تقلبی می توانند باعث افزایش دمای درونی پرینتر شوند. متخصصان الکترونیک با مشکلاتی که در پی افزایش دمای دستگاه و برد الکترونیکی آن ایجاد می شود کاملا آشنایی دارند. این کارتریج ها می توانند باعث گرفتگی نازل شده و یا با نشت جوهر خیلی از اجزای داخلی پرینتر را از کار بیاندازند.

فکر می کنم تا اینجای کار اهمیت استفاده از کارتریج های ارجینال و دقت در تشخیص کارتریج اصل از تقلبی کاملا واضح و روشن شده باشد. در این مقاله قصد داریم روش های مختلف تشخیص کارتریج اصل از تقلبی را معرفی کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات ماشین های اداری

آموزش-تعمیرات-ماشین-های-اداری

نحوه شناسایی کارتریج اصل از تقلبی

هر چند شاید نحوه تشخیص کارتریج اصل از تقلبی برای متخصصان این حوزه خیلی سخت نباشد، اما برای خریداران معمولا این کار کمی چالش برانگیز است. یکی از دلایل سخت شدن تشخیص کارتریج اصل از تقلبی، بسته بندی با کیفیت این محصولات توسط متقلبان است جوری که در نگاه اول تشخیص کارتریج اصل از تقلبی برای افراد معمولی کمی سخت است.

یکی از اقداماتی که کارخانه های ساخت کارتریج برای جلوگیری از کپی برداری تقلبی از محصولاتشان انجام می دهند، ارائه نشان های غیر قابل تقلید روی محصولاتشان است. از طرفی خیلی از این برندها دارای تیم های ویژه برای تشخیص محصولات غیر اصل خود در بازار می باشند. در ادامه به بررسی روش ها و تکنیک های تشخیص کارتریج اصل از تقلبی می پردازیم.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات پرینتر 

دسته بندی کارتریج های طرح

کارتریج های طرح اصلی یا تقلبی از لحاظ کیفیت به سه دسته تقسیم می شوند.

کارتریج گرید

این نوع از کارتریج ها با بهترین استانداردهای شرکت های ایرانی و چینی طراحی شده و کیفیت تقریبا مشابهی نسبت به مدل ارجینال ارائه می دهد. این کارتریج ها به لحاظ قیمت به صرفه هستند و علاوه بر گارانتی تعوض، کمترین آسیب را به پرینتر شما وارد می کنند.

مقاله پیشنهادی: مشکل سایه انداختن پرینتر

کارتریج گرید  B

این نوع کارتریج ها توسط شرکت های نامعتبر تولید می شوند و به دلیل هزینه پایینی که دارند از کیفیت کاسته شده ای نیز برخوردار هستند. کیفیت قطعات استفاده شده در این کارتریج ها در رده میانی قرار دارد و امکان آسیب زدن به دستگاه پرینتر توسط این دستگاه ها نسبت به کارتریج های گرید A بیشتر است.

کارتریج گرید  C

این کارتریج ها کمترین کیفیت را بین کارتریج های طرح برخوردار هستند و به کارتریج های Refill معروف هستند. دلیل انتخاب این نام این است که این کارتریج ها درواقع کارتریج های بازسازی شده می باشند که دارای قطعات دست دوم هستند. این کارتریج ها در مواقعی استفاده می شوند که کیفیت چاپ از اهمیت زیادی برخوردار نیست. این کارتریج ها معمولا تا انتها مصرف نمی شوند و قبل از به اتمام رسیدن به مشکل بر می خورند و امکان اینکه به دستگاه آسیب وارد کنند بسیار زیاد است.

مقاله مرتبط: مشکلات رایج پرینترها

تفاوت کارتریج طرح و اصل

تشخیص-کارتریج-تقلبی

برای تشخیص کارتریج اصلی از طرح نیاز داریم نکاتی را بدانیم. اگر مشخصه های کافی برای تشخیص کارتریج اصل از تقلبی را بدانیم و آنها را یک به یک بررسی کنیم به احتمال بالا به تقلبی بودن برخی کارتریج ها پی می بریم. نشانه های مختلف برای تشخیص کارتریج تقلبی از اصل را در ادامه معرفی کرده و توضیحات لازم را آورده ایم.

هولوگرام روی جعبه

اصلی ترین مشخصه تشخیص کارتریج اصل از غیر اصل دارا بودن هولوگرام است. هولوگرام ها با نوعی فناوری خاص طراحی می شوند که در مدل های طرح کیفیت هولوگرام به شدت پایین تر و قابل تشخیص است. از طرفی هولوگرام روی جعبه کارتریج های طرح را نمی توان به صورت یک تکه و سالم از جعبه جدا کرد. مشخصه اصلی دیگر کارتریج های اصل تاریخ تولید کارتریج می باشد. این تاریخ در پشت جعبه درج می شود. باید دقت داشت که تاریخ تولید و سری ساخت روی جعبه با کارتریج همخوانی داشته باشد.

بسته بندی ناشیانه

کارتریج های تقلبی معمولا از بسته بندی مناسب و با کیفیتی برخوردار نیستند. یکی از راه های تشخیص کارتریج اصل از تقلبی نیز همین نوع بسته بندی است. کارتریج های اصل همیشه در بسته بندی های با کیفیت به فروش می رسند و یکی از نشانه های تقلبی بودن کارتریج بسته بندی ضعیف است. به قولی، رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون. حتما هنگام خرید کارتریج به نوع بسته بندی و نوع رنگ آمیزی و لوگوهای روی آن دقت کنید.

زود تمام شدن ظرفیت کارتریج تقلبی

یکی دیگر از نشانه های تقلبی بودن کارتریج ظرفیت چاپ است. کارتریج های تقلبی از ظرفیت چاپ بسیار پایینی برخوردار هستند و به زودی نیاز به تعویض پیدا می کنند. اگر به ظرفیت کارتریج اصلی که هنگام خریداری پرینتر در دستگاه شما وجود داشته دقت داشته باشید با خرید یک کارتریج دیگر و مقایسه ظرفیت چاپ آن می توانید اصل یا تقلبی بودن آن را متوجه شوید.

کیفیت و مشکلات عملکرد

تشخیص-کارتریج-اصل

به طور کلی جعل کردن کارتریج های رنگی به دلیل تکنولوژی پیشرفته ترشان مشکل تر از کارتریج های معمولی سیاه و سفید است. به همین دلیل نیز کیفیت این کارتریج ها به شکل واضحی پایین تر از انواع ارجینال خود می باشد. لذا شاید تشخیص کارتریج اصل از تقلبی در نوع رنگی برای مشتریان بی تجربه یا کم تجربه هم کاری ساده باشد. از طرفی با کمی دقت از روی کیفیت اولین برگه ای که چاپ می شود می توان تقلبی بودن کارتریج را تشخیص داد.

نحوه شناسایی کارتریج اصل در برندهای مختلف

در ادامه قصد داریم نحوه تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی را در مورد چهار برند کاملا معروف و پرفروش دنیا بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

برند اچ پی

کارتریج های تقلبی برند اچ پی از تمام برندهای دیگر در بازار رایج تر و بیشتر هستند. به همین دلیل کمپانی اچ پی شاخص های کارآمدی را برای تشخیص اصل از تقلبی بودن پرینترهای اچ پی در نظر گرفته است. یکی از این راه ها، استفاده از کد امنیتی QR می باشد. شما به راحتی می توانید با استفاده از گوشی خود این کد امنیتی را اسکن کرده و اطلاعات و اصل بودن آن را متوجه شوید. همچنین لیبل روی کارتن این برند کاملا رنگی و شفاف است و دارای خط های سازگار در کنار هم می باشد. همچنین می توان اصالت محصول را به صورت آنلاین و با استفاده از سریال روی کارتن شناسایی کرد.

کانن  Canon

در مورد کارتریج های برند کانن دو راه برای تشخیص کارتریج اصل از تقلبی وجود دارد. راه اول لیبل امنیتی کانن است که روی سطح خارجی تمام کارتریج های این برند چسبانده می شود و دیگری لوگوی برجسته کانن می باشد که روی بدنه کارتریج نقش بسته است. این لوگو روی تمامی کارتریج های اصل این برند برجسته است.

برادر  Brother

تشخیص کارتریج اصلی از تقلبی در برند برادر از طریق لیبل امکانپذیر است، بدین صورت که اگر به صورت مایل و در زیر نور مستقیم به هولوگرام نگاه کنید می توانید اصل بودن آن را به سادگی تشخیص دهید. از طرفی در وبسایت این برند نیز می توانید با وارد کردن ID محصول خود از اصالت کالا مطمئن شوید.

پاناسونیک  Panasonic

در مورد کارتریج های پاناسونیک روش های مختلفی برای تشخیص نمونه ارجینال از تقلبی وجود دارد. بسته بندی محصول، کیفیت و ظرفیت چاپ و هولوگرام همگی از روش های عمومی موثر در تشخیص کارتریج اصل از تقلبی برند پاناسونیک هستند. البته متاسفانه هولوگرام های پاناسونیک ویژگی امنیتی برجسته و خاصی ندارند ولی می توانید با کمی دقت و از روی ترکیب رنگ ظاهری اصل بودن آنها را تشخیص دهید.

جمع بندی تشخیص کارتریج اصل از تقلبی

در این مقاله راه های مختلف تشخیص کارتریج اصل از تقلبی را هم به صورت عمومی و هم در مورد برندهای معروف بررسی کردیم. همانطور که مطالعه کردید برند اچ پی دارای بیشترین نمونه های کارتریج های تقلبی در بین برندهای مختلف پرینتر در دنیاست و این به دلیل پرفروش بودن این برند و تقاضای بالا برای کارتریج های آن می باشد. تعویض یا شارژ کارتریج و دیگر اقدامات مربوط به سرویس و تعمیر پرینتر باید حتما توسط تعمیرکار آموزش دیده انجام شود. این تعمیرکاران از بازار کار عالی و درآمد زیادی برخوردارند و هر روزه سفارشات و قراردادهای کاری زیادی را دریافت می کنند.

برای تبدیل شدن به یک متخصص تعمیرات و سرویس پرینتر باید آموزش ببینید. آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات ماشین های اداری را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب به صورت کاملا عملی و ویژه بازار کار برگزار می کند. در این دوره کارآموزان تست، عیب یابی و تعمیر انواع برندهای ماشین های اداری از جمله پرینتر، اسکنر، فکس و کپی را به صورت اصولی آموزش می بینند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات