ماشین های ظرفشویی امروزه به طور رایج در آشپزخانه های خانم های ایرانی استفاده می شود. شاید شستن چند بشقاب و لیوان در دست کار سختی نباشد اما هنگامی که مهمان داریم و ظروف کثیف در آشپزخانه انباشته شده است ارزش و فایده ماشین های ظرفشویی در شستن سریع و تمیز ظرف ها در مدت زمان کوتاه خود را نشان می دهد.

یکی از مشکلات بسیار شایع ماشین های ظرفشویی تمیز نشستن ظروف است. این مشکل به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. تمیز نشستن ظرف ها از جانب ماشین ظرفشویی معمولا به ایراد و اشکال در یکی از قطعات درگیر در فرآیند شستشو مربوط می شود. گاهی اوقات نیز وجود لکه روی ظروف بعد از انجام فرآیند شستشو مربوط به عدم رعایت برخی نکات کار با ماشین های ظرفشویی است.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی

آموزش-تعمیرات-ماشین-ظرفشویی

در این مقاله قصد داریم علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را بررسی و برای دلایل مختلف این مشکل راه حل هایی را نیز ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

در ادامه مقاله علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار می دهیم و راهکارهای لازم برای مقابله با این مشکل را نیز مطرح می کنیم. با ما همراه باشید.

شوینده نامناسب ماشین ظرفشویی

یکی از مهمترین عواملی که می توان به عنوان علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی در نظر گرفت استفاده از شوینده نامناسب است. ماشین های ظرفشویی دارای انواع شوینده شامل ژل، پودر، مایع آبکشی، مایع براق کننده و یا روغن ظرفشویی و همنطور نمک و قرص های ماشی ظرفشویی می باشند. این مواد شوینده به منظور و کارایی های مختلفی تولید شده اند. اگر ماده شوینده ای که برای شستشوی ظروف خود در ماشین ظرفشویی انتخاب می کنید نامناسب یا تقلبی باشد و از کیفیت خوبی برخوردار نباشد در پایان امکان دارد لکه روی ظروف باقی بماند.

دوره مرتبط: آموزش تعمیرات لوازم خانگی (پک کامل)

نمک ماشین ظرفشویی علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از مهمترین موارد در شستشوی تمیز ظروف در ماشین ظرفشویی استفاده از نمک مخصوص ظرفشویی می باشد. آب ورودی به ماشین ظرفشویی دارای مواد و املاح معدنی می باشد که اجازه نمی دهد مایع ظرفشویی به خوبی در آب عمل کند و چربی ها را از بین ببرد. نمک ظرفشویی با واکنش با یون های آب باعث نرم شدن آب می شود. بنابراین اگر مخزن نمک ماشین ظرفشویی را به موقع از نمک پر نکنید ممکن است در پایان لکه های کثیف روی ظروف باقی بمانند.

تنظیمات اشتباه ماشین ظرفشویی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می تواند تنظیمات ماشین ظرفشویی باشد. اگر ماشین ظرفشویی با توجه به دمای آب، میزان سختی آب در محل زندگی شما ، حجم ظروف داخل ماشین ظرفشویی و زمان شستشو به درستی انجام نشده باشد بعد از طی شدن سیکل شستشو و خاموش شدن ماشین ظرفشویی ممکن است ظروف هنوز کثیف مانده باشند که در این موارد مشکلات سخت افزاری نیست و نیاز به مراجعه به متخصص تعمیرات ماشین ظرفشویی نمی باشد. پس لازم است با تنظیمات صحیح ماشین ظرفشویی آشنا باشید.

مقاله مرتبط: نمک ماشین ظرفشویی چیست و چرا لازم است؟

چینش نادرست ظروف در ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی2

چیدمان ظروف به شکل نادرست در ماشین ظرفشویی نیز می تواند علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد. هنگامی که چیدمان صحیح نباشد به دلیل اینکه آب توسط بازوی آب پاش با فشار مناسب به سطح تمام ظرف نمی رسد ممکن است ظروف به خوبی شسته نشده و بعد از سیکل شستشو کف و مواد غذایی روی آنها باقی بماند. سعی کنید ظروف را با فاصله در ماشین ظرفشویی قرار دهید تا آب به تمامی آنها با فشار مناسب برسد.

مقاله مرتبط: مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

گرفتگی سوراخ های بازوی شستشوی ظرفشویی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می تواند گرفتگی نازل ها و یا سوراخ های موجود روی بازوی آب پاش باشد. اگر به هر دلیلی بازوهای آب پاش به هر دلیلی به درستی کار نکنند و با خرده های غذا مسدود شوند، آب با فشار مناسب به ظروف نمی پاشد و در نتیجه ظروف بعد از شستشو کدر می مانند. برای رفع این مشکل بازوی آب پاش باید باز شود و تمام گرفتگی های آن رفع شود.

کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی

اگر به دنبال علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی باشیم نمی توانیم کثیف بودن فیلتر تخلیه ظرفشویی را نادیده بگیریم. فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد و مسدود بودن این فیلتر در مسیر خروج آبهای کثیف باعث می شود در نهایت ظرف ها تمیز شسته نشوند. این فیلتر که خود از دو تکه فیلتر کوچک و بزرگ تشکیل شده است به مرور زمان با تکه های مواد غذایی پوشیده می شود. البته تمیز کردن این فیلتر کار ساده ای است و می توانید آنها را خارج کرده و بشویید و دوباره سر جای خود نصب کنید.

ایراد شیر ورودی آب ظرفشویی

اشکال در شیر ورودی آب ظرفشویی می تواند علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی باشد. اگر شیر ورودی یاراد داشته باشد ماشین ظرفشویی با مشکل عدم آبگیری مواجه می شود. اگر مقدار آب ورودی کافی نباشد مسلما ظرف ها تمیز شسته نمی شوند. در این مواقع با بررسی شیر برقی توسط یک تعمیرکار و تعمیر یا تعویض شیر برقی مشکل حل خواهد شد.

ایراد در سیستم پمپ آب ماشین ظرفشویی

مشکلات رایج ماشین ظرفشویی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می تواند ایراد در سیستم واتر پمپ یا پمپ آب باشد. این سیستم شامل پروانه، پمپ گردش آب، تسمه و … است. خراب بودن سیستم، فرآیند شستشوی ظروف را با مشکل مواجه می کند. امکان سوختن پمپ همیشه وجود دارد. پروانه امکان شکستن و تسمه نیز احتمال پاره شدن دارد. اگر این فرآیند با مشکل مواجه باشد ظروف بعد از شستشو همچنان کدر خواهند بود.

خرابی بازوهای آبپاش علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

در صورتی که بازوهای آب پاش دچار شکستگی و یا ایراد در جهت و نوع حرکت باشند و قبلیت و دقت خود را در هدایت آب با فشار روی ظروف به صورت یکسان و در زاویه و جهت یکسان از دست داده باشند، ظرفشویی به خوبی نمی تواند ظروف را تمیز بشوید. در این مواقع معمولا بازوها صرفه تعمیر ندارند و به کلی تعویض می شوند.

ایراد ترموستات علت تمیز نشستن ظروف در ماشین ظرفشویی

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی می تواند ایراد ترموستات و یا المنت حرارتی ماشین ظرفشویی باشد. اگر المنت ماشین ظرفشویی خراب باشد آب به اندازه کافی داغ نمی شود. همانطور که میدانید داغ بودن آب تاثیر زیادی در تمیزی و از بین بردن چربی از سطح ظروف دارد. به همین دلیل اگر آب سرد یا ولرم باشد ظروف در نهایت کمی چرب خواهند ماند. سوختن ترموستات یا ترموفیوز باعث می شود دمای آب را نشود تنظیم کرد و از طرفی خرابی المنت حرارتی باعث می شود حتی در صورت تنظیم صحیح دما، المنت قدرت کافی برای گرم کردن آب را نداشته باشد.

خرابی برد کنترل الکترونیکی ظرفشویی

علت خرابی برد کنترل الکترونیکی ظرفشویی می تواند خرابی برد دستگاه باشد. برد دستگاه مانند مغز دستگاه عمل می کند و به قطعات مختلف دستور کار ارسال می کند. اگر برد دستگاه به درستی عمل نکند هماهنگی بین قطعات مختلف دستگاه به هم می ریزد. به همین دلیل بهتر است هنگامی که متوجه عملکرد ضعیف دستگاه در شستشو می شویم حتما برد دستگاه را نیز بررسی کنیم.

ایراد جاپودری ماشین ظرفشویی

محفظه جاپودری دستگاه می تواند دلت تمیز نشستن ظروف باشد. جاپودری باید کاملا ایزوله و عایق باشد. اگر جاپودری دارای ایراد باشد و مایع یا پودر ظرفشویی به خوبی وارد دستگاه نشود ظرف ها تمیز شسته نمی شوند. این مشکل با تعویض جاپودری حل می شود.

جمع بندی: علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی

در این مقاله علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم و همانطور که مطالعه کردید، دلیل این اتفاق می تواند خرابی قطعات مختلف ماشین ظرفشویی باشد. اگر تمام قطعات به خوبی کنار هم کار کنند ماشین ظفشویی عملکرد مناسبی خواهد داشت. برای تعمیر این دستگاه باید حتما از یک متخصص آموزش دیده کمک بگیرید. این متخصصان مهارت های خود را در یک آموزشگاه فنی حرفه ای معتبر و زیر نظر مجرب ترین اساتید تهران فرا گرفته اند.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی را در کارگاه مجهز و زیر نظر اساتید مجرب برگزار می کند. کارآموزان در این دوره انواع مهارت های تعمیرات لوازم خانگی را با کامل ترین ابزار و تجهیزات و به صورت کاملا عملی فرا می گیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات