ماکروفرها امروزه به عنوان وسیله ای مفید برای پخت و پز آسان و سریع غذاها استفاده می شود. البته غذاهایی که بتوان آنها را با ماکروفر پخت و با فرهنگ و طبع ما ایرانی ها سازگار باشد خیلی نیست و ما بیشتر برای گردن غذا و باز کردن یخ نان از ماکروفرها استفاده می کنیم.

ماکروفرها نیز مانند انواع دیگر لوازم خانگی در اثر استفاده طولانی یا ناصحیح دچار ایراداتی می شوند و نیاز به تعمیر خواهند داشت. یکی از مشکلاتی که برای ماکروفرها ایجاد می شود سوختن فیوز است. سوختن فیوز باعث می شود ماکروفر به کلی از کار بیوفتد. انواع ماکروفرها در برندهای مختلف با این مشکل مواجه هستند.

اما علت سوختن فیوز چیست؟ در این مقاله علت سوختن فیوز ماکروفر را بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

تعمیرات-لوازم-خانگی

بررسی 4 علت سوختن فیوز مایکروفر

فیوزها قطعات ساده اما بسیار مهمی هستند که سیم رابط آنها از فلز ساخته شده و در دمای بالا ذوب می شوند. هنگامی که در این قطعه اتصال کوتاه رخ می دهد جریان فیوز افزایش می یابد. جریان بالا با ایجاد گرمای زیاد باعث ذوب شدن سیم فیوز و شکستن مدار می شود. سوختن فیوز دلایل مختلفی دارد.

قطعات اصلی ماکروفر شامل دیود، خازن و مگنترون می باشند. این سه بخش که نقش مهمی در کار ماکروفر دارند و ولتاژ بسیار زیادی را می کشند. این قطعات باید هنگام عیب یابی فیوز به طور جداگانه بررسی شوند. برای رفع خرابی فیوز باید خازن و دیود را به دقت بررسی کنید. اگر پس از تخلیه ولتاژ خازن متوجه ایراد در خازن و دیود شدید باید مگنترون را نیز مورد بررسی قرار دهید زیرا آسیب به این دو قطعه می تواند موجب آسیب به مگنترون شود. اما چه عواملی می توانند باعث سوختن فیوز ماکروفر شوند؟ در ادامه مقاله به علت سوختن فیوز ماکروفر می پردازیم.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات ماکروفر و مایکروویو

خرابی میکروسوئیچ علت سوختن فیوز مایکروفر 

هر دستگاه ماکروفر دارای قطعه ای به نام میکروسوئیچ می باشد که هنگام باز بودن درب، ماکروفر را غیر فعال می کند. اگر میکروسوئیچ دارای ایراد باشد موجب سوختن فیوز می شود. گاهی اوقات ایراد و اشکال در فن خنک کننده دستگاه موجب گرم شدن بیش از حد فیوز و سوختن آن می شود. همچنین اتصال کوتاه در برد الکترونیکی ماکروفر می تواند  علت سوختن فیوز ماکروفر باشد.

آسیب دیدن دیود علت سوختگی فیوز ماکروفر 

تعویض-فیوز-ماکروفر

یکی از مهمترین قطعات ماکروفر دیود است. اگر فیوز با مشکل مواجه شود و یا بسوزد در نتیجه آن فیوز دستگاه نیز می سوزد. کار دیود به طور کلی تبدیل ولتاژ برق شهری و ولتاژ مناسب برای عملکرد ماکروفر به کمک خازن است. دیود جریان برق عبوری به سمت ماکروفر را همگام سازی می کند. یکی از دلایل سوختن فیوز ماکروفر وجود اختلال در عملکرد دیود و یا سوختن آن است. نشانه های سوختن دیود عبارتند از:

  • اگر دستگاه روشن شود ولی گرم نکند علت آن سوختن دیود است.
  • اگر دستگاه ماکروفر در حالی که روشن است دچار اتصالی شود نشانه سوختن دیود است.
  • اگر صدای اتصالی در دستگاه شنیده می شود اشکال از دیود است.
  • هنگامی که متوجه خاموش شدن ناگهانی دستگاه ماکروفر می شویم به احتمال بالا دیود آن خراب است.

مقاله پیشنهادی: تفاوت ماکروفر، مایکروویو و سولاردام، کدام را بخریم؟

خرابی خازن  علت سوختن فیوز ماکروفر

دلیل-سوختن-فیوز-ماکروفر

علت سوختن فیوز ماکروفر می تواند خرابی خازن باشد. خازن ها از مهمترین قطعات الکترونیکی در ماکروفر محسوب می شوند و وظیفه تعیین کننده ای در عملکرد نهایی ماکروفر بر عهده دارند. کار خازن ذخیره جریان برق ورودی به دستگاه ماکروفر است. هنگام شروع به کار ماکروفر خازن باز ذخیره شده را آزاد می کند و این کار منجر به گسیل امواج مایکروویو و گرم شدن محتویات داخل ماکروفر می شود. دقت داشته باشید که خازن ماکروفر به دلیل دخیره بار بسیار بالا در خود حتی هنگام خاموش بودن دستگاه از برق زیادی برخوردار است و اگر نکات ایمین ماکروفر را رعایت نکنید خطر آسیب آن بسیار بالاست. بنابراین هرگز برای تعمیر ماکروفر خود دست به کار نشوید و حتما کار را به کاردان بسپارید.

مقاله پیشنهادی: نحوه عیب یابی و تعمیر ماکروفر

اتصال کوتاه ترانس یکی از دلایل سوختن فیوز ماکروفر

علت سوختن فیوز ماکروفر می تواند ایجاد اتصال کوتاه در ترانس و یا سیم کشی ماکروفر باشد. ترانس دستگاه ماکروفر در پشت صفحه گریل تعبیه می شود. اگر بخواهید ترانس را قطع کنید می توانید سیم متصل از این قطعه به فیوز حرارتی را بکشید. اگر با انجام این کار بتوانید بدون پریدن فیوز دستگاه را در یک چرخه سالم به کار بیاندازید یعنی اتصال کوتاه از درون ژنراتور است. در برخی مواقع نیز اتصال کوتاه وجود ندارد و فیوز ماکروفر بدون دلیل مشخص یا خاصی خراب می شود. در این حالت تعویض فیوز می تواند مشکل را حل کند. اما اگر فیوز مجددا بپرد مشکل اتصال کوتاد در برد دستگاه و اگر فیوز کل خانه بپرد مشکل از آمپر بیش از حد برق است.

برای رفع مشکل سوختن فیوز ماکروفر چه اقداماتی انجام دهیم؟

اگر قصد دارید علت سوختن فیوز ماکروفر را به صورت دقیق مورد تحلیل و بررسی قرار دهید باید ابتدا قطعات گفته شده را تست کنید تا مشکل دستگاه را پیدا کنید. برای این کار باید در مرحله اول دستگاه ماکروفر را به دقت از برق جدا کنید و آن را باز نمایید. در بسیاری از موارد باید دیود قدیمی را تعویض کنید و دیود جدید جایگزین آن کنید. بهتر است این کار را به تعمیرکاران متخصص این حوزه بسپارید زیرا یک اشتباه کوچک در انجام مراحل مربوطه می تواند هزینه چند برابری را متوجه دستگاه شما کند.

مقاله پیشنهادی: ماکروفر روشن میشود ولی گرم نمیکند

جمع بندی علت سوختن فیوز ماکروفر

در این مقاله علت سوختن فیوز ماکروفر را بررسی کردیم. همانطور که اشاره کردیم، سوختن فیوز می تواند دلایل مختلفی از جمله خرابی خازن یا دیود دستگاه داشته باشد. سوختن فیوز به کلی مدار دستگاه را شکسته و ماکروفر را از کار می اندازد. اگر حس کردید مشکل دستگاه شما از سوختن دیود یا خازن است باید حتما به سرعت برای تعمیر آنها دست به کار شوید زیرا ممکن است خرابی این قطعات باعث آسیب به مگنترون و اعمال هزینه بالا به دستگاه شود. از طرفی باید تعمیر این دستگاه ها حتما به فردی متخصص سپرده شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات