آموزش کلاف گیری، سخت تر از چیزی که فکرش را بکنید

در این مقاله آموزش کلاف گیری را بررسی می کنیم. معمولا وقتی صحبت از موتورهای الکتریکی می شود و کمی از ساختار کلی آن صحبت می کنیم و می گوییم اساس کار این نوع موتور ها سیم پیچ و آهنربا می باشد، این سادگی در بیان باعث می شود که عده ای فکر کنند که با درست کردن چند سیم پیچ و قرار دادن آن در کنار یک آهنربا می تواند برای آنها یک ماشین الکتریکی به همراه داشته باشد.

پیشنهاد ما: دوره آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر

بنر-سیم-پیچی

اما این سری از دوستان مسلما نمی دانند فارغ از مسائل تئوری مانند تعداد دور و فاصله و … موارد عملی بسیاری را باید در این مسیر رعایت کرد. اما باز این تمام ماجرا نمی باشد. در حقیقت اگر آموزش کلاف گیری یک آموزش ساده و پیش پا افتاده ای بود، یک واحد درسی و یک کتاب درسی کامل برای آموزش کلاف گیری موتور های تک فاز پیش بینی نمی شد. از طرف دیگر این آموزش یک آموزش تئوری نمی باشد که به نوعی بتوان با یک یا چند مقاله و خواندن چند کتاب آموزشی به مهارت قابل قبولی در این زمینه رسید. هرچه ما بگوییم و شما بخوانید چیزی جز افزایش اطلاعات عمومی شما را به همراه ندارد.

از این رو پیشنهاد ما در این موارد این است که اگر به این مبحث و به آموزش کلاف گیری علاقه مند هستید حتما از کلاس های آموزشی در این زمینه استفاده کنید. چرا که این کلاس ها عموما این آموزش کلاف گیری را به شکل عملی پیش می برند و این باعث می شود علاهو بر کنترل بودن فضا و  کنترل خطر، امکان یادگیری راحت تر، سریع تر و ملموس تر نیز وجود دارد. با این حال در ادامه ماجرا ما کمی از ضرورت ها و کلیات این آموزش صحبت خواهیم کرد تا نقش چراغ روشن کننده مسیر را برعهده داشته باشیم.  بنابراین با ما همراه بمانید.

مقاله مرتبط: آموزش پلاک خوانی موتورهای الکتریکی 

پایه مهمترین جز در آموزش کلاف گیری

شاید از این که پایه پیچیدن سیم پیچ و کلاف گیری برای آموزش کلاف گیری مهم می باشد کمی تعجب کرده باشید. ولی در واقعیت نیز همین است. پایه کلاف گیری در حقیقت همان قسمتی است که قرار است کلاف و سیم پیچ بر روی آن قرار بگیرد و پیچیده شود، و تمام این مجموعه قرار است در دل موتور قرار بگیرد. عملا باید اندازه و نوع پایه انتخابی مناسب با نوع موتور و اندازه سیم پیچ باشد. این پایه مسلما باید از اجسام نارسانا درست شود. یکی از موارد مهمی که در ساخت این نوع پایه ها باید به آن توجه کرد این نکته است که، پایه باید به گونه ای طراحی و نصب شود که بعد از نصب و بعد از گذاشتن درپوش سیم پیچ به هیچ عنوان با بدنه در تماس نباشد. چرا که اولا خطر برق گرفتگی را به شدت بالا می برد. در ثانی به هیچ عنوان موتور همان کارایی را که از آن به انتظار می رفت را به ما ارائه نخواهد داد.

کلاف-بندی-سیم-پیچی

اما در آموزش کلاف گیری اگر بخواهیم سراغ خود پیچیدن کلاف ها برویم. با دو دستگاه آشنا خواهیم شد. یکی از آنها دستی و دیگری اتوماتیک می باشد. در دستگاه دستی سیم پیچ توسط خود شما  و با چرخاندن اهرمی دور سیم پیچ قرار می گیرد و در  دستگاه اتوماتیک این خود دستگاه است که تصمیم می گیرد چگونه سیم را بپیچاند و کی به آن پایان دهد. برای این که بتوانید با این دستگاه ها کار کنید باید ابتدا بدانید قطر سیم شما چقدر می باشد. برق ورودی و خروجی که باید داشته باشد و…. مشخص کرده باشید. یاد گیری این محاسبات شاید با خواندن کتاب و … میسر باشد اما دیدن این محاسبات به شکل عملی بهترین راه در آموزش کلاف گیری به حساب می آید.

نکات نهایی در مورد آموزش کلاف گیری

آن چیزی که ما سعی کردیم در این مقاله بگوییم این بود که آموزش کلاف گیری یک آموزش ساده نمی باشد. اما یک نکته را نگفتیم و آن این که اگر این آموزش را ما فرا گرفتیم حال چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم و به اصطلاح آیا بازار کاری برای آن مهیا می باشد؟ برای پاسخ به این سوال کافی است به اطراف خود نگاهی بیاندازید. سیم پیچ ها از درون بلندگوهای شما تا موتورهای وسایل خانگیتان وجود دارد. شما اگر بتوانید یک بخش عمده و پایه ای موتور یعنی پیچیدن سیم را یاد بگیرید به واقع می توان گفت که شما متخصص تعمیر موتور می باشید. بنابراین می توان حدس زد که شما به دنبال بازار کار باشید. بازار کار برای شما وجود دارد.

جمع بندی آموزش کلاف گیری

در این مقاله در مورد آموزش کلاف گیری سیم پیچی آموزش های لازم به شما داده شد. همانطور که توضیح داده شد کلاف گیری سیم پیچ علی رغم اینکه شاید از لحاظ تئوری خیلی سختی به نظر نرسد اما از لحاظ عملی کاری بسیار پیچیده و فنی است. برای همین هم هست که کلاف گیری در سیم پیچی باید حتما به صورت عملی آموزش داده شود. کارآموزان علاقه مند به این رشته باید به صورت عملی و زیر نظر استاد این عملیات را انجام دهند.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش سیم پیچی الکتروموتورها و آرمیچر را به صورت کاملا عملی آموزش می دهد. در این دوره کارآموزان در کارگاه های کاملا مجهز تمام نکات مربوط به سیم پیچی را آموزش دیده و مهارت ها را با دستان خود انجام میدهند تا کاملا مسلط شوند. اساتید این دوره کاملا مجرب هستند و خود سال ها در این حرفه مشغول به کار هستند. در پایان این دوره کارآموزان یک مدرک کاملا معتبر از سازمان فنی و حرفه ای کل کشور دریافت می کنند که می توانند به وسیله آن جواز کسب دریافت کنند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات