ماشین ظرفشویی یکی از وسایل آشپزخانه می باشد که در سال های گذشته بیشتر مورد توجه زنان خانه دار قرار گرفته است. دلیل این اتفاق این است که ماشین های ظرفشویی کار شستن ظروف را بسیار آسان می کنند.

همانطور که ماشین لباسشویی برای شستن لباس ها به شوینده های مختلفی احتیاج دارد، ماشین های ظرفشویی نیز به موادی برای بهینه کردن کیفیت شستشو نیاز دارند. یکی از این مواد نمک ماشین ظرفشویی است. در این مقاله به معرفی دقیق نمک ماشین ظرفشویی چیست می پردازیم و کاربردها و دلیل استفاده از این نمک ها را بیان می کنیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات لوازم خانگی

تعمیرات-لوازم-خانگی

نمک ماشین ظرفشویی چیست ؟

در جواب سوال نمک ماشین ظرفشویی چیست باید بگوییم که نمک ماشین ظرفشویی ترکیبی از کلرید سدیم است که برای نرم کردن آب ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد. نمک ماشین ظرفشویی با تولید رزین های تبادل یونی، منیزیم و کلسیم محبوس شده را که باعث می شود آب به ویژگی های سخت بودن نزدیک شود را دفع می کند. برخی ماشین های ظرفشویی دارای یک نرم کننده آب داخلی می باشند که یون های منیزیم و کلسیم را از آب خارج می کند.

اگر یک ماشین ظرفشویی دارای یونیت نرم کننده آب باشد، دارای محفظه ای مخصوص می باشد. این محفظه معمولا در پایین کابین شستشو و در زیر سبد قرار می گیرد. اگر به غیر از این محفظه نیاز به نمک بیشتری باشد یک چراغ اخطار این هشدار را به کاربر خواهد داد. استفاده از نمک ظرفشویی برای شستشویی بهتر ظروف و بهبود کلی سطح عملکرد ماشین ظرفشویی ضروری است.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

تفاوت نمک ظرفشویی و نمک خوراکی

تا اینجای مقاله به جواب سوال نمک ماشین ظرفشویی چیست پرداختیم. حال تفاوت این نوع نمک و نمک خوراکی را مورد بررسی قرار می دهیم. نمک ماشین ظرفشویی هرچند با نمک طعام یا خوراکی همنام است اما از لحاظ ترکیب و ویژگی های فیزیکی و شیمیایی کاملا متفاوت هستند. نمک ظرفشویی دارای دانه های خیلی درشت تری می باشد و جنس آن طوری است که آرام آرام در آب حل می شود.

نمک ماشین ظرفشویی صد در صد از سدیم کلرید ساخته شده است. از طرفی دانه های نمک طعام خیلی ریز می باشند و به سرعت در آب حل می شوند و به همین دلیل در صورت استفاده از این نوع نمک ماشین ظرفشویی به سرعت از کار می افتد. نمک خوراکی در مواردی دارای کمی ناخالصی مانند منزیم نیز می باشد.

مقاله مرتبط: مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

چرا باید از نمک ماشین ظرفشویی استفاده کنید؟

سختی آب نمک ماشن ظرفشویی

بعد از پاسخ به سوال نمک ماشین ظرفشویی چیست حالا موارد استفاده آن را بررسی می کنیم. آب معمولی که از ورودی دستگاه وارد ماشین ظرفشویی می شود آب سخت است. سدیم موجود در نمک ماشین ظرفشویی باعث می شود ذره های رزین در ماشین ظرفشویی جذب شده و آب نرم شود. این ذرات رزینی بار منفی و نمک بار مثبت دارد که ترکیب آنها خنثی خواهد بود. افزایش نمک ماشین ظرفشویی باعث کاهش آهک می شود.

برای افزایش عملکرد ماشین ظرفشویی خود مطمئن شوید که مخزن نمک همیشه پر است. شوینده ها بهترین عملکرد را هنگامی دارند که در آب نرم حل شوند. استفاده از نمک باعث می شود شوینده بهتر بتواند ظروف را تمیز کند. همچنین آب سخت به مرور زمان لیوان ها را کدر می کند و محفظه داخلی ماشین ظرفشویی را نیز با آهنک مسدود می کند.

مقاله مرتبط: نمونه سوالات آزمون فنی حرفه ای تعمیرات ماشین ظرفشویی

سختی آب چیست؟

اگر بخواهیم به زبان ساده سختی آب را توضیح دهیم، هنگامی که مواد معدنی و نمک های محلول در آب مانند کلسیم و منیزیم، از یک اندازه مشخص بیشتر می شوند، به اصطلاح می گوییم آب سخت است. هنگامی که این آب سخت در کتری جوش می آید، این مواد در آب حل نمی شوند و مواد سفید رنگی که آهک نام دارند به ته کتری می چسبد.

چه زمانی باید مقدار بیشتری نمک به ماشین ظرفشویی اضافه کنم؟

نمک ماشین ظرفشویی

رور زمان روی المنت های گرم کننده ماشین ظرفشویی را می پوشاند. هر چه آب سخت تر باشد و این مواد در آب بیشتر باشد، المنت های داخلی ماشین ظرفشویی زودتر با آهنک پوشانده می شوند و بازده ماشین ظرفشویی را کاهش و همینطور مصرف برق را افزایش می دهند.همچنین از طرفی اگر ظروف را با آب سخت شستشو دهید لکه های روی ظروف به خوبی پاک نمی شوند.

اکثر ماشین های ظرفشویی دارای چراغ نشانگر هستند و اگر نمک آب کم شود چراغ هشدار روشن می شود تا کاربر متوجه موضوع شود. دقت کنید که هنگام اضافه کردن نمک محظه آن را کاملا پر نکنید و اجازه دهید نمک حداقل یک سانتی متر از لبه محفظه پایین تر باشد.

نمک ماشین ظرفشویی را کجا بگذاریم؟

به طور معمول در ماشین های ظرفشویی، محفظه در پایین دستگاه و نزدیک به فیلتر قرار دارد. برای دسترسی به محفظه نمک باید قفسه زیری را در بیاورید و با یک قیف نمک را در سوراخ مربوطه بریزید. مقدار نمکی که به آب اضافه می کنید می تواند با سختی آب منطقه زندگی شما  متناسب باشد. چراغ هشدار میزان نمک در عمده ماشین های ظرفشویی تعبیه شده است. بهتری است به صورت ماهیانه نمک را بررسی و پر کتید. نمک در واحد می ماند و به ظروف به صورت مستقیم برخورد ندارد. نمک را به هیچ وجه به صورت سست و خمیری و مرطوب داخل محفظه نریزید زیرا ممکن است ظرف ها کمی کثیف و لکه دار و همراه با گوله های نمک از ماشین ظرفشویی خارج شوند.

چه مقدار نمک در ماشین ظرفشویی بریزید؟

ماشین های ظرفشویی با توجه به نوع، برند و ظرفیت دارای واحدها مختلفی هستند که مقادیر مختلفی از نمک را می توانند در خود جای دهند. برای این فرآیند هیچ اندازه گیری مشخص و دقیقی موجود نیست. واحد را باید تا خط شاخص از نمک پر کنید اما روی خط آب را نباید بگیرد.

اثرات مخرب عدم استفاده از نمک ماشین ظرفشویی

اگر به صورت مرتب از نمک ماشین ظرفشویی استفاده نکنیم، جت های آب پاش ماشین ظرفشویی به دلیل جمع شدن رسوبات دچار گرفتگی می شوند. همچنین جمع شدن رسوب روی المنت های گرم کننده بازده گرمایی و قدرت شویندگی را کاهش داده و مصرف انرژی و برق را افزایش می دهد. نمک باعث کاهش سختی آب و افزایش شویندگی مواد شوینده می شود و این یعنی ظرف ها به خوبی و تمیز شسته می شوند.

جمع بندی نمک ماشین ظرفشویی چیست 

در این مقاله در مورد نمک ماشین ظرفشویی چیست مطالبی را بیان کردیم و دلیل استفاده و وظیفه نمک ظرفشویی را توضیح دادیم. در صورتی که یک تعمیرکار متوجه گرفتگی جت های آب پاش شود به احتمال زیاد دلیل آن را در استفاده نکردن از نمک ماشین ظرفشویی خواهد دانست. تعمیرکاران ماشین های ظرفشویی باید با انواع تعمیرات ماشین ظرفشویی، عیب یابی و تعمیر و یا تعویض قطعات به هر دلیلی که باشد مسلط باشند.

آموزشگاه فنی سازان دوره های آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این دوره کارآموزان با تعمیر انواع ماشین ظرفشویی به صورت عملی و اصولی آشنا می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات