فریزر مواد غذایی را منجمد نمی کند               

در این مقاله به عیب یابی فریزر می پردازیم. اکثر افراد فریزر را یک وسیله ی برقی مدرن نمی دانند، اما این مسئله زیاد هم از حقیقت به دور نیست. به لطف گروه های نوآوری در طراحی و پیشرفت های تکنولوژی امروزه فریزرها درعین حال که دارای تنظیمات پیشرفته برای کمک به شما در حفظ مواد غذایی منجمد هستند، دارای بالاترین میزان کارآیی نیز هستند.

فریزری که هوای داخلی اش گرم است نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. فریزر شما باید دمایی که برای ذخیره و نگهداری مواد غذایی ضروری است را داشته باشد و گرم بودن آن سبب بروز مشکلات مختلفی می شود.

گرم بودن فریزر ممکن است به خاطر خراب بودن ترموستات که دما را کنترل  می کند باشد. سنسورهای دما، سیستم مبرد، رله ی استارت، کویل های کندانسور همگی می توانند منشأ این مشکل باشند. با عیب یابی فریزر با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

تعمیرات-لوازم-خانگی

راه حل ها

اما راه حل برطرف کردن این مشکل چیست و چگونه می توان مانع از گرم شدن فریزر و آب شدن یخ مواد غذایی شد؟

عیب یابی فریزر : کثیف بودن کویل های کندانسور

اگر کویل ها داخل دیواره های فریزر قرار گرفته باشند نیازی به تمیز کردن ندارند. درحالی که اگر کویل های کندانسور به راحتی در قسمت پایین و پشت یخچال در دسترس باشند باید هر 6 الی 12 ماه آن ها را تمیز کنید.

اگر کویل های کندانسور کثیف باشند نمی توانند به طور مؤثری گرمای گاز داغ خود را به محیط انتقال دهند و به میزان زیادی ظرفیت خنک کنندگی فریزر را کاهش می دهند.

اگر کویل های کندانسور کثیف هستند و مدت زیادی است که آن ها را تمیز نکرده اید، برای تمیز کردن آن ها اقدام کنید.

موتور فن اواپراتور

مشکل-کمپرسور-یخچال

موتور فن اواپراتور هوا را به داخل کویل های اواپراپراتور کشیده و آن را در فریزر به گردش در می آورد. اگر موتور فن اواپراتور کار نکند فریزر سرد نخواهد شد. در بیشتر یخچال ها هنگامی که درب باز است موتور فن کار نمی کند.

برای بررسی موتور فن اواپراتور، درب فریزر را باز کرده و به صورت دستی کلید درب فریزر را فعال کنید. اگر کلید درب فعال شده است اما موتور فن اواپراتور کار نمی کند باید آن را تعویض کنید.

مقاله مرتبط: علت یکسره کار کردن یخچال 

عیب یابی فریزر : رله ی استارت (شروع به کار)

یکی از مراحل اساسی عیب یابی فریزر این است که ببینیم رله ی استارت برق مورد نیاز کمپرسور را تأمین می کند. اگر رله ی استارت به خوبی کار نکند، کمپرسور به صورت گاه به گاه فعالیت می کند و یا اصلاً کار نمی کند. اگر کمپرسور کار نکند فریزر سرد نخواهد شد.

برای تشخیص خرابی رله ی استارت، فریزر را از برق بکشید و رله ی استارت را از کمپرسور جدا کنید. با استفاده از مولتی متر برقراری اتصال میان پایانه های مربوط به استارت و فعالیت رله ی شروع به کار را بسنجید. اگر بین پایانه ها اتصال کوتاه برقرار نشد و یا رله بوی سوختگی می داد، آن را تعویض کنید.

کویل های اواپراتور دچار یخ زدگی شده اند

                  عیب یابی فریزر

متداول ترین علت این مشکل عدم عملکرد صحیح سیستم ذوب کننده یخ و برفک است. هیتر ذوب کننده ی یخ در طول روز چندین بار روشن می شود تا برفک های احتمالی تجمع یافته روی کویل های اواپراتور را ذوب کند.

اگر هیتر ذوب کننده ی برفک روشن نشود، جمع شدن برفک روی کویل های اواپراتور ادامه پیدا می کند و کویل ها به طور ناگهانی تماماً یخ میزنند.

برای تشخیص خرابی هیتر ذوب کننده ی یخ با استفاده از یک مولتی متر آن را بسنجید. اگر هیتر ذوب کننده ی یخ فاقد جریان است آن را تعویض کنید.

موتور فن کندانسور

در عیب یابی فریزر باید بررسی کنیم که موتور فن کندانسور هوا را به داخل کندانسور و سرتاسر کویل های آن می کشاند. اگر موتور فن کندانسور دارای عملکرد صحیح نباشد هوا را به داخل کندانسور نمی کشد و سبب می شود فریزر سرد نشود.

اگر موتور فن کندانسور کار نمی کند، بررسی کنید که چیزی مانع چرخش پره های فن نشده باشد. سپس از چرخش آزادانه ی پره ها اطمینان حاصل کنید. اگر پره های فن آزادانه نمی چرخند احتمالاً بلبرینگ های موتور فن خراب شده اند و موتور فن باید تعویض شود.

اگر هیچ مانعی برای حرکت پره ها وجود ندارد و پره های فن آزادانه می چرخند، با استفاده از مولتی متر سالم بودن موتور فن را بسنجید. اگر مولتی متر عدم عملکرد موتور فن کندانسور را نشان داد آن را تعویض کنید.

عیب یابی فریزر :ترموستات کنترل دما

ترموستات کنترل دما نیروی الکتریکی لازم را به طرف کمپرسور، موتور فن اواپراتور، و موتور فن کندانسور هدایت می کند. اگر ترموستات کار نکند، سیستم یخچال برق مورد نیاز را دریافت نخواهد کرد و در نتیجه فریزر سر نخواهد بود.

برای تشخیص خرابی ترموستات تنظیمات آن را از پایین ترین دما به بالاترین دما تغییر دهید و سپس منتظر شنیدن صدای “تق تق” بمانید. اگر این صدا را شنیدید احتمالاً ترموستات خراب نیست.

اگر صدای تِق تِق نشنیدید برای تشخیص سالم بودن ترموستات از مولتی متر استفاده کنید. اگر در ترموستات کنترل دما اتصال کوتاه برقرار نشد، آن را جایگزین کنید.

صفحه ی نمایش و کنترل کابر

یکی از موارد مهم در عیب یابی فریزر ای است که ممکن است صفحه ی نمایش و کنترل کاربر دچار مشکل باشد. با این حال به ندرت پیش می آید که این دلیل مشکل باشد. در اکثر مواقع صفحه ی کنترل به اشتباه علت این مشکل شناخته می شود.

قبل از اینکه صفحه نمایش و کنترل کاربر را تعویض کنید، دیگر قطعاتی را که احتمال خرابی آن ها بیشتر است را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که تمام دیگر قطعات به خوبی کار می کنند، سپس صفحه ی نمایش و کنترل کاربر را تعویض کنید.

جمع بندی فریزر مواد غذایی را منجمد نمی کند

در این مقاله به عیب یابی فریزر و حل این مشکل پرداختیم که فریزر مواد غذایی را منجمد نمی کند. همانطور که دیدید این مشکل می تواند از ضعف کمپرسور و یا مکان نامناسب فریزر باشد. البته جا دادن حجم زیادی مواد غذایی نیز می تواند دلیل بر یخ زدن فریزر باشد. اگر مشکل فریزر از رفتارهای نامناسب کاربر دستگاه نباشد، در این حالت فریزر باید حتما توسط یک کارشناس تعمیرات تست و عیب یابی شود.

یک متخصص تعمیرات یخچال و فریزر کسی است که آموزش های عملی و کاربردی تعمیرات یخچال و فریزر را گذرانده و روی این کار مسلط است. این کارشناسان عمدتا درآمدهای بسیار بالایی دارند. اگر شما نیز به یادگیری این حرفه و کسب درآمد بالا علاقه مند هستید می توانید با شرکت در دوره آموزش تعمیرات یخچال و فریزر و یا دوره جامع و پک کامل تعمیرات لوازم خانگی در اموزشگاه فنی سازان به یک کارشناس تبدیل شوید. در پایان این دوره یک مدرک معتبر به کارآموزان اعطاء می شود که می توانند به وسیله آن جواز کسب بگیرند و وارد بازار کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات