تاثیر برنامه‌ نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان

در طی گذشت زمان، پیشرفت عرصه‌های مختلف تکنولوژی و صنایع کامپیوتری روند بسیار سریع و مداومی داشته و همچنین، تاثیر ویژه‌ی آن در زمینه‌های مختلف زندگی افراد بسیار چشم‌گیر بوده و سطح زندگی بسیاری از مردم به وسیله‌ی این تکنولوژی‌های پیشرفته ارتقا یافته و به بیان دیگر رفاه و آسایش در زندگی آن‌ها دو چندان شده است. بکارگیری تکنولوژی‌های مختلف برای ساخت خانه‌ها، از جمله روش‌های جدیدی است که جهت ساخت مجتمع‌های مسکونی و ساختمان‌ها بکار می‌رود و به نوعی این چنین تکنولوژی‌هایی را می‌توان جزء مصالح ساختمانی پرکاربرد دانست. ساخت خانه‌های هوشمند، از جمله روش‌هایی است که با بکارگیری عناصر مختلف تکنولوژی و صنعت کامپیوتر می‌توان به آن اقدام کرد. از جمله‌ راه‌های استفاده از تکنولوژی در ساختمان‌سازی، بکارگیری روش‌های برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان است. حال سوالی که ممکن است پیش بیاید این است که، کاربردهای اصلی برنامه‌نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان چیست؟

اینجا ببینید: آموزش هوشمندسازی ساختمان با 30 درصد تخفیف

آموزش-هوشمندسازی-ساختمان

کاربردهای برنامه نویسی رله و دیمرهای هوشمند

برای بررسی این موضوع، در ابتدا باید چیستی رله و دیمر‌های ساختمان هوشمند را بررسی کرد‌. برنامه‌ نویسی رله از جمله تجهیزات مهم برای هوشمند سازی یک ساختمان است؛ باید اشاره کرد که برخلاف پیچیدگی ساختاری انواع رله، عملکرد اصلی این تکنولوژی به شکل ساده‌ای بوده و به راحتی قابل درک هستند. با کمک رله‌های هوشمند، می‌توان ابزار و وسایل برقی ساختمان‌های هوشمند را به راحتی کنترل کرد. در ادامه به بررسی خانه‌ی هوشمند و کاربردهای آن می‌پردازیم. در واقع عملکرد رله‌های هوشمند به شکلی است که می‌توان به وسیله‌ی آن‌ها دستگاه‌های الکتریکی را که با قطع و وصل کردن جریان برق عمل می‌کنند کنترل کرد. همچنین بکارگیری دیمرها در فرایند برق‌کشی یک ساختمان نیز، از روش‌های بسیار مرسوم در دنیای امروز برای ساختمان‌سازی می‌باشد؛ درواقع دیمرها از جمله تجهیزاتی هستند که، جهت کنترل میزان روشنایی چراغ‌های ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند‌‌. در ادامه به بررسی دیگر کاربردها و مزایای برنامه نویسی رله و دیمرهای هوشمند ساختمان پرداخته می‌شود‌.

استفاده-از-برنامه‌-نویسی-رله-و-دیمرها-در-ساختمان-هوشمند-از-جمله-روش‌های-جدید-ساختمان‌سازی-است.

خانه هوشمند چیست و چه عملکردی دارد؟

پیش‌تر به بررسی تاثیرات تکنولوژی و بکارگیری برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها در زندگی افراد و ایجاد رفاه و آسایش کامل برای مردم به وسیله‌ی این تکنولوژی‌ها اشاره شد و گفتیم که این تکنولوژی‌ها در ساخت خانه‌های هوشمند، به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما شاید بپرسید خانه هوشمند چیست؟ و یا این که چه عملکردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که، با توجه به علاقه‌ی زیاد انسان‌ها برای رفاه و آسایش در زندگی و تلاش بیش از حد آن‌ها در این راستا، سبب به وجود آمدن خانه‌های هوشمند شده است. در واقع یک خانه‌ی هوشمند مکانی است که می‌توان از طریق گوشی‌های موبایل و نرم‌ افزارهای موجود در آن، اجزاء هوشمند مختلف آن را کنترل کرد. درواقع در این خانه‌ها تمامی امکانات هوشمند را می‌توان به وسیله‌ی یک گوشی هوشمند مدیریت کرد. در یک خانه‌های هوشمند تمامی تجهیزات بکار رفته نیز هوشمند بوده و به همین دلیل، برای نام بردن آن‌ها از پسوند هوشمند استفاده می‌شود.

تنها-با-استفاده-از-یک-گوشی-می‎توان-نورپردازی-خانه‎های-هوشمند-را-کنترل-کرد.

مثال‎هایی از کاربردهای خانگی سیستم هوشمند ساختمان

 به عنوان مثال هایی از کاربردهای خانگ‎ی هوشمند، می‌توان به کلیدهای هوشمند بکار رفته برای درها، دزدگیرهای هوشمند، لوازم برقی هوشمند و همچنین برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان اشاره کرد. با استفاده از این امکانات و در اصطلاح هوشمند کردن خانه‌ها، می‌توان سیستم روشنایی خانه را به وسیله‌ی نرم افزارهای کاربردی برای خانه‌های هوشمند کنترل کرد. مثلا هنگامی که از خانه خارج شده و فراموش می‌کنید که چراغ‌های خانه را خاموش کنید، می‌توانید از طریق این سیستم به خاموش کردن برق خانه و چراغ‌ها اقدام کنید. بکارگیری سیستم‌های هوشمند برای خانه‌ها به چند روش مختلف امکان پذیر است؛ از جمله‌ی این روش‌ها می‌توان به بکارگیری تکنولوژی‌های ارتباطی و همچنین، استفاده از تکنولوژی سنتی اشاره کنیم که هر یک از این روش‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای گوناگونی هستند. همچنین باید اشاره کرد که، هر یک از این سیستم‌ها، مزایا و معایبی را نیز به همراه دارند که در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند‌.

از-جمله-روش‌های-مختلف-هوشمند-سازی-ساختمان‌ها-می‌توان-به-استفاده-از-تکنولوژی‌های-ارتباطی-و-سنتی-اشاره-کرد.

روش‎های مختلف هوشمندسازی خانه ها

به معنا و چیستی خانه‌ی هوشمند و کاربردهای تجهیزات مختلف برای این خانه نظیر برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها اشاره کردیم و گفتیم که، هوشمند سازی خانه‌ها به دو شکل مختلف انجام می‌شود. در روش بکارگیری تکنولوژی ارتباطی خانه‌ها به دو نوع تکنولوژی مجهز می‌شوند که ممکن است با سیم و یا بی سیم باشند. برای برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف خانه‌ی هوشمند در تکنولوژی بی سیم، این ارتباط از طریق خطوط رادیویی و بلوتوث و هم‌چنین خطوط ارتباطی وای فای، بدون نیاز به اتصال به اینترنت انجام می‌شود. حال آن که در روش دیگر یعنی با سیم، ارتباطات لازم از طریق سیم‌ها و کابل‌های ارتباطی شبکه برقرار می‌شود. هوشمند سازی خانه‌ها را همچنین می‌توان به دو روش سنتی و مدرن نیز انجام داد که هر یک از این دو روش، مزایا و ویژگی‌های خاطی دارند که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

مزایا و ویژگی‌های هوشمندسازی سنتی خانه ‎ها

از جمله مزایای هوشمند سازی خانه‌ها با استفاده از روش‌ سنتی، ایجاد محیطی با امنیت بالا برای خانه است که همین موضوع باعث می‌شود تا از این سیستم در مراکز امنیتی و نظامی استفاده شود. البته هزینه‌ی زیادی که برای وصل کردن کابل‌های این سیستم هوشمند پرداخته می‌شود را می‌توان از جمله معایب مهم آن دانست. همچنین استفاده از این روش بطور کلی در خانه‌ها توصیه نمی‌شود، چرا که فرایند نصبی طولانی دارد و ممکن است برای نصب به خرابکاری خانه‌ نیاز پیدا کرد. علاوه بر آن، به دلیل رخداد بعضی از مشکلات احتمالی در هنگام کابل کشی، بکارگیری این روش در خانه‌های معمولی مناسب نمی‌باشد. همین موضوع باعث برتری روش مدرن هوشمند سازی خانه‌ها نسبت به روش سنتی می‌شود؛ چرا که برای نصب و فعال‌سازی این سیستم نیازی به سیم‌کشی و نصب کابل وجود نداشته و در نتیجه از بروز خسارات و صرف هزینه‌های زیاد برای نصب جلوگیری خواهد شد. همچنین با استفاده از این سیستم، می‌توان به راحتی تمام قسمت‌های خانه را تحت پوشش قرار داد.

طریقه‌ی بکارگیری رله ‎های هوشمند در خانه ‎ها

برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها، از جمله تجهیزات مهم و بسیار کاربردی در روش‌های هوشمند سازی هستند که عملکرد نسبتا قابل فهم و ساده‌ای را دارا می‌باشد‌. همانطور که گفته شد، رله‌ها از جمله تجهیزات مهم در خانه‌های هوشمند هستند که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان دستگاه‌های الکتریکی و برقی داخل خانه را به راحتی با استفاده از نرم افزارهای موجود در داخل گوشی کنترل کرد. برای مثال هنگامی که خسته از سر کار برمی‌گردید و احتیاج به یک غذای گرم دارید، با استفاده از رله‌های هوشمند و اتصال آن به ماکروویو می‌توان به سادگی و با استفاده از نرم افزارهای داخل گوشی دستور گرم کردن غذا را برای این وسیله صادر کنید. برای این کار تنها لازم است غذا را از قبل در ماکروویو قرار داده و کلید روشن خاموش دستگاه را فعال کنید. بطور کلی مزایای استفاده از برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها بسیار زیاد است و می‌توان یک لیست بلند از آن‌ها تهیه کرد. همچنین با استفاده از این رله‌های هوشمند می‌توان خانه‌ها را به راحتی و با استفاده از شیرهای برقی، نصب آن‌ها در مسیر آب و متصل کردن آن‌ها به رله‌‌های هوشمند، از طریق گوشی موبایل به آبیاری باغچه‌ها و درخت‌های خانه‌ها پرداخت. تنظیم و کنترل کردن سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی خانه‌ها، کنترل کردن در پارکینگ و دربهای ورودی و خروجی ساختمان‌های هوشمند، قطع و وصل کردن جریان آب و گاز و… از دیگر مزایای برنامه نویسی رله برای ساختمان هوشمند است.

با-استفاده-از-رله ‎های-هوشمند-می‌توان-ابزار-الکتریکی-داخل-منازل-را-کنترل-کرد.

کاربرد دیمرهای سیستم هوشمند

از جمله دیگر تجهیزات خانه‌ی هوشمند، دیمرهای هوشمند هستند که از آن‌ها برای کنترل کردن میزان روشنایی خانه‌ها استفاده می‌شود. دیمرهای هوشمند که در دو دسته‌ی AC و DC تولید می‌شوند که هر یک دارای کاربردی جداگانه هستند؛ نوع AC این دیمرها همراه با لامپ‌های رشته‌ای بکار می‌برند و نوع دیگر یعنی DC را برای لامپ‌های LED. عملکرد این دیمرها مشابه با کلیدهای برق می‌باشد و برای آن‌ها یک ورودی و خروجی برای اتصال سیم فاز تعبیه شده است. این دیمرها، جهت کنترل شدت دور موتورهای الکتریکی همچون پنکه‌های سقفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به وسیله‌ی قطعه‌ای به نام ترایاک که درون این دیمرها نصب شده می‌توان میزان روشنایی لامپ و چراغ‌ها را کنترل کرد.

زمینه های بکارگیری دیمر‌ها هوشمند

هریک از انواع تجهیزات هوشمند کاربردی مثل برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها، از مزایا و ویژگی‌های زیادی برخوردارند و رفاه و آسایش زیادی را برای کاربران به همراه دارند. قبلا به مزایای استفاده از رله‌های هوشمند اشاره کردیم؛ در اینجا به بررسی کاربردها و مزایای دیمرهای هوشمند می‌پردازیم. این نوع تجهیزات را می‌توان در زمینه‌ها و موارد گوناگونی مورد استفاده قرار داد که علاوه بر کاربرد آن‌ها در خانه‌های هوشمند، بکارگیری این تجهیزات در تالارها و سالن‌های بزرگ که برای جشن‌ها و گرده همایی‌های مختلف، هتل‌ها و مسافرخانه‌های لوکس، روشنایی جاده‌ها و خیابان‌های شهرها و همچنین نورپردازی مجتمع‌ها و ساختمان‌های مختلف نیز بسیار مرسوم است. دیمرهای هوشمند مزایای بسیار زیادی دارند؛ مهم‌ترین مزیت این دسته از تجهیزات هوشمند، صرفه جویی در میزان مصرف انرژی می‌باشد که در نتیجه‌ی تنظیمات میزان روشنایی و برق ساختمان‌ها حاصل می‌شود.

برای-کنترل-نوپردازی-جاده‎ها-میتوان-از-دیمرها-استفاده-کرد.

مزایای استفاده از دیمرهای هوشمند در ساختمان‌ها و مکان‌های مختلف

همچنین با بکارگیری این تجهیزات، می‌توان به نحو بهینه‌ای از ابزار و وسایل الکتریکی استفاده کرده و در استفاده از آن‌ها مراقب بود که این مسئله، باعث افزایش طول عمر این وسایل خواهد شد. با بکارگیری این دیمرها، می‌توان میزان روشنایی منازل را به حد دلخواه خود تنظیم کرد و همچنین تجهیزات و وسایل برقی را از راه دور و بدون دسترسی به آن‌ها کنترل کرد. نصب بسیار آسان این دیمرها و بکارگیری آن‌ها برای ایجاد فضایی جذاب از طریق نورپردازی زیبا، باعث می‌شود محیطی بسیار گرم و عالی برای خانه‌ها و مکان‌های هوشمند به وجود بیاید. با کنترل کردن میزان سرعت موتور ابزار برقی به وسیله‌ی دیمرهای هوشمند، می‌توان در مصرف برق صرفه جویی کرد. در ادامه به انواع مختلف هر یک از تجهیزات هوشمند مثل برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان اشاره می‌کنیم.

با-بکارگیری-دیمرهای-هوشمند-در-مکان‌های-مختلف-می‌توان-در-مصرف-انرژی-صرفه-جویی-کرد.

انواع مختلف رله های مورد استفاده در ساختمان هوشمند

تجهیزاتی مثل برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها از جمله تجهیزات اصلی هستند که در ساخت خانه‌های هوشمند بکار می‌روند. پیش‌تر به مزایای هر یک از این تجهیزات اشاره کردیم‌. حال باید اضافه کرد که این تجهیزات، در انواع و دسته‌های مختلفی تولید و عرضه می‌شوند که هر یک ممکن است مزایا و ویژگی‌هایی داشته باشند. در اینجا به بررسی ویژگی‌های انواع مختلف تجهیزات برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها می‌پردازیم. از انواع مختلف رله‌های هوشمند که برای کنترل ابزار و وسایل الکتریکی خانه‌ها بکار می‌روند، می‌توان به رله‌های 8 کانال 16 آمپر اشاره کرد که از آن‌ها جهت کنترل کردن پرده‌های برقی و باز و بسته کردن آن‌ها استفاده می‌شود. از این نوع رله همچنین می‌توان به صورت دستی نیز استفاده کرده و آن‌ها را روشن یا خاموش کرد. رله‌های 4 کانال 10 آمپر نیز یکی از انواع رله‌های هوشمند هستند که مانند نوع قبلی، قابلیت تنظیم دستی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌آورند. رله‌های 12 کانال 10 آمپر نیز نوع دیگر رله‌ی هوشمند هستند که، مخصوص ابزار برقی با ولتاژ 10 آمپر می‌باشند.

از-انواع-مختلف-رله‎ ها-می‎توان-در-هوشمندسازی-خانه‎های-استفاده-کرد.

انواع مختلف دیمرهای مورد استفاده در ساختمان هوشمند

علاوه بر رله‌های هوشمند، دیمرها نیز دارای انواع مختلفی هستند که در اینجا به معرفی هر یک از انواع آن‌ها می‌پردازیم. یکی از ساده‌ترین انواع دیمرها، دیمرهای مکانیکی می‌باشند که با استفاده از قطعه‌ای به نام پیچ ولون می‌توان میزان نور محیط را کم یا زیاد کرد. این دیمرها را می‌توان به راحتی و بدون نیاز به تغییر در سیستم برق کشی قدیمی ساختمان‌ها بکار برد. نوع دیگر دیمرها، دیمرهای لمسی هستند که کارایی آن‌ها مشابه با نوع مکانیکی بوده و تنها دارای یک تفاوت ظاهری هستند. چه بسا از نوع لمسی برای زیباتر کردن نما و فضای داخل خانه‌ها استفاده می‌شود. از انواع دیگر این دیمرها، می‌توان به دیمرهای هوشمند و دیمرهای حرفه‌ای اشاره کرد که پیش‌تر بطور مفصل به بررسی کاربرد هر یک از این دیمرها پرداخته شد. حال ممکن است بپرسید که هزینه‌ی هوشمند کردن خانه‌ها و نصب و بکارگیری تجهیزاتی برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان‌ها با توجه به چه عواملی تعیین می‌شود؟ در ادامه به بررسی پاسخ این سوال می‌پردازیم.

هر-یک-از-تجهیزات-مهم-بکار-رفته-در-خانه-هوشمند-مثل-رله‌ها-و-دیمرها-دارای-انواع-مختلفی-هستند.

هزینه‌های مربوط به هوشمند کردن خانه‌ها

بطور کلی هدف اصلی از هوشمند سازی خانه‌ها و بکارگیری تجهیزات مختلفی مثل برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان و دیگر تجهیزات کاربردی در این رویه، ایجاد محیطی امن و فراهم آوردن آسایش و رفاه در مکان زندگی است. هوشمند کردن خانه‌ها از پروسه‌هایی است که هر روزه به تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود و با توجه به این موضوع، تجهیزات مورد استفاده برای این کار روز به روز پیشرفته‌تر شده و در نتیجه توقع افراد را نیز بالا می‌برد‌. اما شاید با خود بپرسید هزینه‌ی هوشمند کردن یک خانه و استفاده از برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان چقدر تمام می‌شود و یا این که چه عواملی بر روی این هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد؟ از جمله عوامل موثر میزان توقع افراد از رویه‌ی هوشمندسازی است؛ به بیان دیگر باید سطح هوشمند سازی خانه را از بین سطوح نرمال، پایه، سفارشی و پیشرفته مشخص کرد. چرا که برای ار یک از این سطوح امکانات و تجهیزات مختلفی بکار می‌رود و در نتیجه هزینه‌های گوناگونی برای بکارگیری هر یک وجود دارد. همچنین هر یک از تجهیزات بکار رفته در رویه‌ی هوشمند سازی نیز، در هزینه‌های مربوط به این عملیات موثر خواهد بود‌.

جمع بندی برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان

در این مقاله برنامه نویسی رله و دیمرهای سیستم هوشمند ساختمان را بررسی کردیم. هوشمندسازی ساختمان ها حرفه ای نوپا اما در حال رشد است. شاید در حال حاضر فقط خانواده های از لحاظ اقتصادی سطح بالا از این امکانات استفاده می کنند. همچنین استفاده از این امکانات برای خانه های اجاره ای معقول و به صرفه نیست زیرا معمولا مستاجران شرایط نگهداری این امکانات را رعایت نمی کنند. اما این صنعت به تدریج در حال رشد است و مردم هرساله تمایل بیشتری برای هوشمندسازی خانه هایشان نشان می دهند. در حال حاضر بازار کار این رشته در عین حال که تقاضای خوبی دارد بسیار پرسود نیز هست. متخصصان این رشته با کار روی یک پروژه نهایتا یک هفته ای هوشمندسازی به اندازه یک ماه تعمیرکاران دیگر درآمد کسب می کنند. این حرفه بسیار آینده دار است و در سال های پیش رو افراد خیلی بیشتری به این حرفه روی خواهند آورد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات