نحوه تست ترانزیستور موبایل

برای یک تکنسین موبایل مهارت نحوه تست ترانزیستور موبایل ضروری است. اما ترانزیستور چیست و چه وظیفه ای در مدار گوشی های موبایل دارد. همه فعالان حوزه فناوری به این حقیقت آگاه هستند که یکی از انقلابی ترین قطعات در جهان الکترونیک ترانزیستور است. تمام دستگاه های تکنولوژیکی عصر جدید از موبایل گرفته تا لپ تاپ بعد از اختراع ترانزیستور ساخته شدند.

ترانزیستور یکی از قطعات اصلی در برد موبایل است. سیلیکون یکی از مواد هم بکار رفته در دیودها و ترانزیستورها می باشد و به همین نیز مهمترین شهر صنعتی در آمریکا را سیلیکون ولی (Silicon Valley) یا دره سیلیکون می نامند.

قطعه ترانزیستور موبایل ممکن است گاهی به دلیل وجود مشکل در عملکرد موبایل نیاز به تست داشته باشد. در این مقاله قصد داریم پس از معرفی قطعه ترانزیستور به نحوه تست ترانزیستور موبایل بپردازیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

دوره پیشنهادی: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار) انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون 

آموزش-تعمیرات-موبایل

ترانزیستور چیست

قبل از توضیح در مورد نحوه تست ترانزیستور موبایل ابتدا لازم است با خود ترانزیستور و مولتی متر آشنا شویم. ترانزیستور یک قطعه نیمه هادی می باشد که وظیفه آن تقویت سیگنال های ورودی است. ترانزیستورها از قطعات جامد و با سه ترمینال امیتر، کالکتور و بیس ساخته شده اند که به وسیله آن به مدار الکتریکی متصل می شوند.

ترانزیستور یک عنصر اکتیو در مدار می باشد که ولتاژ اولیه برای راه اندازی مدار و سوئیچ کردن را بر عهده دارد. ترانزیستور در واقع دو دیود به هم چسبیده می باشد که یک ناحیه مثبت و دو ناحیه منفی دارد. بین ناحیه مثبت با هر ناحیه منفی یک فضای تهی قرار گرفته است. با اعمال ولتاژ به ناحیه مثبت، الکترون ها در ناحیه تهی به حرکت در می آیند و مسیر متصل می شود.

مقاله مرتبط: خرابی آیسی شارژ موبایل

ترانزیستور در تعمیرات گوشی همراه

ترانزیستور در نقشه موبایل عمدتا با حرف V و گاهی نیز با حرف Q نمایش داده می شود. در مدار با سه پایه بودن و رنگ مشکی شناخته می شود. البته در برخی مدارات ترانزیستور چهارپایه می باشد که وظیفه پایه چهارم دفع نویز و خنک کردن قطعه است. ترانزیستورها نسبت به نوع مدار و کارایی که برای آنها طراحی شده انواع مختلفی دارند. از این انواع مختلف می توان به سوئیچ کننده، تقویت کننده و راه انداز یا درایور اشاره کرد.

به دلیل اینکه تست ترانزیستور موبایل با استفاده از مولتی متر صورت می گیرد ابتدا در مورد ویژگی های مولتی متر صحبت می کنیم.

مولتی­ متر چیست

برای یادگیری نحوه تست ترانزیستور موبایل به مولتی متر نیاز داریم. اما مولتی متر چیست؟ مولتی متر دستگاهی است که می توان به وسیله آن جریان و ولتاژ را اندازه گرفت. مولتی متر دارای یک پیچ سلکتور است که می توان با چرخاندن آن واحدهای مختلف اندازه گیری و محدوده های اندازه گیری مربوط به آنها را تعیین کرد. با مولتی می توان میزان مقاوت، ظرفیت خازن، مقدار ولتاژ و میزان جریان مستقیم یا متناوب را اندازه گرفت.

مولتی متر دارای دو پروب یا آشکارگر است که یکی از آنها مثبت و دیگری منفی است. این دو پروب یکی به رنگ مشکی و دیگری به رنگ قرمز می باشد. این پراب ها به پایه قطعات میچسبند تا تست انجام شود. پراب مشکی قطب منفی می باشد و در ورودی مولتی متر قرار می گیرد. پراب قرمز نیز قطب مثبت می باشد که به قطعه ای که قصد اندازه گیری آن را داریم متصل می شود.

نحوه تست ترانزیستور موبایل با مولتی­ متر

تست-ترانزیستور-موبایل-با-مولتی-متر

ترانزیستورها به دو نوع PNP و  NPN تقسیم می شوند. برای تست ترانزیستور باید مولتی متر را در محدوده دیود-بازر تنظیم کنیم. در مرحله بعد باید یکی از پروب ها را روی یکی از پایه های ترانزیستور قرار دهیم و سپس پراب دیگر را روی پایه دیگر بچسبانیم. اگر مولتی متر در این حالت هیچ عددی نشان ندهد نشان دهنده این است که جای پایه ها را باید عوض کنیم.

در حالتی که جای پایه ها را عوض کنیم پایه ای که پروب روی آن بی حرکت است بایه بیس می باشد. پایه ای که عدد کوچکتری را روی صفحه نمایشگر نشان می دهد یایه کلکتور و پایه ای که عدد بزرگتر را نشان می دهد پایه امیتر است. توجه به این نکته ضروری است که اگر پروب ثابت به رنگ قرمز باشد ترانزیستور ما NPN و اگر پروب روی پایه ثابت مشکی باشد ترانزیستور از نوع PNP خواهد بود. اگر پروب ها را جابجا کنیم و عددی مشاهده نکنیم نشان دهنده این است که ترانزیستور مورد نظر ما سوخته است.

تست قطعات SMD روی برد موبایل با مولتی متر

در ادامه مقاله نحوه تست ترانزیستور موبایل، تست انواع قطعات الکترونیکی موبایل به وسیله مولتی متر به انضمام ترانزیستور را توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط: تعمیر گوشی آیفون 13 پرو مکس

تست سلف با مولتی متر

سلف یا همان القاگر که البته با نام کویل هم شناخته می شود یکی از قطعات اصلی روی برد SMD موبایل است. اگر قصد داشته باشید سلف را با استفاده از یک مولتی متر تست کنید باید مولتی متر را در حالت بازر بگذارید و سلف را چک کنید. اگر سلف سالم باشد مولتی متر صدای بوق می دهد. اگر سلف صدای بوق ندهد خراب است و باید تعویض شود.

تست مقاومت با مولتی متر

برای تست مقاومت الکتریکی روی بورد موبایل کافیست دو سر پراب مولتی متر را به دو طرف مقاومت وصل کنید. اگر مقدار نمایش داده شده روی مولتی متر با مقدار مقاومت (اهم) مورد نظر یکسان بود آنگاه مقاومت شما سالم است.

نحوه تست خازن با مولتی متر

خازن ها به دو نوع قطبی و غیر قطبی تقسیم می شوند. خازن ها از قطعات اصلی برد گوشی هستند. برای چک کردن مولتی متر باید آن را در حالت بازر بگذارید. اگر در این حالت خازن بدون ایراد باشد مولتی متر هیچ صدایی نمی دهد و اگر صدای بوق دهد خازن خراب است و باید برای تعویض آن اقدام کرد. اگر عدد نمایش داده شده روی مولتی متر با ظرفیت خازن یکسان نباشد نشان دهنده این است که خازن مشکل دارد.

تست دیود با مولتی متر

تست-ترانزیستور

دیود باید در حالت بازر و بوسیله مولتی متر چک شود. در این حالت صدای بوق مولتی متر نشان دهنده این است که دیود ایراد دارد. همچنین اگر مولتی متر را در جهت سالم به دیود وصل کنید شاهد نمایش عدد روی مولتی متر خواهید بود. این در حالی است که اگر آن را از سمت دیگر متصل کنید هیچ عددی روی مولتی متر نشان داده نمی شود.

نحوه تست ترانزیستور موبایل با مولتی متر

به مهمترین قسمت این مقاله یعنی نحوه تست ترانزیستور موبایل با مولتی متر می رسیم. برای اینکه یک ترانزیستور را با مولتی متر چک کنیم باید ابتدا پروب مثبت مولتی متر را به قسمت کالکتور ترانزیستور متصل کنیم و همچنین پروب منفی را نیز به قسمت بیس آن وصل کنیم. اگر ترانزیستور ما از نوع NPN و سالم باشد، روی مولتی متر علامت OL نمایش داده می شود.

اگر ترانزیستور از نوع PNP ما سالم باشد روی نمایشگر مولتی متر عددی بین 45/0 و 9/0 نشان داده می شود. عمده تکنسین های موبایل با تست ترانزیستور از این روش مشکل گوشی را عیب یابی می کنند. این در حالی است که قطعات SMD دیگر تست نمی شوند. دلیل این امر این است که تست مناسبی برای آنها وجود ندارد. معمولا مشکل این قطعات توسط سیم جامپر و یا آزمون و خطا برطرف می شود.

جمع بندی نحوه تست ترانزیستور موبایل

در این مقاله به آموزش نحوه تست ترانزیستور موبایل پرداختیم. همانطور که در این مقاله مشاهده کردید ترانزیستور یکی از قطعات مهم و اصلی روی برد موبایل می باشد. اگر قصد داشته باشید عیب یابی ترانزیستور موبایل و یا هر نوع دیگری از عیب یابی موبایل و تبلت را به درستی و به شکل اصولی انجام دهید، باید به شکل عملی آموزش ببینید.

آموزش ها باید به صورت عملی و در کارگاه مجهز صورت بگیرد. تمام ابزار و تجهیزاتی که برای کار به آنها نیاز دارید باید در دسترس شما باشد. یکی از مراکز اصلی و کاملا مجهز در تهران که به اموزش دوره تعمیرات موبایل می پردازد آموزشگاه فنی سازان می باشد. این آموزشگاه دوره آموزش تعمیرات موبایل را در کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در پایان دوره نیز یک مدرک کاملا معتبر به کارآموزان اعطاء می شود که می توانند با دریافت مجوز کسب به وسیله آن وارد بازار کار شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات