در این مقاله مشکلات رایج ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار می دهیم. ماشین ظرفشویی زمان زیادی نیست که جای خود را در آشپزخانه ها باز کرده است اما برای برخی از افراد تصور شستن کوهی از ظرف های کثیف و چرب بدون آن بسیار سخت است.

ماشین های ظرفشویی در دو نوع رومیزی و ایستاده تولید می شوند و در انواع برندها وجود دارند، هرچند سازوکار همگی آنها تقریبا یکی است. اگر از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید، دستگاه شما حتما به دلیل استفاده روزانه و مکرر از آن، بعد از مدتی دچار ایرادات و مشکلاتی خواهد شد.

در ادامه این مقاله مشکلات رایج ماشین ظرفشویی را معرفی می کنیم و دلیل ایجاد هر مشکل و راه حل های رفع آنها را به طور خلاصه شرح می دهیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی

آموزش-تعمیر-ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی روشن نمی شود

یکی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی روشن نشدن آن می باشد. روشن نشدن ماشین ظرفشویی می تواند دلیل الکتریکی و برق رسانی داشته باشد که در این صورت دوشاخه، پریز، جعبه تقسیم، فیوزها و در کل مسیر تغذیه برق دستگاه باید بررسی شود.

اگر مشکل از این موارد نباشد، میکروسوئیچ درب باید عیب یابی شود. اگر درب ماشین ظرفشویی به خوبی بسته نشود، درست مانند ماشین لباسشویی، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد. اگر موتور پمپ تخلیه نیز کار نمی کند بهتر است تایمر ظرفشویی را نیز بررسی کنید. این مشکل همچین می تواند از عدم عملکرد درست قطعات دیگر دستگاه مانند سلکتور، فیوز حرارتی و سیم پیچ استارت هم ناشی شود که تمام این موارد باید توسط متخصص تعمیرات ماشین ظرفشویی عیب یابی و تعمیر یا تعویض شود.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

ماشین ظرفشویی سر و صدای زیادی دارد

خرابی-های-ماشین-ظرفشویی

از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی می توان به سر و صدای زیاد آن اشاره کرد. به طور طبیعی ماشین های ظرفشویی هنگام کار کمی پر سر و صدا هستند اما اگر متوجه سر و صدایی غیر عادی و ممتد در دستگاه خود شدید باید هرچه سریعتر برای رفع آن اقدام کنید زیرا این مشکلی می تواند به قطعات دیگر مرتبط نیز آسیب بزند.

این مشکل می تواند از معیوب بودن پمپ آب باشد. البته سرو صدای ماشین ظرفشویی می تواند از چیده نشدن درست ظروف در ماشین ظرفشویی باشد. در صورت درست قرار نگرفتن ظروف در ماشین ظرفشویی امکان برخورد بازوی آبپاش با سبد ها یا ظروف وجود دارد که می تواند باعث ایجاد سر و صدا شود. به علاوه امکان دارد بازوی آبپاش خود دچار ایراد در عملکرد شده باشد.

مقاله مرتبط: نمونه سوالات آزمون فنی حرفه ای تعمیرات ماشین ظرفشویی

بوی بدی از داخل ماشین ظرفشویی می آید

یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی بوی بد داخل آن می باشد. گاهی ممکن است از داخل ماشین ظرفشویی بود بدی احساس کنید. اگر این مشکل را به موقع برطرف نکنید بوی تعفن از داخل ماشین ظرفشویی تمام آشپزخانه را پر می کند. رایج ترین دلیل ایجاد این مشکل گرفتگی فیلتر تخلیه توسط ذرات کوچک مواد غذایی می باشد. همچنین این ذرات مواد غذایی می توانند در روزنه های بازوی آبپاش چسبیده و بعد از مدتی تولید بوی نا مطبوع کند. در صورت ایجاد این مشکل فیلتر و بازوهای آبپاش باید شستشو شوند.

ماشین ظرفشویی نشتی آب دارد

از دیگر مشکلات رایج ماشین ظرفشویی می توان به نشتی آب اشاره کرد. این مشکل در صورت عدم رسیدگی به موقع می تواند ایجاد خسارت بیشتری برای دستگاه نماید. در این موارد در هنگام شستشو و یا پس از پایان یافتن شستشوی ظروف، زیر ماشین ظرفشویی آب جمع می شود که در این حالت باید موارد زیر را بررسی کرد.

  • واشر لاستیکی
  • بست درب
  • شلنگ تخلیه
  • پمپ آب

واشر لاستیکی باید حتما بررسی شود تا پوسیده نباشد. از طرفی امکان دارد شیلنگ تخلیه دچار گرفتگی یا پارگی شده باشد. به علاوه، معیوب بودن پمپ یا شل شدن بست پمپ می تواند دلیل دیگری بر نشت آب توسط ماشین ظرفشویی باشد.

مقاله پیشنهادی: کدهای خطای ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی ظرف ها را تمیز نمی شوید

ایرادات-رایج-ماشین-ظرفشویی

یکی از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی تمیز نشستن ظروف می باشد. گاهی اوقات پس از اتمام سیکل شستشو متوجه باقی ماندن لک و کثیفی در ظروف می شوید. در این مواقع ابتدا باید از تمیز بودن ماشین ظرفشویی خود مطمئن شوید.

شما باید تمام خورده های غذا و چربی را از کناره های واشر لاستیکی درب و فیلتر تخلیه و همچنین سوراخ های بازوهای پخش آب به خوبی پاک کنید. یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود کثیفی روی ظروف باقی بماند معیوب بودن بازوهای اسپری آب است. کم بودن فشار آب و مناسب نبودن کمیت یا کیفیت مواد شوینده بکار رفته نیز می تواند باعث بروز این مشکل شود.

ماشین ظرفشویی تخلیه نمی کند

از جمله مشکلات رایج ماشین های ظرفشویی می توان به تخلیه نکردن آب داخل ماشین ظرفشویی و باقی ماندن آب در آن اشاره کرد. اگر این مشکل برطرف نشود می تواند موجب نشتی آب و یا سرریز شدن آب از داخل ماشین ظرفشویی شود که علاوه بر وارد کردن خسارات جدی به دستگاه و مدارات الکترونیک آن می تواند آشپزخانه شما را هم در وضعیت اسفباری قرار دهد.

مهمترین دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی خرابی پمپ تخلیه و همینطور مسدود بودن آن است. در صورت خرابی پمپ باید آن را تعویض کنید اما اگر پمپ دچار گرفتگی شده باشد در این حالت پروانه های پمپ از چرخش باز می ایستند که با تمیز کردن اصولی پمپ این مشکل به راحتی برطرف می شود.

از جمله دلایل دیگر بروز این مشکل مسدود شدن فیلتر تخلیه، خروجی آب دستگاه و یا شیلنگ تخلیه آب می باشد که باید به خوبی بررسی شوند تا هیچگونه گرفتگی در آنها موجود نباشد. علت دیگر این مشکل، شل بودن تسمه و یا مشکل برد دستگاه است که فرمان تخلیه را به درستی به پمپ ارسال نمی کند.

ماشین ظرفشویی آبگیری نمی کند

یکی از رایج ترین مشکلات ماشین های ظرفشویی پر نشدن آن از آب یا به اصطلاح آبگیری نکردن آن است. ماشین ظرفشویی برای شروع به کار نیاز به آب دارد و اگر آبگیری صورت نگیرد سیکل شستشو شروع نمی شود. برای برطرف کردن این مشکل باید ابتدا به سراغ سوئیچ درب برویم. شاید در ظاهر درب بسته باشد اما جا نرفتن سوئیچ درب باعث می شود فرمان باز بودن درب به برد ارسال شود و این باعث می شود آبگیری انجام نشود.

علت دیگری که باعث بروز این مشکل می شود، خراب بودن شیر ورودی آب یا شیر برقی و همچنین شیلنگ های متصل به آن است. اگر شیر ورودی معیوب باشد و یا شیلنگ ها دچار خم شدگی یا گرفتگی شده باشند آب بسیار کمی وارد دستگاه می شود.

دلیل سوم این مشکل خرابی شناور است. این قطعه با ارسال فرمانی به برد توقف آبگیری را اعلام و باعث بستن شیر ورودی می شود. اگر این شناور خراب باشد قبل از آبگیری کامل و حتی قبل از شروع به آبگیری، این فرمان ارسال شده و ماشین ظرفشویی آبگیری را انجام نمی دهد.

ماشین ظرفشویی ظرف ها را به خوبی خشک نمی کند

خشک نکردن درست ظروف یکی دیگر از مشکلات رایج ماشین لباسشویی است. اولین موردی که در صورت بروز چنین مشکلی به ذهن یک تعمیرکار ماشین ظرفشویی می رسد خرابی هیتر یا المنت حرارتی است. برای رفع این مشکل باید ترمینال های المنت را با دقت بررسی کنیم.

دلیل دیگر ایجاد این مشکل خرابی ترموستات است. ترموستات مسئول کنترل دمای سیستم است. برای بررسی خرابی این قطعه باید از مولتی متر استفاده کرد. همچنین وجود ایراد در کلاهک شوینده و مخزن آبکشی ماشین ظرفشویی نیز می تواند باعث ایجاد این مشکل شود.

جمع شدن کف در درب از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از ایرادات رایج ماشین ظرفشویی جمع شدن کف در درب دستگاه است. ایجاد این مشکل می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. از دلایل ایجاد این مشکل می توان به ایراد در پمپ آب، خرابی شیر برقی، خرابی دریچه ورودی آب، گرفتگی پمپ تخلیه و کار نکردن صحیح بازوی آبپاش اشاره کرد.

برای رفع این مشکل علاوه بر استفاده از مایع شوینده با کیفیت و به مقدار کافی، باید دریچه ورودی آب نیز رفع انسداد شود و پمپ آب نیز به دقت بررسی و تعمیر شود.

کار نکردن تایمر از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

از مشکلات رایج ماشین ظرفشویی می توان به کار نکردن تایمر آن اشاره کرد. تنظیم تایمر بر اساس حجم ظروف کثیف داخل دستگاه انجام می شود و زمان آبکشی و خشک کردن ظروف با تایمر تنظیم می شود. اگر آبکشی ظروف شما به درستی صورت نمی گیرد باید عملکرد تایمر را بررسی کنیید.

جمع بندی مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

در این مقاله مشکلات رایج ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم. این مشکلات باید حتما توسط یک متخصص بررسی شوند و اگر خود به سراغ باز کردن دستگاه بروید ممکن است با رعایت نکردن حتی چند نکته کوچک، خسارات بیشتری را به دستگاه خود وارد کنید. تعمیرکاران ماشین ظرفشویی برای انجام کوچکترین تعمیرات آموزش های کامل را گذرانده اند و هر روز با این تعمیرات سروکار دارند.

اگر علاقه مند به انجام تعمیرات ماشین ظرفشویی هستید باید به صورت عملی و اصولی آموزش ببینید. یکی از آموزشگاه هایی که در این زمینه بسیار فعال بوده و به صورت مرتب دوره های آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی را برگزار می کند آموزشگاه فنی سازان می باشد. دوره آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی در آموزشگاه فنی سازان در کارگاهی مجهز برگزار می شود و اساتید این دوره ها همگی از تکنسین های حرفه حوزه تعمیرات می باشند.

همچنین دوره جامع آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل) نیز در آموزشگاه فنی سازان برگزار می شود که شامل آموزش تعمیرات یخچال و فریزر، تلویزیون، ماشین لباسشویی، ماکروفر، ماشین ظرفشویی و … می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات