تفاوت روغن لحیم و فلکسی در چیست؟ روغن فلکس یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در حرفه تعمیرات برد می باشد. این روغن به خصوص توسط تعمیرکاران موبایل در لحیم کاری روی برد موبایل، ام اس دی و ال ای دی مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی دیگر از موادی که برای لحیم کاری برد موبایل استفاده می شود روغن لحیم است، هر چند توصیه بسیاری از متخصصان حوزه تعمیرات موبایل به استفاده از روغن فلکسی می باشد.

در این مقاله قصد داریم ابتدا به معرفی برد موبایل و ضرورت لحیم کاری بپردازیم و سپس تفاوت روغن لحیم و فلکسی را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

کلیک کنید: آموزش تعمیرات موبایل (سخت افزار و نرم افزار) اندرویدی و آیفون

آموزش-تعمیرات-موبایل

برد گوشی چیست؟

برد اصلی موبایل رهبر و فرمان دهنده به تمام اجزای مختلف گوشی موبایل می باشد. این برد که به رنگ سبز یا آبی طراحی و تولید می شود تمام قطعات مختلف موبایل را روی خود سوار کرده و به آنها فرمان می دهد.

صفحه نمایش، اسپیکرها، سی پی یو، دوربین ها، میکروفن و سایر اجزای گوشی طریق لحیم پایه ها روی برد گوشی به هم متصل می شوند. علاوه بر این، تمام خازن ها، دیودها، مقاومت ها، ترانزیستورها و … نیز روی برد گوشی متصل می شوند تا هماهنگی بین قطعات مختلف را ایجاد کند.

چرا برد گوشی موبایل خراب است؟

برد گوشی می تواند به دلایل مختلفی دچار مشکل شود. گرم شدن بیش از حد در اثر انجام کارهای گرافیکی سنگین و به مدت طولانی روی گوشی، نفوذ آب و یا رطوبت که باعث اتصال کوتاه شدن قطعات الکترونیکی و سوختن آنها می شود و همچنین گرد و خاک بیش از حد می تواند اصلی ترین دلایل آسیب به برد گوشی موبایل باشد.

پیشنهاد می شود برای آشنایی بیشتر با قطعات برد موبایل و نحوه تست قطعات مقاله نحوه تست ترانزیستور موبایل را مطالعه کنید.

لحیم‌کاری چیست؟

روغن-فلکسی

لحیم کاری یک فرآیند است که طی آن چند جسم فلزی با ذوب کردن و قرار دادن یک نوع فلز که معمولا قلع می باشد به هم متصل می شوند. فلز ماده ای که لحیم می شود نسبت به دو فلزی که قصد متصل شدن به هم را دارند نقطه ذوب پایین تری داشته و با حرارت دیدن  به راحتی آب می شود و دو جسم دیگر را مانند چسب به هم متصل می کند.

در گذشته از سرب به عنوان فلز لحیم استفاده می شد اما این فلز به دلیل نگرانی های محیط زیستی که در اثر استفاده زیاد از سرب ایجاد می کرد امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مقاله مرتبط: خرابی آیسی شارژ موبایل

روغن فلکس یا خمیر فلکس چیست؟

روغن فلکس با نام های خمیر فلکسی و فلاکس (Flux) نیز شناخته می شود.  این روغن در صنایع مختلف یکی از موارد پرکاربرد است. اکسید روی سطح برد الکترونیکی باعث می شود لحیم کاری زود سخت شود و اتصال خوبی با سطح برد برقرار نکند. اکسید روی سطح برد با خمیر فلکسی تمیز می شود و لحیم کاری و اتصال لحیم را بهبود می بخشد.

به علاوه اتصال سیم لحیم به برد با استفاده از خمیر فلکسی محکم تر می شود. یکی دیگر از فواید روغن فلکسی، افزایش مقاومت پایه در برابر دما می باشد. به علاوه این ماده از ضعیف و شل شدن اتصالات پایه جلوگیری می کند.

تفاوت روغن لحیم با روغن فلکس

روغن-لحیم

یکی از انواع دیگر روغن که در لحیم کاری استفاده می شود روغن لحیم است. این نوع روغن رقیب روغن فلکسی می باشد. روغن لحیم شباهت ها و تفاوت هایی با روغن فلکسی دارد.

روغن فلکسی و روغن لحیم هر دو برای لحیم کاری بردهای الکترونیکی استفاده می شوند. هر دو روغن دارای ویژگی افزایش رطوبت برد و اکسیدزدایی از سطح برد را دارا هستند. همچنین هر دو روغن از به وجود آمدن گلوله های گرد لحیم روی برد جلوگیری می کنند.

علی رغم این شباهت ها، تفاوت روغن لحیم و فلکسی در مواردی باعث شده متخصصان و تعمیرکاران این حوزه، استفاده از روغن فلکسی را به روغن لحیم ترجیح دهند. در ادامه این مقاله به بررسی تفاوت این دو نوع روغن می پردازیم.

کیفیت، اساسی ترین تفاوت روغن لحیم و فلکسی

تفاوت روغن لحیم و فلکسی در کیفیت است. استفاده از روغن فلکسی کیفیت کار را افزایش می دهد. همچنین استفاده از روغن فلکسی باعث می شود لحیم با هر حلالی به راحتی از روی برد الکترونیکی پاک شود.

این در حالی است که روغن لحیم مقاومت بسیار بیشتری در برابر انواع حلال از خود نشان می دهد. همین علت باعث شده در صنایع مختلف برای افزایش کیفیت اتصال به جای روغن لحیم از روغن فلکس استفاده شود.

با افزایش کیفیت لحیم، اتصال قطعات الکترونیکی بهبود یافته و از صدمه به نوک هویه و سوختن پایه قطعات روی برد نیز جلوگیری می شود. روغن فلکسی به دلیل کاربردهای گسترده ای که در صنایع مختلف مانند تعمیر بردهای الکترونیکی و به خصوص تعمیر برد موبایل دارد د رحالت مختلف خمیری، مایع و جامد تولید می شود.

نقطه ذوب

مورد بعدی از تفاوت روغن لحیم و فلکسی، نقطه ذوب می باشد. از منظر نقطه ذوب این مواد، خمیر فلکسی دارای نقطه ذوب بالاتری می باشد. این ویژگی باعث می شود که فرآیند ذوب شدن به آهستگی انجام شود که این خود باعث افزایش دقت و ظرافت کار می شود. خمیر فلکسی همچنین باعث پخش حرارت و افزایش دما روی سطح برد به صورت یکنواخت می شود. این امر باعث می شود حرارت ایجاد شده توسط نوک هویه باعث سوختگی قطعات نشود.

قیمت، مهمترین تفاوت روغن لحیم و فلکسی

برای یک تعمیرکار برد موبایل، هزینه مواد مصرفی مانند سیم لحیم، روغن لحیم و … باعث می شود که مدیریت هزینه ها اهمیت پیدا کند. مهمترین تفاوت بین روغن لحیم و فلکسی این است که روغن لحیم قمیت کمتری دارد و کاملا به صرفه می باشد.

این در حالی است که کیفیت این روغن نیز از روغن لحیم بیشتر است. برای هر تعمیرکاری، پایین بودن هزینه در عین کیفیت بالا دلیل محکمی برای استفاده است روغن فلکسی است، مگر اینکه ویژگی های روغن لحیم آن را برای موارد خاصی مناسب کرده باشد.

تمیز کردن نوک هویه

برای اینکه نوک هویه را پاک کنید بهتر است از روغن فلکسی استفاده کنید، زیرا کثیفی را بهتر پاک می کند. این در حالی است که پاک کردن نوک هویه با استفاده از روغن لحیم مواد روی آن را اکسید می کند و در برخی مواقع باعث صدمه دیدن هویه می شود. بنابراین بهترین انتخاب برای تمیز کردن نوک هویه خمیر فلاکس است.

متاسفانه دود حاصل از هر دو نوع روغن سرطان زا می باشد. استفاده از روغن فلکسی و روغن لحیم در کار تعمیر برد موبایل کاملا روتین می باشد. البته می توان با استفاده از یک ماسک از رسیدن این دود به ریه ها جلوگیری کرد.

جمع بندی تفاوت روغن لحیم و فلکسی

در این مقاله تفاوت روغن لحیم و فلکسی را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که در این مقاله شرح داده شد استفاده از روغن فلکسی انتخابی به صرفه تر و با کیفیت بیشتر می باشد و باعث بهبود اتصال قطعات روی برد الکترونیکی می شود.

البته مواد فلکسی مختلف از انواع مختلف در بازار وجود دارند. توصیه ما به تعمیرکاران و متخصصان تعمیر موبایل این است که از روغن فلکسی با کیفیت در کار خود استفاده کنند.

تعمیرکاران متخصص تعمیرات موبایل درآمد خوبی از تعمیر انواع موبایل کسب می کنند. دلیل این امر بازار گسترده گوشی های موبایل است. برای تبدیل شدن به یک متخصص تعمیرات موبایل باید در قدم اول به صورت اصولی آموزش دید. آموزش ها باید عملی و کاربردی باشند و کارآموز را برای بازار کار آماده کنند.

آموزشگاه فنی سازان دوره آموزش تعمیرات موبایل را در یک کارگاه مجهز و تحت نظر اساتید مجرب برگزار می کند. در این کارگاه آموزشی کارآموزان تعمیر سخت افزاری و نرم افزاری انواع موبایل و تبلت اندرویدی و آیفون را آموزش می بینند. در پایان دوره نیز مدرک رسمی از سازمان فنی حرفه ای به کارآموزان اعطاء می شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 دیدگاه
بازخورد درون متنی
مشاهده همه نظرات